Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är verkligen inte dålig som inte får ihop alla träningspass som du planerat. Det går inte att planera livet perfekt och nu har du helt enkelt inte kunnat oavsett orsak.
Jag får också dåligt samvete om jag hoppar ett planerat pass men då finns det ju en anledning till det och den är viktigare än att träna annars så skulle jag ju prioriterat träningen tänker jag.
Ta du lite välbehövlig semester och kom tillbaka utvilad med massor av ny energi :heart
Hoppas solen gör dig lite gott!
(Och du är inte i närheten av någon övervikt så släpp dom tankarna och om du vore, so what?)
Tack! :heart Ja, jag tror att jag behöver starta om mig själv lite i solen och komma tillbaka med nya friska! Jag visste redan sedan innan att sensommaren skulle bli rätt "upphackad" såhär p.g.a diverse resor, så det ska bli skönt att komma tillbaka sen till tre hela månader då jag verkligen får en chans att få lite ordentlig rutin på saker och ting igen :)
Proviant inför, under och efter loppet i morgon (+tonfisksallad med massa gott i som lunch innan), vi ska nog överleva! Om vi inte äter ihjäl oss :angel::p

Visa bifogad fil 19437
Ser lovande ut! :D Vad är det grönsvarta? Energigel?

Tack! :heart Ja, jag tror att jag behöver starta om mig själv lite i solen och komma tillbaka med nya friska! Jag visste redan sedan innan att sensommaren skulle bli rätt "upphackad" såhär p.g.a diverse resor, så det ska bli skönt att komma tillbaka sen till tre hela månader då jag verkligen får en chans att få lite ordentlig rutin på saker och ting igen :)

Ser lovande ut! :D Vad är det grönsvarta? Energigel?

Ja precis :) Inte speciellt goda men haha

Fy vilket märkligt pass jag hade idag. Kroppen var fullständigt kraftlös. Knäna var sjukt trötta och svaga. Andningen enormt ansträngd. Och hur jag än försökte så kunde jag bara inte komma upp i tempo. Det var en ren plåga att springa i ett för mig vanligtvis fruktansvärt lågt tempo. Jag har aldrig varit i så dåligt skick. Det var som om jag hade tappat all kondition eller blivit 30 år äldre. Och jag som hade längtat så efter den här rundan. Sprang iaf plågsamma 11 km.

Förmodligen berodde det på att jag haft en sjukt stressig dag på jobbet. Sen var det också länge sedan jag sprang slingan i skogen. Men det känns inte som hela förklaringen. Kanske var även mitt kostintag idag för dåligt. Eller så har jag bara kört på för mkt helt enkelt. Det får bli vila imorgon och kanske ytterligare ngn dag till.

Igår tränade jag på att äta tårta :angel: och det var ungefär det mest ansträngande jag gjorde :p
Vila igår och vila idag pga deadline med plugget. Gräsänka från idag tills imorgon kväll tror jag det var. Har aldrig koll :o
Sen gräsänka från söndag-tisdag så ska försöka få i 2 tuffare pass i helgen på lördag + söndag innan han åker. Nu har jag ändå både sprungit + cyklat denna veckan och benen förtjänade dessa två dagars vila. Orkar inte köra crosstrainern ikväll för huvudet är slut efter plugget men imorgon så!

Önskade mig några träningsplagg i födelsedagspresent och fick både tröjan och jackan jag spanat in. Bilder finns i shoppingtråden för den intresserade men blev en tröja med krage och en löparjacka anpassad för höst/vinter.
Funderar på ett par fodrade tights men kanske funkar lika bra med thermoleggins under de vanliga?
Jag har både kört med underställ under vanliga och fodrade windstopper tights. Vid riktigt kallt så även underställ under fodrade tightsen. Tycker att det är skönast att slippa ha något under tightsen för som du skrev senare så kasar de lätt ner på mig när jag har något under iaf! Måste dra åt dom så hårt i midjan att det blir oskönt liksom :crazy: Men kan ju vara värt att prova, kan ju ha med passform på just de kläderna också! :)

Jag behöver tips om en bra löparklocka som är enkel att använda och där jag enkelt kan se fart eller puls.
Just nu använder jag bara runkeeper och tempo och puls blir vad de blir, men vill kunna styra löpningen lite mer.

Jag har både kört med underställ under vanliga och fodrade windstopper tights. Vid riktigt kallt så även underställ under fodrade tightsen. Tycker att det är skönast att slippa ha något under tightsen för som du skrev senare så kasar de lätt ner på mig när jag har något under iaf! Måste dra åt dom så hårt i midjan att det blir oskönt liksom :crazy: Men kan ju vara värt att prova, kan ju ha med passform på just de kläderna också! :)

Jag tror också att det är allra skönast att slippa ha något under så jag köper ett par nu när dom fortfarande finns i butik. Höstnyheterna brukar försvinna snabbt och speciellt just det man vill ha som @Saigon skrev.

Jag behöver tips om en bra löparklocka som är enkel att använda och där jag enkelt kan se fart eller puls.
Just nu använder jag bara runkeeper och tempo och puls blir vad de blir, men vill kunna styra löpningen lite mer.

Jag har en Fitbit Ionic. Valde den för den var lätt att förstå sig på, har bluetooth så jag kan spela musik som går att ladda ner till den, inbyggd GPS samt vattentät vilket var ett krav då jag simmar.
Sen beror det ju på hur mycket prislappen får ligga på. Köpte min i början av juni och är jättenöjd. Den tar fel på antal längder i simningen ibland men jag räknar alltid i huvudet så justerar om via appen om diffar för mycket. Den mäter bättre på 50 meters bassäng än 25 meters, vad det nu beror på. Men gpsen stämmer exakt! Har kontrollmätt rundor med bilen :D:p
Den har stegräknare, mäter sömn, puls och massa mer och man kan träna olika saker så känner den av vad man gör :)

Startade upp dagen med ett 1500 meters simpass. Skönt att ha gjort träningen för idag :)
Blev 100 situps inne i bastun med. Brukar passa på att ta några om jag är själv där inne.

Heja @FengurLaugar ! Tänk att man kan vara lite avundsjuk på att någon ska springa 21 km. :D Men jag kämpar vidare, så ska jag också ta den där halvmaran när det har blivit nytt år!

Och ha en fantastisk dag @zassoo - jag har lyssnat en hel del på Träningspodden under mina promenader, Lofsan är grym (i positiv bemärkelse!) Tror det blir superinspirerande.

Dagens träningspass för min del blir nog allmän gårds- och trädgårdsskötsel, har just asat in ett förråd av torvbalar så det har i alla fall blivit en pulshöjning. Två löppass avklarade enligt plan i veckan, milen och jag har en dejt i morgon. :)

Jag har en Garmin forerunner 235. Jag tycker den är toppen! Den fungerar till löpning, simning och cykling. Mäter puls, steglängd, tempo, sträcka, tid, sömn, steg, kcal m.m. Kan även lägga upp träningspass och ställas in på intervaller. Flera skärmbilder så att du kan välja vad du vill se och även skifta mellan skärmarna under ett pass.

Paras ihop med telefonen via app. Gör att sms och notiser kan läsas på klockan samt att man kan svara/avböja samtal. Via appen får man utökade funktioner och kan se tider för tex varje kilometer, antal minuter i varje pulszon mm.

Roligt är också att den delar ut utmärkelser/pokaler när man slår ett rekord. Har även återhämtningsrådgivare och förutsäger tävlingstider (men glädjekalkyler tror jag) samt ett påstått VOmax (som dock heller inte egentligen kan mätas korrekt). Men funktionerna är roliga ändå.

Jag kan visa lite skärmbilder.

B35C0373-3805-4BC3-B87E-18501852E0B1.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D... 2
Svar
35
· Visningar
3 874
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: cassiopeja
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 375
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 240
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V