Träning och hälsa del 12

Jag styrketränar alltid på morgonen. Har blivit en vana men det tog tid innan det blev behagligt och inte plågsamt 😅 Nu för tiden funkar det även att springa på morgonen. Men jag är väääldigt sällan uppe innan kl 6.
Styrketräning på morgonen har jag också gjort ett tag nu och håller med att man vänjer sig! Det kanske man gör med löpning med men där är jag inte än 😂

IMG_7896.webp

Jag tillhör en av de som tränar på morgonen. Blir det inte gjort innan jobbet så blir det nog inte gjort alls för min del 😅 Plus ett stort plus att vid 5.30 är gymmet i princip tomt 😁 Det här var morgonens pass, det kändes bra! Hade ju lite problem med ena axeln ett tag som jag tror var bänkpressen. Har sänkt vikten ett tag och fokuserat på tekniken men är uppe på samma som innan nu och peppar peppar så verkar det funka

Superseg mil idag, åt för lite till lunch (jag är petig i maten och den var inte så god 🙈) och gjort av med massa energi under arbetsdagen. Men den genomfördes, tur jag sprang i sällskap annars hade jag nog gett upp.
Branta uppförsbackar var det med, bara för att göra det ännu lättare...
Screenshot_20250520-200300.webp

Trött på väg hem från Blodomloppet. Det blev blandat snabb promenad och långsam jogg, förutom sista kilometern som jag sprang hela vägen :) Kändes oväntat bra, men jag hoppas bara att jag inte får sota för det imorgon med foten 🙈 Kom in på 48 minuter.

Cykelpass idag, äntligen! Blev strax över en timma men jag önska att jag hade orkat mer. Först och främst är det ju utförsåkningen jag är ute efter men eftersom den lokala liften typ alltid står stilla så får jag förlita mig på att benen tar mig till toppen (det är också det som tar mest energi). Gjorde en helt brutal klättring som genererade mjölksyra och megapuls. Därefter (som vanligt) ett lite flackare spår innan det gick utför. Valde en brant och ganska så snabb led och var helt färdig i underarmarna när jag kom ned. Pushade mig själv till att köra lite till (men inte hela vägen upp) innan jag åkte hem. Hade önskat att jag var lite mer uthållig men framför allt tålmodig (hade jag bara haft ro att sätta mig och pausa 5-10 minuter mellan åken hade jag nog orkat ta mig upp hela vägen fler gånger per pass).

Nu blir det två nätter på jobbet, så eventuellt träningspaus till på fredag.

2 månader av en massa andra roliga aktiviteter, men inget gym. Sen var det ÄNTLIGEN dags igår!
Lite vad jag var sugen på, dvs marklyft :D Tror det får bli mitt tänk i sommar, ska bara göra det jag har lust med. :angel:
Dvs, det lär bli lite helkropp varje pass. Har inte riktigt rutinen/tillräckligt många pass per vecka för över- och underkroppssplit just nu känner jag, kommer bli bättre med helkropp ett tag!

Min ländrygg har tagit sån stryk av att inte vara på gymmet på länge :arghh:

Otroooligt pepp nu när jag satt foten på gymmet igen.
Idag blev det dock ridning. Och imorgon, lördag och söndag :rofl:

IMG_0204.webp

Yes, ingen smärta i foten idag! :banana: Då kanske jag faktiskt kan starta upp löpningen igen så småningom, det ska bli kul :)

Hade planerat att träna idag men insåg sen att det skulle bli på tok för mycket med tanke på gårdagen, kom hem sent osv så en vilodag blev bättre.

Dagens helkroppspass:

Goblet squat: 6 x 6, 6 x 10 (PB!), 7 x 10 (PB!)
Liggande hantelpress: 8 x 6, 8 x 8 (PB!), 8 x 8
Raka marklyft: 7 x 20 (PB!), 8 x 25 (PB!), 8 x 25
Skivstångsrodd: 8 x 20, 8 x 25 (PB!), 8 x 25
Rumänska marklyft med hantlar "B": 16 x 20 (PB!), 16 x 20 (8 per ben)
Bulgarian split squat (med kroppsvikt): 6 x , 8 x (PB!)
Set: 16
Reps: 136
Medelvikt: 24,6 kg
Volym: 3 350 kg
#strengthlogapp

Nöjd idag att jag kom iväg, var nära att skippa. Tränade på jobbets gym som är ganska litet men bra utrustat. Provade lite front squats med bara stång men kändes dels vingligt och sen fick jag ont på utsida lår. Gick över till goblet squats som kändes lite stadigare så körde vidare där.

Riktigt nöjd idag med mina Bulgarian split squats! Första passet för tre veckor sedan klarade jag knappt 3 stycken per ben. Idag gjorde jag först 6 per ben och sen 8! Nästa pass tänkte jag testa 8 i 3 set! 😎 Det går snabbt framåt när man är svag i början!

Har ni några favoritmagövningar?

Ena crosstrainern upptagen och den andra trasig så hoppade uppvärmningen. Hade oandra sidan precis fixat och fodrat på gården så inte kall i kroppen.
Ett kort pass ikväll men nöjd att det blev av.
Mobilitetsövningar
15 rep maghjul
Enhandsrodd 15+20+25+25kg 8/8/8/8
Sumo squats 20kg 20 rep
Hantelflyes (bröst) 5/6kg 20/15 (dags att öka vikten)
RDL 40/40kg 15/10)kom på att det går att hålla i hantlar så mitt liv blev genast lättare :laugh:)

Dagens helkroppspass:

Goblet squat: 6 x 6, 6 x 10 (PB!), 7 x 10 (PB!)
Liggande hantelpress: 8 x 6, 8 x 8 (PB!), 8 x 8
Raka marklyft: 7 x 20 (PB!), 8 x 25 (PB!), 8 x 25
Skivstångsrodd: 8 x 20, 8 x 25 (PB!), 8 x 25
Rumänska marklyft med hantlar "B": 16 x 20 (PB!), 16 x 20 (8 per ben)
Bulgarian split squat (med kroppsvikt): 6 x , 8 x (PB!)
Set: 16
Reps: 136
Medelvikt: 24,6 kg
Volym: 3 350 kg
#strengthlogapp

Nöjd idag att jag kom iväg, var nära att skippa. Tränade på jobbets gym som är ganska litet men bra utrustat. Provade lite front squats med bara stång men kändes dels vingligt och sen fick jag ont på utsida lår. Gick över till goblet squats som kändes lite stadigare så körde vidare där.

Riktigt nöjd idag med mina Bulgarian split squats! Första passet för tre veckor sedan klarade jag knappt 3 stycken per ben. Idag gjorde jag först 6 per ben och sen 8! Nästa pass tänkte jag testa 8 i 3 set! 😎 Det går snabbt framåt när man är svag i början!

Har ni några favoritmagövningar?
Jag gillar bear stance, tänk dig att du står på knä med händerna axelbrett i marken, sätt i tårna och lyft knäna så att de är en decimeter ovanför marken.
Ha en vikt på utsidan om en handen (tex vänster) med höger hand drar du vikten och placerar den så att den är utanför den högra handen när den sätts ner, dra tillbaka den med vänster hand osv.

Ställ dig i plank position på händer och tår, breda benen för en stabilare grund (ju smalare du har mellan benen desto svårare). Du lyfter en hand och klappar motsat axel en gång, lugnt med kontroll inte du byter till nästa hand. Kan säkert göras på knä också.

Sen gillar jag att göra någon magövning som tar de sneda musklerna, titta på typ "Wood chopper excercise" (för svårt att förklara i skrift) jag gör den half kneeling, eller typ halo med kettelbell.

Jag hade tänkt lägga till en övning så småningom där man tränar på att spänna bålen, ofta så lär man sig att dra in magen när den ska spännas men det är mer funktionellt om man fyller den som en tunna (visuellt) vid tunga lyft.
Ett sätt att göra det är att ligga på rygg med raka eller böjda ben, ha en vikt på magen som man lyfter mot taket, känner att man spänner bålen men utan att andningen påverkas för mycket.

/En glad amatör som gillar magövningar.

Gym imorse, överkropp. Gjorde en del armhävningar, sen diverse övningar med kabelmaskin och hantlar. La till lite mage på slutet också.

Skönt att få till ett ordentligt pass idag, igår blev det en extra vilodag eftersom jag kände mig så trött, dessutom lite dum mage och illamående. Känns bättre idag. I helgen ska jag försöka få till ett pass till, får se om det blir gym eller vardagsrum :D

@Pilot Tack för bra tips! Ska testa idag. :)

Blev det inget av tyvärr, nästa gång. Hamnade i tidsnöd. :D Blev mark, goblet squats, latsdrag, militärparad och min favorit BSS! Sjukt nöjd idag, fick till tekniken i goblet squatsen så jag också kunde behålla kontroll. Höll hanteln framför mig och lutade mig lätt framåt. Då kom jag ner i både djup och kunde ha kontakt hela tiden. Marken PB på 50*2 och även BSS 8*3. 🎉

Helt sjukt hur snabbt det går att bli/känna sig starkare i början!

Blev det inget av tyvärr, nästa gång. Hamnade i tidsnöd. :D Blev mark, goblet squats, latsdrag, militärparad och min favorit BSS! Sjukt nöjd idag, fick till tekniken i goblet squatsen så jag också kunde behålla kontroll. Höll hanteln framför mig och lutade mig lätt framåt. Då kom jag ner i både djup och kunde ha kontakt hela tiden. Marken PB på 50*2 och även BSS 8*3. 🎉

Helt sjukt hur snabbt det går att bli/känna sig starkare i början!

Militärpress! 😳😂

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 834
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
74 805
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
68 232
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
80 715
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025