Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men nu'rå! Måste återkoppla pga träningsnöjdhet.

Uppvärmning 1 = styrketräning axlar/triceps, spetta ner två stolpar i tidigare lerjord, nu betongcement.
Uppvärmning 2 = skuffa ner ca 200 kg hösilagebal och baxa den i rätt läge för att öppna och asa ut delar i en bedrövlig "betes"hage. Helkroppsträning.
Uppvärmning 3 (oplanerad bonus) = skuffa ner hösilagebalen lite för nära en stor getingfamilj som beslutat att den här torra sommaren så kan vi ju bygga oss ett bo nere vid marken i gamla hörester! Det kunde ju vara mysigt. Där gick jag. Sedan märkte jag getingfamiljen. Då tyckte varken den eller jag att det var mysigt längre. Inga stick i ansikte/hals. Men det gjorde ont här och där om man säger så.

Nåväl. Ska det springas, så ska det springas. Solen går ner. På med dojorna och fram med mobilen. Orkar inte ha samma tradiga spellista igen, letar efter någon annan. Hittar en som jag inte sett förut men som låter exakt som vad jag söker. "Nu jävlar". Ja nu jävlar. I med lurarna, ut på grusvägen och äntligen, så var benen plötsligt starkare och lättare än någon gång på den här sidan 2016. :D

Och jag kände mig som en löpare igen, inte bara som en sorgligt flämtande svettig marshmallowlekamen i träningskläder. När man säger till kroppen "Du? Tryck på lite till va?" Och den bara "yes box alright nu kör vi ett snäpp till!" utan minsta gnöl och suck och jagorkarinte. Den känslan. :love:

Hemligt vapen alltså: getingsticksadrenalin + NU JÄVLAR.

Sammanfattar förra veckan med tre löppass, ett styrkepass, sju ridpass och ett par promenader :) Glad att jag fått till både min och hästarnas träning trots värmen. Men det är mycket tack vare att jag har semester och kan vara vaken längre på kvällen.

Ridit båda islandshästarna nu på morgonen. Ska se ikväll om det blir promenad med shettisen också. Annars vilodag från träning idag :)

Nu avlöser irritationsmomenten varandra här borta på träningsfronten. Som väntat fick jag en del träningsvärk efter söndagens pass och så här två dagar senare är träningsvärken i princip borta, men jag har fortfarande riktigt ont i höger framsida lår. Jag hade krampkänningar i söndags, men det var i baksida lår och rumpa, inte i framsida. Kan inte för mitt liv komma på något som kan ha satt sig just i framsidan av ena låret.

Aja... Haft bra träningsflyt sedan mitten av maj (om inte mina anteckningar lurar mig), så en ska väl inte klaga. Någon gång ska det ju gnissla lite. :p Bättre att det kommer nu så jag hinner komma igång igen innan lyftardagen (som ju bara är drygt två veckor bort!).

Dagens träning har för övrigt bestått av fem timmars storstädning av lägenheten. Det är 34 grader i skuggan. Ridå.

Nu avlöser irritationsmomenten varandra här borta på träningsfronten. Som väntat fick jag en del träningsvärk efter söndagens pass och så här två dagar senare är träningsvärken i princip borta, men jag har fortfarande riktigt ont i höger framsida lår. Jag hade krampkänningar i söndags, men det var i baksida lår och rumpa, inte i framsida. Kan inte för mitt liv komma på något som kan ha satt sig just i framsidan av ena låret.

Märkligt jag hade också vansinnig träningsvärk efter andra dagen på min danskurs i just framsida höger lår. Hade vansinnigt ont och kunde knappt sätta mig på sängen på kvällen andra dagen och haltade när jag gick. Förstod inte heller varför det just satte sig där. Hoppas det går över för dig snabbt, för mig tog den en-två dagar tror jag inte det blev hjälpligt bättre iallafall. Men jag fortsatte i och för sig att belasta i och med att jag var på kurs, ville ju inte missa något. Sen stretchade jag mycket extra också.

Höger fot stel och lite värkig så jag tog inte dom tyngsta intervallerna men det blev 21,2 km på 45 min plus 5 min på ”sittcykeln”.

Ska köpa mig ett par tajta shorts att springa i. Träningsshortsen jag har är lösa och korta och åker upp när jag springer och eftersom jag har dåligt med mellanrum mellan mina lår så skaver det när jag blir svett och springer långt :meh: Pga detta har jag sprungit i mina långa tights hela sommaren ändå.... Någon som har tips på bra korta tights?

Idag är det för varmt för att springa. 25 grader redan klockan 9, jag vaknade och var blöt på ryggen. Så jag bytte min 5 km joggingtur till 6,7 km promenad. Det viktigaste är att jag gör någonting känner jag.

Mitt Garminkonto delar ut olika ”belöningar” som små märken för olika prestationer man registrerat. Klara sitt stegmål ett visst antal dagar, cykla en viss distans etc.

En av belöningarna får man om man registrerar en aktivitet i ”minst 38 graders värme”. Aktivitet då typ löpning/cykling i huvudsak. Eh, tack men jag klarar mig gärna utan den... tydligen hämtar den väderuppgifterna av sig själv utifrån GPS och andra data, så inget fusk där inte.

Men jag fick ett rejält nytt stegrekord för den rekordheta juli månad åtminstone, från tidigare 349000 steg till nu 540000. Eller i snitt drygt 17000 per dag. Det belönar jag mig själv för lite grann!

19 km cykling tidigt imorse. Tänkte mig inte för så innan frukost och inget med att äta=ork och motivation tog slut halvvägs. Alltid lär man sig något.

Ska köpa mig ett par tajta shorts att springa i. Träningsshortsen jag har är lösa och korta och åker upp när jag springer och eftersom jag har dåligt med mellanrum mellan mina lår så skaver det när jag blir svett och springer långt :meh: Pga detta har jag sprungit i mina långa tights hela sommaren ändå.... Någon som har tips på bra korta tights?

Jag har Nikes 2 in 1 shorts som är supersköna, men du kanske var ute efter tights?

De är iaf dessa (längst ner) fast jag har helsvarta. https://www.sportamore.se/produkt/1...MIqfGbu-XL3AIV2qiaCh2KhgJMEAQYBSABEgJ1qfD_BwE

Bänk och frontböj imorse, svettigt men det gick bra! Har knappt kört frontböj innan jag började det här programmet och börjar närma mig arbetsvikter som faktiskt är jobbiga för benen och inte bara för bålen. Dagens 5x4 genomfördes med 50 kg och det var rätt jobbigt för hela kroppen. :up:

Ridning ihop med dottern som red unghästen och maken och yngsta dottern som körde shettisen tidigare idag. Nu har vi precis gymmat, bröst och axlar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D... 2
Svar
35
· Visningar
3 866
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: cassiopeja
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 362
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 096
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka