Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Jag har haft infernalisk träningsvärk i låren, framför allt det ena av någon anledning, sen träningen i söndags och måndags. Så idag blev det ett mjukgörande rörlighetspass för hela kroppen innan jobbet. Känns lite mjukare redan faktiskt, men får se, egentligen var planen ben för veckans nästa pass men kanske tar en annan muskelgrupp om träningsvärken fortfarande är kvar till dess.

Igår var det makens springdag igen! For till elljusspåret där vi brukade springa när vi blev tillsammans.. Han gillar det spåret och valpkursen går i närheten så det blev win-win. Nu har han sprungit 1 gång i veckan i 4 veckor. Det är ju inget långt för han får ont men jag tänker det är bättre att börja korta sträckor och att han håller i det. Han har problem med knä och hälsena. Peppar honom nu att han ska lägga till en promenad/powerwalk också och så snart vi fått konditionscykeln på plats tycker jag att han ska lägga till ett cykelpass. Så det blir träning men inte allt är så stötigt som löpningen.

IMG_2563.webp

Alldeles för mycket folk på gymmet för min smak, ville vända i dörren egentligen så är nöjd att lite träning blev genomförd iallafall. Tillbaka till jobbet och rutinerna (och nästan tomt gym) nästa vecka

Kanske är det att jag ser slutet på träningsredovisningen inför stafetten, kanske att jag kräkt av mig lite och tycker synd mig själv, men igår kändes det inte fullt så vedervärdigt som förra gångens springträning.

Jag tillät mig lite mer tänka "fuck it" angående tiden för att mala genom 7 km nästan oavsett hur långsamt det går. Tyvärr har jag ändå en tendens att hamna i ett för snabbt tempo eftersom jag mest tränat springa - gå - springa. Men nu blev det i alla fall 7 sprungna km i 6 minuters-tempo. Och tre gå-km. Förra gången närmare 7 min men som sagt jag får välja att försöka strunta i tiden nu. Grejar jag två motsvarande rundor till denna vecka och tre nästa vecka så är det i princip klart att springa precis hur och när jag vill sedan.

Och då slutar jag på ca 200 kr i böter för de km jag inte lyckats få ihop. Pengarna ska ju gå till någon gemensam middag så ändå ett gott ändamål.
I sommar har jag sprungit med de två 11-åringarna i familjen som ska springa en barn-backyard i höst. Och oj vad mycket roligare det är att springa när det SKA gå lugnt och fint och tiden inte spelar någon roll. Springer jag själv så är jag oftast arg och irriterad över att jag är så långsam och flåsig, mao springer jag ju för fort, klart det inte blir roligt då 🫠 så jag slår verkligen ett slag för att springa "bekvämt" även om det är svårt!

I sommar har jag sprungit med de två 11-åringarna i familjen som ska springa en barn-backyard i höst. Och oj vad mycket roligare det är att springa när det SKA gå lugnt och fint och tiden inte spelar någon roll. Springer jag själv så är jag oftast arg och irriterad över att jag är så långsam och flåsig, mao springer jag ju för fort, klart det inte blir roligt då 🫠 så jag slår verkligen ett slag för att springa "bekvämt" även om det är svårt!

Håller med! Efter min ryggkrasch för några år sen fick jag ändra mitt mindset helt. Tog först och främst lång tid innan jag kunde springa alls och när jag började igen så vara glad att jag ens kunde! Efter det har jag helt tänkt bort att pressa tider och distanser och på hur kass jag är jämfört med andra. Jag springer utefter dagsformen och njuter av mina turer! Jag och maken springer en del i skogen och det är sååå mycket härligare men det går ju inte fort direkt i den terrängen vi har här 😅 Sist tog drygt 5 km en timme när vi sprang i enbart rejäl terräng i skogen. Långsamt kan man tycka men vem bryr sig? Vi fick rejäl träning och hundarna fick rejäl träning. Vi såg en älg, letade fina platser och hade det gött liksom.

Ang temat så sprang jag igår mitt intervallpass med samma mindset - att det skulle vara bekvämt ansträngande och inte mer än så. Tid och puls var helt ointressant. Och oj, så bra det gick! Det är nog första gången på alla år som jag känt mig stark under intervallerna och verkligen haft känslan av att orka ytterligare. Intervaller för mig tidigare har alltid legat precis på gränsen för vad jag för dagen har kunnat prestera. Och jag har tidigare älskat det. Att ge allt och känna sig stark pga av det. Men ngt är förändrat. Det var så underbart att avsluta med en känsla av ha kraft kvar istället för att vara tokslut. Att känna att passet var till nytta fast att jag inte hade gett allt. Jag börjar nog bli gammal! 😂

Jag har mycket riktigt svårt att gå efter passet i måndags men stapplade iväg till kvällens frivändningspass ändå. Är nere i en ganska djup självförtroende-svacka jobbmässigt just nu och fick dessutom ett lite halvjobbigt mail precis innan jag gav mig av, och jag hade tyvärr svårt att lägga bort det när jag kom till gymmet så jag kände att jag var ganska ångestig och spänd. Det i kombination med att det var tre veckor sedan jag senast gjorde frivändningar samt att det är ett så pass tekniskt lyft att saker och ting behöver klaffa för att det ska gå bra var inte toppen, men jag pushade på ändå och lyckades ändå göra ett helt okej bra pass. Helt sinnessjukt svettigt dock, det var otroligt kvavt och den pulshöjande avslutningen var en riktig sprint med roddmaskin och burpees där det inte gavs mycket utrymme till andning, så vi var som blöta trasor efteråt allihop. Har druckit ett stort glas elektrolytdricka nu och ätit lite godis (plus middag såklart), ser fram emot en vilodag imorgon!

En mental vinst idag i knäböjen! Har tyckt att det känns så ostadigt, tappar tekniken och rädd att tippa bakåt. Så jag har kört lite i smithmaskin men framförallt med lägre vikter, och idag kändes det jättebra (även om det fortfarande inte är så tungt). Skulle egentligen gjort 4or på 50 kg men det kändes så lätt att jag ökade på antalet reps efter 1a setet. Med ganska gott om krafter kvar i slutet!
Screenshot_20260813-090159.webp

En mental vinst idag i knäböjen! Har tyckt att det känns så ostadigt, tappar tekniken och rädd att tippa bakåt. Så jag har kört lite i smithmaskin men framförallt med lägre vikter, och idag kändes det jättebra (även om det fortfarande inte är så tungt). Skulle egentligen gjort 4or på 50 kg men det kändes så lätt att jag ökade på antalet reps efter 1a setet. Med ganska gott om krafter kvar i slutet!
Visa bifogad fil 189465
Grymt ju! 🥳

Glömde redovisa gårdagens pass :D Gymmet igen för pass 2. Bulgarian split squats, hip thrust i smithmaskin, benspark och så lite core på det. Rehab också. Tyckte jag körde lugnt men har ändå träningsvärk idag.

Planerar att springa en runda i skogen imorgon. I helgen blir det säkert inte så mycket träning men ska försöka vara aktiv med barnen. Få in stegen 😅

Dagens:
Cross Trainer (Elliptical): 5min
Superset:
Machine Crunch: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Machine Back Extension: 10 x 32, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Superset:
Cable Close-Grip Seated Row: 10 x 25, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32
Lat Pulldown: 10 x 25, 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32
Superset:
Reverse Machine Fly: 10 x 11, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18
Machine Chest Fly: 10 x 11, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18
Machine Shoulder Press: 10 x 5 (YR!), 10 x 11 (YR!), 10 x 11, 10 x 11
Decline Bench Press: 10 x 5 (PR!), 10 x 11 (PR!), 10 x 11, 10 x 11

Kändes bra, men press-madkinen känns orimligt tung jämfört med fria vikter. Men det blir ju träning för musklerna oavsett vad för siffra det står. :)

Smyger in i tråden igen. 🙈
Flytten är klar, hjärnan är rätt mosad, men idag längtade kroppen efter ett pass. 🥳
Men skämta inte om hur jobbigt allting är när man blivit förslappad. 😫😅

2026-08-13 22:00 - 22:40
Träningstid: 00h 40m
Kettlebellsving: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 15 x KV +16
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Kettlebellpress (dubbel): 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster"
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Set: 21
Reps: 225

IMG_1346.webp

Första träningsmålet blir att försöka bocka av månades utmaning på StrengthLog, borde inte vara något problem egentligen. Kändes inte som någon supertubg utmaning den här månaden. 😀

Planen för dagens pass var egentligen underkropp, men låren tog rejält med stryk tidigare i veckan med horribel träningsvärk och dessutom sträckte jag nog dessutom till en muskel i låret i onsdags, så jag valde att köra ett pass med fokus mage och rygg istället. Låret känns mycket bättre idag, men kändes som att det var bäst att låta den muskelgruppen vila lite.

Passet var i alla fall uppdelat i fyra block med två övningar i varje, och varje block kördes igenom två gånger innan byte. Idag lyckades jag faktiskt genomföra något som åtminstone liknade sitsups hela tiden ut, även om jag hade stöd mot en vägg med fötterna.

Mellanpasset idag! Det var inte plättlätt men heller inte ogörbart (men det kändes). Får se om jag orkar det tunga passet på söndag (imorgon är det nämligen cykling igen). Får även erkänna att det inte var ett helt solklart val att ge sig ut i gymmet klockan åtta en fredag, trots att jag har semester...
20260814_202230.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka