Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Orkade mig upp utan att snooza i morse. Fixade hästarna och tog en liten promenad med hunden. Åt frukost i lugn och ro och åkte till jobbet :) Jobbar på kontoret i stan hela veckan eftersom maken och barnen är lediga en vecka till så blir det tillbaka till mitt älskade hemmakontor nästa vecka igen.

Eventuellt tar jag en liten promenad på lunchen eller om jag jobbar på och åker hem tidigare, får se. Gym ikväll i alla fall, marklyft :up:

Sammanfattar förra veckan med två löppass (varav ett på 18 km), två styrkepass, sju ridpass och en hög med promenader. Bra vecka :)

Sammanfattar juli med 12 löppass, 6 styrkepass, massa ridning och en del promenader. Nöjd med det med tanke på värmen :) Hade tänkt springa lite mer under semestern men fick ju vila knät några dagar.

Målet under augusti är att springa tre dagar i veckan åtminstone och gymma en dag. Eventuellt att det blir fyra löppass. Knappt 1,5 månad kvar till halvmaran så det är fortfarande löpningen som är prio och efter halvmaran ska jag inte springa riktigt lika mycket utan dra på styrketräningen lite mer igen :)

Ni kanske redan har diskuterat detta, jag läser så sporadiskt i denna tråd. Men jag skulle behövs tips på en träningsapp! Jag behöver inga träningspass, det har jag själv. Men det vore kul med en app där man i förväg kan lägga in vilka träningspass man ska göra i veckan och på en snyggt och visuellt sätt kan fullfölja det med en liten tillfredsställelse av att se en helt ifylld cirkel, få en guldstjärna eller nåt på söndagen eller i slutet av månaden :angel: :D Någon som har något tips?

Ni kanske redan har diskuterat detta, jag läser så sporadiskt i denna tråd. Men jag skulle behövs tips på en träningsapp! Jag behöver inga träningspass, det har jag själv. Men det vore kul med en app där man i förväg kan lägga in vilka träningspass man ska göra i veckan och på en snyggt och visuellt sätt kan fullfölja det med en liten tillfredsställelse av att se en helt ifylld cirkel, få en guldstjärna eller nåt på söndagen eller i slutet av månaden :angel::D Någon som har något tips?

En sån app vill jag också ha :D

Idag har jag köpt nya löparskor! Det tog 50 minuter att hitta en modell jag trivdes med och gjuta sulor, jag tyckte lite synd om säljaren ett tag. :)
Jag har dessvärre prinsesshud på fötterna och får lätt blåsor i hålfoten. Så trots överpronation, där skor för det är för mkt uppbyggda i hålfoten för mig, blev det ett par neutrala (Asics dyna flyte 2) och sulor som kompenserar en del och stabiliserar steget.
Vad komplicerat det ska vara!

En sån app vill jag också ha :D

Jag med!! Men hittar ingen. Så nu gjorde jag en rosa Excelfil med kalender och markerade de dagar jag ska träna, sen kan jag "stryka över" färdiga pass. Satte 20 träningspass i augusti som mål och pojkvän lovade att vi skulle gå ut och äta på favvorestaurang i början av september om jag klarar det. Det känns motiverande! :)

Jag med!! Men hittar ingen. Så nu gjorde jag en rosa Excelfil med kalender och markerade de dagar jag ska träna, sen kan jag "stryka över" färdiga pass. Satte 20 träningspass i augusti som mål och pojkvän lovade att vi skulle gå ut och äta på favvorestaurang i början av september om jag klarar det. Det känns motiverande! :)

Jag skriver en del i min kalender. Planerar min och hästarnas träning varje måndagmorgon för den aktuella veckan. Men jag gillar excelark så jag kanske ska härma din idé :D

Så ledsen och frustrerad över foten.
Har verkligen haft en bra träningssommar och pang värker trampdynan och stortån som f utan förvarning.
Smörjer med voltaren men verkar inte hjälpa nämnvärt. Vilat sen i lördags men vardagsgår om än haltandes.

Måste beklaga mig lite, samt ställa en fråga som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att få klarhet i! Har haft 3-4 par av samma löparskor, som jag inte ens provat ut, men de kändes klockrena från början. Tyvärr verkar det inte gå att få tag på modellen i min storlek längre, så jag köpte på vinst och förlust en nyare version av samma sko. Jag springer varken speciellt intensivt eller långt, ofta promenerar jag bara. Därför, och i kombination med att jag aldrig provade ut de bra, trodde jag inte att jag skulle vara så kinkig vid ett skobyte - men där högg jag i sten. Haft de nya inomhus några månader, med tog premiärturen ute igår och kände direkt att de var mer stumma och fick lite ont i benhinnorna. Men nu till frågan, kan det bli bättre om man vänjer in skorna? Eller är det bara att se sig om efter nya?

Måste beklaga mig lite, samt ställa en fråga som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att få klarhet i! Har haft 3-4 par av samma löparskor, som jag inte ens provat ut, men de kändes klockrena från början. Tyvärr verkar det inte gå att få tag på modellen i min storlek längre, så jag köpte på vinst och förlust en nyare version av samma sko. Jag springer varken speciellt intensivt eller långt, ofta promenerar jag bara. Därför, och i kombination med att jag aldrig provade ut de bra, trodde jag inte att jag skulle vara så kinkig vid ett skobyte - men där högg jag i sten. Haft de nya inomhus några månader, med tog premiärturen ute igår och kände direkt att de var mer stumma och fick lite ont i benhinnorna. Men nu till frågan, kan det bli bättre om man vänjer in skorna? Eller är det bara att se sig om efter nya?

Vilken modell hade du och vilken modell har du nu? Så man kan jämföra vad det är som skiljer dem åt, och därmed se om det är möjligt att anpassa sig eller leta efter nya.

Vilken modell hade du och vilken modell har du nu? Så man kan jämföra vad det är som skiljer dem åt, och därmed se om det är möjligt att anpassa sig eller leta efter nya.
Hade Nike Lunarglide 6 och nu Lunarglide 9, sitter och försöker läsa mig till likheter och skillnader nu. Aldrig satt mig in i löparskor förut, så det är mycket att ta in :)

Hade Nike Lunarglide 6 och nu Lunarglide 9, sitter och försöker läsa mig till likheter och skillnader nu. Aldrig satt mig in i löparskor förut, så det är mycket att ta in :)

Hm, spontant ser det ju inte ut som att det har ändrat några vitala bitar. Eventuellt om de har gjort fördelningen på yttersylan då. Du har inte gjort några andra förändringar i träningen sen du bytte? Uppehåll, oftare/mer sällan, ändrad teknik eller mer/mindre av något annat samtidigt?

Skor kan ju mjuka upp sig men det ska ju helst kännas bra från början. så som dina första gjorde!

Idag har jag insett vikten av bra skor. Igår var jag i stallet och hjälpte till på ponnylägret som pågår just nu. På fm var det en längre uteritt på schemat, 7,6 km snabb promenad med några språngmarscher. Idag har jag ont i benen. Stumma muskler och känningar av benhinnor. Funderade länge i morse på varför. Jag klarar ju utan problem att springa 5 km och underlaget var likartat.

Men så kom jag på det. Igår hade jag stall-gympaskorna. Som är mitt gamla par träningsskor, som även gått som vardagsskor innan de befordrades till stallskor. Idiot = jag. Så idag vilar jag benen.

Hm, spontant ser det ju inte ut som att det har ändrat några vitala bitar. Eventuellt om de har gjort fördelningen på yttersylan då. Du har inte gjort några andra förändringar i träningen sen du bytte? Uppehåll, oftare/mer sällan, ändrad teknik eller mer/mindre av något annat samtidigt?

Skor kan ju mjuka upp sig men det ska ju helst kännas bra från början. så som dina första gjorde!
Sulan känns mjukare på de gamla, men annars så verkar det som du säger inte vara några jätteförändringar. Läste lite snabbt att det är möjligt att snöra de nya hårdare, och det är det möjligt att jag gjort utan att tänka på det. Så det är en sak jag ska tänka på tills nästa gång. Sedan tränar jag som sagt inte hårt, men det har absolut varit mindre nu i sommar. Har MS och värmen förvärrar verkligen symtomen, så har tagit det ganska piano och det kan således spela in också. Så de nya får ett litet tag till på sig, helt enkelt. Tack så mycket för hjälpen :)

Sulan känns mjukare på de gamla, men annars så verkar det som du säger inte vara några jätteförändringar. Läste lite snabbt att det är möjligt att snöra de nya hårdare, och det är det möjligt att jag gjort utan att tänka på det. Så det är en sak jag ska tänka på tills nästa gång. Sedan tränar jag som sagt inte hårt, men det har absolut varit mindre nu i sommar. Har MS och värmen förvärrar verkligen symtomen, så har tagit det ganska piano och det kan således spela in också. Så de nya får ett litet tag till på sig, helt enkelt. Tack så mycket för hjälpen :)
Jag köpte för ett tag sedan ett par Nike Pegasus efter att ha haft ett par Adidas tidigare. Första löpturerna tyckte jag de kändes lite ”platta”, liksom odämpade i jämf med mina gamla. Trots att jag i butiken tyckte de var supermjuka och studsiga. Men den känslan försvann fort. Nu tycker jag att de är helt underbara! Satte på mig mina gamla Adidas för ett tag sedan och chokades då över hur otroligt odämpade och fruktansvärda de var i jämf med mina Pegasus.

Så summan av kardemumman är att dels tog det ett par rundor att springa in mina Nikes och dels så var det ngt som felaktigt fick mig att uppleva dem som odämpade/platta så att säga inledningsvis. För det är de absolut inte.

Så förhoppningsvis blir det samma för dig när gummit har fått arbeta lite.

Det där med skor när det kommer till löpning är något man kan diskutera mycket om... till viss del är det så att dämpning osv tillåter oss att löpa med sämre teknik istället för att se till att ordna tekniken. Löpare med mer dämpade skor har en tendens att landa mer på hälen och byter man då direkt till skor med mindre dämpning och fortsätter använda samma löpteknik så blir det problem. Med omskolning och mindre dämpade skor så flyttar man landningen framåt och använder naturliga stötdämpningen i kroppen. Det ger även ett mycket effektivare löpsteg där man landar mer under kroppen istället för framför.

Krävs såklart en del teknikträning innan man kan byta över helt men det är i slutändan definitivt värt det.

Håller tummarna för att det ger sig och du kommer trivas med dem så du slipper köpa nytt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D... 2
Svar
35
· Visningar
3 866
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: cassiopeja
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 363
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 122
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka