Träning och hälsa del 12

Ok jag är tillbaks känner jag! Lite drygt en månad nu har rutinerna varit lite kaos och det har varit mycket festligheter så träningen har gått på sparlåga. Men nu är det tillbaka till lite mer normala rutiner igen! Idag började jag på Styrkelabbets marklyftsprogram, känns kul! Jag har haft en intention många gånger att köra det men jag har alltid skjutit upp det/kört något annat istället. La in ett 1 RM på 90 kg så om 6 veckor tycker den jag ska göra ett försök på 95 iaf. Målet har ju länge varit 100 kg men vi får se hur mkt det blir 😊

Sen har jag dessutom precis köpt en Garmin Vivoactive träningsklocka, är så taggad på att få hem den! Hade en FitBit för några år sen men den var väldigt basic, denna klockan ska ha mkt mer funktioner. Ska bli jättekul och spännande att testa en bra tränings-/aktivitetsklocka!

Ok jag är tillbaks känner jag! Lite drygt en månad nu har rutinerna varit lite kaos och det har varit mycket festligheter så träningen har gått på sparlåga. Men nu är det tillbaka till lite mer normala rutiner igen! Idag började jag på Styrkelabbets marklyftsprogram, känns kul! Jag har haft en intention många gånger att köra det men jag har alltid skjutit upp det/kört något annat istället. La in ett 1 RM på 90 kg så om 6 veckor tycker den jag ska göra ett försök på 95 iaf. Målet har ju länge varit 100 kg men vi får se hur mkt det blir 😊

Sen har jag dessutom precis köpt en Garmin Vivoactive träningsklocka, är så taggad på att få hem den! Hade en FitBit för några år sen men den var väldigt basic, denna klockan ska ha mkt mer funktioner. Ska bli jättekul och spännande att testa en bra tränings-/aktivitetsklocka!

Jag har haft min Garmin Vivoactive 4s i flera år nu och älskar den!

Marklyftsmåndag och jag är tillbaka på sambons upplägg. Första lyftet på 85 funkade inte riktigt. Tror att jag övertänkte. Sen gav jag mig fan på att inte ge upp så efter en kort vila körde jag tre lyft på 85. Det ska bara fungera.
20250512_120557.webp

Passerade förbi ett utegym när jag cyklade i helgen och peppad av er träning ville jag också försöka. Helt nytt gym med nog minst tio blänkande maskiner. Bänkpressen startade jag med men gav upp efter ett försök, alldeles för jobbigt.

Men jag cyklade nära femtio mil lör-sön för att fiska makrill ute på Bjärehalvön, kom inte hem förrän halv två i natt.

Senast ändrad:
Veckans första runda klar. Och det märks att kroppen svarar på träningen 🥰 Fortsätter att jogga när det känns lätt och saktar av och går när det blir tungt, ingen press på prestation alls! Men kroppen vill jogga så det blir mer och mer för varje gång, härlig känsla!
Däremot ville varken kropp eller knopp yoga efter rundan igår och jag är nöjd över att jag lyssnar på mina signaler och var nöjd med rundan ute.

Styrketräning idag på morgonen :) Ska på massage sen vid lunch, ska bli skönt faktiskt! Aldrig någonsin tänkt så innan pga fruktansvärt stela och onda muskler och massage har varit en plåga 😅 Kommer göra ont även nu men inte hela tiden och inte överallt.

Styrketräning idag på morgonen :) Ska på massage sen vid lunch, ska bli skönt faktiskt! Aldrig någonsin tänkt så innan pga fruktansvärt stela och onda muskler och massage har varit en plåga 😅 Kommer göra ont även nu men inte hela tiden och inte överallt.
Jag gick loss på mig själv igår med massagepistol, spikmatta och värmedyna med inbyggd massage 😆. Apropå stel och ond :angel:

Haha, helt okej. Det kunde verkligen ha varit värre. (Men jag gissar att inga hemma-saker kan ersätta en riktig massör och känslan efteråt :nailbiting: .)

Nej det kan väl inte riktigt jämföras även fast hemma-saker helt klart kan kännas efteråt också 😅 När min kropp är illa så känner jag mig som ett stort blåmärke 2-3 dagar efter jag varit hos min massör haha.

Passerade förbi ett utegym när jag cyklade i helgen och peppad av er träning ville jag också försöka. Helt nytt gym med nog minst tio blänkande maskiner. Bänkpressen startade jag med men gav upp efter ett försök, alldeles för jobbigt.

Men jag cyklade nära femtio mil lör-sön för att fiska makrill ute på Bjärehalvön, kom inte hem förrän halv två i natt.
Det är olika det där med vad man tycker är för jobbigt 😂

Har ett knä som är lite ledset (troligt överansträngt). Så resten av veckan fram till lördag eller söndag när det åter är dags för marklyft så kör jag kettlebells (på typ alla andra delar av kroppen förutom knä/ben). Saknar cyklingen men det blir förhoppningsvis någon tur nästa vecka.

Jag sprang en runda igår morse och det var helt fruktansvärt. Självhatet är aldrig så starkt som när jag löptränar... Jag måste verkligen ta tag i det här en gång för alla, för det är faktiskt helt orimligt att jag som hyfsat vältränad individ som kör ganska hård konditionsträning minst en gång i veckan sedan drygt ett år tillbaka inte ska klara av att jogga mer än 2 km utan att vilja dö. Jag vet att det till 99% sitter i huvudet, jag jagar upp mig över att jag ska springa (tittade på pulsklockan i hissen på väg ner igår och pulsen låg alltså på 116 innan jag ens hade börjat O_o), blir spänd som en fiolsträng, glömmer att andas ordentligt, pulsen sticker iväg, och sedan är den onda cirkeln igång där jag blir trött och kroppen skriker, hjärnan hojtar om hur svag jag är och vi har ju faktiskt bara sprungit 900 meter, jag blir ännu mer spänd, pulsen blir ännu högre, osv...

Jag ska testa lite olika strategier själv först och även ta hjälp av en av de PT:s jag tränar med på hemmaplan, men löser inte det sig så får jag nog se mig om efter någon slags kombinerad löpcoach och mental coach. För jag vill ju klara av det, jag har alltid velat klara av det, och det vore en stor seger för både min mentala och min fysiska hälsa att komma över detta.

Jag hade en riktigt trevlig löpupplevelse i slutet av februari som jag skrev om här tror jag, då allt kändes toppen och jag var jättenöjd efteråt. Jag gick tillbaka och tittade på det passet i Garmin-appen nu och såg att jag den gången sprang nästan dubbelt så långt, med ett snittempo som var en minut snabbare per km än igår, men ändå låg min genomsnittliga puls 20 bpm lägre än den gjorde igår. Jag minns också att jag hade noll ambitioner med den rundan medan jag igår hade satt upp både ett och två mål, så det ligger nog en hel del i det... Funderar också på om tiden på dagen spelar in, oftast när jag bestämmer mig för att springa gör jag det på morgonen eftersom jag vill ha det överstökat, men det hade kanske gått bättre om jag gjorde det eftermiddag/kväll vilket är då jag vanligtvis tränar? Att kombinera en träningsform jag ogillar och inte är van vid med en tidpunkt jag ogillar och inte är van att träna på är kanske inte jättesmart, nu när jag tänker efter...

Så, nu har jag babblat färdigt om det här. Behövde nog skriva av mig och fundera & resonera lite :D Jag får se om jag testar igen under resten av veckan som vi är här, lite revanschsugen är jag men det kan också bli att jag sparar det tills vi kommer hem, fokuserar på surfing och ridning nu och njuter till fullo av resten av semestern istället. Ska också äntligen ta tag i att gå och prova ut och köpa ett par vettiga löparskor!

Jag sprang en runda igår morse och det var helt fruktansvärt. Självhatet är aldrig så starkt som när jag löptränar... Jag måste verkligen ta tag i det här en gång för alla, för det är faktiskt helt orimligt att jag som hyfsat vältränad individ som kör ganska hård konditionsträning minst en gång i veckan sedan drygt ett år tillbaka inte ska klara av att jogga mer än 2 km utan att vilja dö. Jag vet att det till 99% sitter i huvudet, jag jagar upp mig över att jag ska springa (tittade på pulsklockan i hissen på väg ner igår och pulsen låg alltså på 116 innan jag ens hade börjat O_o), blir spänd som en fiolsträng, glömmer att andas ordentligt, pulsen sticker iväg, och sedan är den onda cirkeln igång där jag blir trött och kroppen skriker, hjärnan hojtar om hur svag jag är och vi har ju faktiskt bara sprungit 900 meter, jag blir ännu mer spänd, pulsen blir ännu högre, osv...

Jag ska testa lite olika strategier själv först och även ta hjälp av en av de PT:s jag tränar med på hemmaplan, men löser inte det sig så får jag nog se mig om efter någon slags kombinerad löpcoach och mental coach. För jag vill ju klara av det, jag har alltid velat klara av det, och det vore en stor seger för både min mentala och min fysiska hälsa att komma över detta.

Jag hade en riktigt trevlig löpupplevelse i slutet av februari som jag skrev om här tror jag, då allt kändes toppen och jag var jättenöjd efteråt. Jag gick tillbaka och tittade på det passet i Garmin-appen nu och såg att jag den gången sprang nästan dubbelt så långt, med ett snittempo som var en minut snabbare per km än igår, men ändå låg min genomsnittliga puls 20 bpm lägre än den gjorde igår. Jag minns också att jag hade noll ambitioner med den rundan medan jag igår hade satt upp både ett och två mål, så det ligger nog en hel del i det... Funderar också på om tiden på dagen spelar in, oftast när jag bestämmer mig för att springa gör jag det på morgonen eftersom jag vill ha det överstökat, men det hade kanske gått bättre om jag gjorde det eftermiddag/kväll vilket är då jag vanligtvis tränar? Att kombinera en träningsform jag ogillar och inte är van vid med en tidpunkt jag ogillar och inte är van att träna på är kanske inte jättesmart, nu när jag tänker efter...

Så, nu har jag babblat färdigt om det här. Behövde nog skriva av mig och fundera & resonera lite :D Jag får se om jag testar igen under resten av veckan som vi är här, lite revanschsugen är jag men det kan också bli att jag sparar det tills vi kommer hem, fokuserar på surfing och ridning nu och njuter till fullo av resten av semestern istället. Ska också äntligen ta tag i att gå och prova ut och köpa ett par vettiga löparskor!
Om du hade hög puls redan innan du startade är det förståeligt att det blev så där. ❤️ Nästa gång du ska springa så börjar du med att först gå i ca 10 min (eller längre om det behövs). Rör på axlarna upp och ner och försök mjuka upp. Sträck växelvis armarna upp i luften och ut åt sidorna. Vrid också överkroppen lite fram och tillbaka (titta bakåt). Försök mjuka upp överkroppen så mkt som möjligt (för att släppa spänningar och få igång andningen). Gör även lite uppmjukning för benen genom att dra upp ett ben mot magen (händerna om knäet), lite indianhopp etc. När du känner dig mjuk och avslappnad så börjar du jogga riktigt långsamt. Fortsätt så tills det känns bättre. Känns det ändå dåligt så stannar du helt och vilar en liten stund. Sen börjar du springa igen (långsamt). Ligg sen i ett tempo som är bekvämt och som du med lätthet kan föra ett samtal i (snacke-tempo). Det tempot ska du köra på alla pass som inte är tempo-pass. Farten är inte avgörande för konditionsuppbyggnaden utan den bygger du med fördel i långsamt/lätt tempo. Jag tror också att det kanske kan vara bättre för dig att inte starta klockan. Att inte göra rundan mätbar gör det lättare att springa utifrån hur kroppen känns och svarar. Och försök att vara så avslappnad du kan när du springer. ”Make it look easy”. Spänningar i kroppen gör det jobbigt att springa. Och det är OK att gå eller stanna när man känner att man börjar spänna sig, orken tar slut eller andningen blir ansträngd etc. Släpp pressen och tanken på att du ska prestera eller att rundan ska vara på ett visst vis. Tillåt dig att vara nybörjare och var förlåtande mot dig själv! ❤️

Kan du distrahera dig med något? Ljudbok? Musik?

Alltså jag känner igen detta så väl. Sista året på gymnasiet gjorde jag ett projektarbete i idrott. Springa milen under timman. Sprang minst tre gånger i veckan och tillslut var det så ångestladdat att jag drömde att jag hade sprungit varje natt före ett långpass.

Nu springer jag inte så ofta längre pga ovanstående samt att det är tråkigt. Men för min del försvann den jobbiga (ångest) känslan av att helt släppa allt vad tidtagning och andra siffror kopplat till prestation hette. (Jag fick tom ångest av att "klä" på mig pulsbandet ett tag vilket också genererade en hög puls innan passet ens hade börjat.)

Var rädd om dig! Träning ska ändå vara roligt och det verkar som att du får din konditionsträning via annat. Sen förstår jag om du måste göra detta för tävlandets skull. Men som sagt, var rädd om dig.

Såg att @Saigon skrivit liknande. Håller med!

Skulle gymmat igår men sovit så dåligt i flera dagar att jag bestämde mig för att ta det idag istället. Tur var väl det, sov bra inatt och hade ordentligt med ork på gymmet.
Jag har börjat ta en halv proteinsmoothie innan gymmet då har jag ork hela passet och tar resterande när jag kommer hem.
Kan verkligen rekommendera det, jag gör på frusen mango, en skvätt vatten och vaniljyoghurt, idag hade jag även lite citronjuice och agavesirap i och så en skopa proteinpulver. Jag har även i chiafrön för att få mer fiber som jag låter svälla några minuter innan jag dricker.

Uppvärmning; 15 min på crosstrainern + diverse för att bli smidigare i axlar/skuldror/höft i 5 min. Brukar även köra squat med strech, första gången jag kunde göra det utan att behöva hålla i mig! (Försökt jobba på det i 8 månader, har fruktansvärt dålig mobilitet i vänsterfoten.)

Rodd 45/50/55/65 kg x 10/8/6/2 rep
Bulgarian Split squat 8x3 på varje ben
Half kneeling Wood chopper 8kg 12x2 på varje sida
French press hantel (triceps) 4/5/5 kg x 12/8/8 rep varje sida
Kettelbell swing 16kg 15x2

Nöjd 💪

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 834
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
74 805
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
68 233
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
80 715
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025