Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag vet inte vad jag ska göra för att få tillbaka min träningsmotivation. Jag tänker och planerar för det men sen gör jag det liksom inte ändå. Har nån nåt motivationstips? Jag har en tung höst framför mig jobbmässigt så det är absolut nödvändigt att jag kommer igång med nån form av träning, helt enkelt för att jag inte kommer orka annars.

Bra början förra veckan men sen blev det ingen träning efter måndagen :( legat med magsmärtor hemma hela veckan till o från. Verkar vara magsår.

De bubblar, krampar och svider nu med men jag ska gå och köra lite lugnt på crosstrainern ändå. Se hur det känns :)

Fy tusan va skönt det var att träna!
Känner mig fräsch ändå o tog de ganska lugnt. Endast magövningarna som inte var optimala men annars kände jag mig stark.

15 min crosstrainer på högsta nivå 7
Axlar 2,5 kg 5x3
Knäböj 20g 5x3
Traps 35kg 10x3
Axlar igen annan övning 3kg 5x3
Rygg 10kg en arm i taget 5x3

Alltså, jag vet inte vad jag ska göra för att få tillbaka min träningsmotivation. Jag tänker och planerar för det men sen gör jag det liksom inte ändå. Har nån nåt motivationstips? Jag har en tung höst framför mig jobbmässigt så det är absolut nödvändigt att jag kommer igång med nån form av träning, helt enkelt för att jag inte kommer orka annars.

Vad är det för typ av träning som du är mest intresserad av, eller som du gjort mest av förut? Jag har också periodvis ganska maxade veckor med jobb och gård och djur, så jag tycker ju löpning passar mig bra för att det går att trycka in när det funkar utan att passa tider för gruppass och sånt.

För löpningen blir jag inspirerad av - förutom den supernödvändiga klockan som upptar alla mina analyser - bra musik, schyssta kläder och skor och ett eller flera lopp som sporrar framåt i tiden. Och en ordentlig pannlampa för den mörka årstiden. Cykel är ju inte helt dumt heller av samma anledningar men det känns lite mer tidskrävande för att få ungefär samma totaleffekt.

Alla sorters grupper är ju trevligt att hitta motivation i också på sociala medier; här, Lonesome Runners på Facebook, träningsform som jogg eller Funbeat.

Hade jag haft lättare att planera in en timme här eller där och inte behövt joxa med restider och spilltider så hade jag själv gärna testat något helt nytt som träningform. Crossfit t ex som jag aldrig testat. Eller sån där military training med mycket pepp genom gruppen man tränar med, mycket spännande.

Då har jag sprungit igen! Intervaller 10x30 sekunder med 30 sekunder gåvila mellan intervallerna. 10 minuter gång/jogg i början respektive slutet, och så promenerade jag kanske 20 minuter extra på slutet. Konditionen är inte direkt på topp men det kändes ändå rätt okej att springa :)

Vad är det för typ av träning som du är mest intresserad av, eller som du gjort mest av förut? Jag har också periodvis ganska maxade veckor med jobb och gård och djur, så jag tycker ju löpning passar mig bra för att det går att trycka in när det funkar utan att passa tider för gruppass och sånt.

För löpningen blir jag inspirerad av - förutom den supernödvändiga klockan som upptar alla mina analyser - bra musik, schyssta kläder och skor och ett eller flera lopp som sporrar framåt i tiden. Och en ordentlig pannlampa för den mörka årstiden. Cykel är ju inte helt dumt heller av samma anledningar men det känns lite mer tidskrävande för att få ungefär samma totaleffekt.

Alla sorters grupper är ju trevligt att hitta motivation i också på sociala medier; här, Lonesome Runners på Facebook, träningsform som jogg eller Funbeat.

Hade jag haft lättare att planera in en timme här eller där och inte behövt joxa med restider och spilltider så hade jag själv gärna testat något helt nytt som träningform. Crossfit t ex som jag aldrig testat. Eller sån där military training med mycket pepp genom gruppen man tränar med, mycket spännande.

Jag har mest tränat löpning tidigare. En period gick jag på pass, typ bodypump och boxercise, men jag är överrörlig och upplever att det är svårt att anpassa övningarna så att de passar mina knäppa leder. Löpningen älskar jag, men vet av tidigare erfarenhet att det är enormt tungt de första veckorna innan det blir kul, och den där startsträckan gruvar jag mig för. Förutom lite rehabträning för min dumma axel så är löpning helt klart det som passar mig bäst. Jag ska kolla in Lonesome Runners, tack! Jag skulle äääälska att ha en sån där tuff klocka som du har, men jag känner mig lite för snål i nuläget...

Jag tror att du kommer att må väldigt mycket bättre på flera sätt av att äta oftare och mer regelbundet. Och nej, på så lite kalorier borde du definitivt inte gå upp i vikt, även om du så "bara" gymmade 2 dagar i veckan. Men det är ju en ganska stor omställning för kroppen, så jag skulle ge det några veckor så att den får vänja sig vid de nya vanorna och sedan gå vidare därifrån.

Jag hoppas att jag kommer att bli lite piggare av det :) Att det blir en omställning kan jag förstå, så jag ska försöka att bara ta det lugnt och avvakta för att se vad som händer. Förhoppningsvis blir det bara bra :D

Efter vilodagen igår råkade det bli ett milpass idag. Det var inte planerat utan jag fick bara ett infall vid 7 km att springa lite till. Sprang väldigt långsamt förutom de två sista kilometrarna då jag tryckte på lite bara för att det var härligt att känna att jag hade så mkt kraft kvar.

Men tror jag ska hålla ett par dagars sammanhängande vila nu. Tycker mig känna av knäna lite för mkt. Likaså tycker jag att träningseffekten stannat av rejält. Det är möjligt att den gjort det för att jag kommit förbi den där första perioden då man får så mkt gratis så att säga. Men det kan också vara för att jag slarvat så med återhämtning + mat. Så det ska det bli ändring på. Ska försöka hålla mig till på tors.

För att ändå göra ngt är planen att koncentrera mig på magövningar kommande dagar. Har laddat ner mamma-mage-appen men ännu inte provat den. Har fortf för svaga muskler i nedre delen som gör att magen buktar ut lite runt naveln och neråt. Ser lite ut som en tidig graviditet. Så det tänkte jag att jag skulle kunna fokusera på vid vilodagar för att lyckas hålla mig ifrån löpningen (har fortf en rädsla för att jag ska tappa motivationen om jag inte håller igång hela tiden).

Jag hoppas att jag kommer att bli lite piggare av det :) Att det blir en omställning kan jag förstå, så jag ska försöka att bara ta det lugnt och avvakta för att se vad som händer. Förhoppningsvis blir det bara bra :D
Det här med maten i kombination med träningen är svårt tycker jag. Jag vet hur jag ska äta när jag är inaktiv men är dålig på att få en bra balans när jag är aktiv. När jag tränar mkt och äter för lite får jag omedelbart en tvärtomeffekt och går istället upp i vikt. Helt enkelt för att kroppen då håller hårt fast vid alla vätskor och de kcal som kommer in. När jag då ökar på kalorierna så släpper vätskan igen och vågen visar neråt igen. Men HUR mkt som sen är lagom att äta i förhållande till träningen har jag inte fått kläm på riktigt ännu. Känns så galet att äta några större mängder när man är van att äta väldigt snålt i veckorna. Så ja, jag håller med om att det är väldigt svårt!

Det här med maten i kombination med träningen är svårt tycker jag. Jag vet hur jag ska äta när jag är inaktiv men är dålig på att få en bra balans när jag är aktiv. När jag tränar mkt och äter för lite får jag omedelbart en tvärtomeffekt och går istället upp i vikt. Helt enkelt för att kroppen då håller hårt fast vid alla vätskor och de kcal som kommer in. När jag då ökar på kalorierna så släpper vätskan igen och vågen visar neråt igen. Men HUR mkt som sen är lagom att äta i förhållande till träningen har jag inte fått kläm på riktigt ännu. Känns så galet att äta några större mängder när man är van att äta väldigt snålt i veckorna. Så ja, jag håller med om att det är väldigt svårt!

Det är verkligen svårt! Och det känns så bakvänt att äta mer när jag snarare vill gå ner i vikt, men jag har börjat förstå att det inte är så enkelt. Jag antar att jag behöver lära känna kroppen för att förstå vad den behöver, men det lär väl ta ett bra tag :p

Löpningen älskar jag, men vet av tidigare erfarenhet att det är enormt tungt de första veckorna innan det blir kul, och den där startsträckan gruvar jag mig för.

Ah, jo den känslan är bekant... :) Men de första veckorna går fort! Sedan är det mycket roligare! Jag gjorde mitt femtonde pass som innehållit någon slags löpning igår sedan min senaste mödosamma nystart, och det har ändå varit roligt säkert sju åtta pass redan?

Lonesome Runners är kul för alla får samma uppmuntran och glada hejarop, om det är den som springer en hel kilometer första gången utan att behöva gå och stolt vill berätta det, eller det är den som gjort ett personbästa på någon obskyr ultralöpning.

Och så finns det olika evenemang, just nu "50 löppass före thanksgiving" (jag har gjort sju). Även om man då är otränad och joggar/springer lite drygt en kilometer (trettonhundra nånting meter är undre gränsen) så får man räkna det som ett pass, och så blir man sporrad att fasen, jag måste springa ett par pass till den här veckan så jag inte halkar efter. Mycket bra för kontinuiteten!

Ah, jo den känslan är bekant... :) Men de första veckorna går fort! Sedan är det mycket roligare! Jag gjorde mitt femtonde pass som innehållit någon slags löpning igår sedan min senaste mödosamma nystart, och det har ändå varit roligt säkert sju åtta pass redan?

Lonesome Runners är kul för alla får samma uppmuntran och glada hejarop, om det är den som springer en hel kilometer första gången utan att behöva gå och stolt vill berätta det, eller det är den som gjort ett personbästa på någon obskyr ultralöpning.

Och så finns det olika evenemang, just nu "50 löppass före thanksgiving" (jag har gjort sju). Även om man då är otränad och joggar/springer lite drygt en kilometer (trettonhundra nånting meter är undre gränsen) så får man räkna det som ett pass, och så blir man sporrad att fasen, jag måste springa ett par pass till den här veckan så jag inte halkar efter. Mycket bra för kontinuiteten!

Åh jäklar, det där låter perfekt för mig! Räknas även löpbandslöpning?

Träningen var katastrof förra veckan. Men började med ett gympass idag iaf. Nu har jag satt upp belöningar efter att klara att hålla 1-2-3 träningsveckor för att sporra motivationen lite..

Har du provat att springa med någon slags app? Jag tänker typ C25K, Nike+Run Club eller liknande. Där kan man ju dels få färdiga program att följa, och dels fixa så att den kommer med lite glada tillrop under passets gång. Jag motiverades av att vilja ha en grön bock bredvid varje planerat pass vid veckans slut, och tyckte dessutom att det var lättare att ta mig ut när jag redan hade en väldigt klar idé om vad jag behövde göra.

Hur är det med aptiten och hungerskänslorna, kan du lita på dem? Jag hade också jättesvårt att acceptera att jag behövde äta mer när jag började träna mer intensivt för några år sedan, och var länge fast i tänket att "jag är så liten i maten". Allteftersom har jag dock insett att det inte riktigt funkar att träna dubbelt så mycket men fortsätta äta som vanligt, så jag har helt gett mig hän till att lyssna på kroppen (ok, jag lyssnar väl inte på varenda "ge mig choklad!"-rop kanske...) och upplever att det funkar för mig. Men det är ju enormt olika från person till person!

Det är verkligen svårt! Och det känns så bakvänt att äta mer när jag snarare vill gå ner i vikt, men jag har börjat förstå att det inte är så enkelt. Jag antar att jag behöver lära känna kroppen för att förstå vad den behöver, men det lär väl ta ett bra tag :p
Du är inne på helt rätt spår tycker jag! Heja heja! :bump:

Träningen var katastrof förra veckan. Men började med ett gympass idag iaf. Nu har jag satt upp belöningar efter att klara att hålla 1-2-3 träningsveckor för att sporra motivationen lite..
Åh, får man fråga vad belöningarna är? Jag är så pinsamt nyfiket lagd :o

Här är det lite smådeppigt tyvärr. Fick superont i ryggen (samma gamla vanliga smärta) halvvägs genom mitt sista set frontböj, trots att jag gjort samma antal rep med samma vikt utan problem bara minuter tidigare. Jag tog väl ut mig lite för mycket antar jag, men den här gången kom smärtan som en blixt från en klar himmel så jag känner faktiskt inte att jag kunde ha gjort något för att förebygga den. Var jättenoga med tekniken, spände magmusklerna ordentligt, ökade på vikterna väldigt försiktigt och kände verkligen efter under varje rep. Men ändå gick det åt pipsvängen...

Tog det väldigt lugnt under resten av passet sedan och känner mig just nu mest bitter över min urkassa rygg. Tröstar mig med Marabou och värmedyna i sängen och hoppas på att känna mig bättre imorgon. Det brukar inte sitta i så länge, så det är nog mest att jag blev snuvad på ett bra träningspass som gör mig tjurig just nu! :p

Det blev två pass igår :D det jag skrev om och vid 19.30 också!
Tar de ganska lugnt ändå o blir glad att jag känner mig fräsch efteråt.
Sov som en gris inatt och vaknade utvilad!

Idag blir det ett pass iaf och långpromenad på kvällen :)

Även tagit tag och sökt medryttarhäst och fick en massa svar.
Kunde lika gärna bara lagt till vänner insåg jag då många vill ha hjälp. Provridningar i helgen :)

Nu har jag verkligen bara börjat med min träning (totalt 4 veckor med uppehåll/semester mellan) men de ska bli intressant o känna skillnaden i ridningen när jag blir starkare

Valde att sova lite längre i morse istället för att ta en promenad. På lunchen ska jag rida och ikväll får vi se om det blir promenad eller inte :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D... 2
Svar
35
· Visningar
3 874
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: cassiopeja
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 375
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 240
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V