Jag sprang en runda igår morse och det var helt fruktansvärt. Självhatet är aldrig så starkt som när jag löptränar... Jag måste verkligen ta tag i det här en gång för alla, för det är faktiskt helt orimligt att jag som hyfsat vältränad individ som kör ganska hård konditionsträning minst en gång i veckan sedan drygt ett år tillbaka inte ska klara av att jogga mer än 2 km utan att vilja dö. Jag vet att det till 99% sitter i huvudet, jag jagar upp mig över att jag ska springa (tittade på pulsklockan i hissen på väg ner igår och pulsen låg alltså på 116 innan jag ens hade börjat

), blir spänd som en fiolsträng, glömmer att andas ordentligt, pulsen sticker iväg, och sedan är den onda cirkeln igång där jag blir trött och kroppen skriker, hjärnan hojtar om hur svag jag är och vi har ju faktiskt bara sprungit 900 meter, jag blir ännu mer spänd, pulsen blir ännu högre, osv...
Jag ska testa lite olika strategier själv först och även ta hjälp av en av de PT:s jag tränar med på hemmaplan, men löser inte det sig så får jag nog se mig om efter någon slags kombinerad löpcoach och mental coach. För jag
vill ju klara av det, jag har alltid velat klara av det, och det vore en stor seger för både min mentala och min fysiska hälsa att komma över detta.
Jag hade en riktigt trevlig löpupplevelse i slutet av februari som jag skrev om här tror jag, då allt kändes toppen och jag var jättenöjd efteråt. Jag gick tillbaka och tittade på det passet i Garmin-appen nu och såg att jag den gången sprang nästan dubbelt så långt, med ett snittempo som var en minut snabbare per km än igår, men ändå låg min genomsnittliga puls 20 bpm lägre än den gjorde igår. Jag minns också att jag hade noll ambitioner med den rundan medan jag igår hade satt upp både ett och två mål, så det ligger nog en hel del i det... Funderar också på om tiden på dagen spelar in, oftast när jag bestämmer mig för att springa gör jag det på morgonen eftersom jag vill ha det överstökat, men det hade kanske gått bättre om jag gjorde det eftermiddag/kväll vilket är då jag vanligtvis tränar? Att kombinera en träningsform jag ogillar och inte är van vid med en tidpunkt jag ogillar och inte är van att träna på är kanske inte jättesmart, nu när jag tänker efter...
Så, nu har jag babblat färdigt om det här. Behövde nog skriva av mig och fundera & resonera lite

Jag får se om jag testar igen under resten av veckan som vi är här, lite revanschsugen är jag men det kan också bli att jag sparar det tills vi kommer hem, fokuserar på surfing och ridning nu och njuter till fullo av resten av semestern istället. Ska också äntligen ta tag i att gå och prova ut och köpa ett par vettiga löparskor!