Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Ääääntligen, efter semester och två veckors sjukdom med feber och luftvägsinfektion 🫠

Tillbaka på gymmet :love:
Tog lite lägre vikter och svettades som en gris.
Pec fly/reverse fly på nya gymmet verkar typ räkna dubbel vikt, gick från 33kg reverse fly till tunga 10kg 😅
Gjorde reverse flyes på den, men bröstet fick bli bröstpress-maskin istället.

Nu trött men lycklig.
IMG_8410.webp

Axlar - Armar - Bröst idag. En helsikes massa reps är det i det här passet. 😅 Skippade plankan, som jag annars brukar köra i detta pass, pga träningsvärk i magen från igår.

Träningstid: 00h 52m
Pullover: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 8
Hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Liggande skidåkare: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Liggande hantelpress: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Sätesbrygga: 10 x KV +17, 10 x KV +17, 20 x KV +17
Hantelcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Shrug med hantlar: 15 x 8,5, 15 x 8,5, 20 x 8,5
Hammarcurl: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 10 x 8,5
Stående tricepsextension med hantel: 15 x 8, 15 x 8, 15 x 8
Sidolyft med hantlar: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Omvända hantelflyes: 10 x 4, 10 x 4, 10 x 4
Axelpress med hantlar: 10 x 8,5, 10 x 8,5, 12 x 8,5
Set: 36
Reps: 407

Förra veckan landade på 4 styrkepass, 1 löptur, 2 ridturer (blir mycket mindre ridning än vanligt när man har en unghäst och en skadad häst) och flera promenader. Bra tränings och motionsvecka!

Startade denna veckan med gym innan jobbet och så blir det en promenad med hundar och den skadade hästen ikväll. Morgonens pass var även årets 143e. Har 160 som mål till nyår och det bör jag ju klara rätt lätt om det inte händer något drastiskt.

Gym igen idag, svettiiiigt.
Men skönt. Tis-tors har jag hästen tidigt, men hoppas orka något litet pass efter jobbet på ons och tors. Sedan reser vi bort en vecka :love:

Finns gym på hotellet och jag tar med ett set kläder, men det är icke prioriterat. Desto mer när jag kommer hem!

IMG_8416.webp

Morgonens pass, många jobbiga övningar där jag måste anstränga hjärnan för att aktivera rätt muskelgrupper 😅
Screenshot_20260817-145620.webp

Nu är det barnvecka och mindre tid för gym. Får se om vi lyckas knö in nåt pass till helgen, vardagmorgnar hinner inte gymmet öppna tillräckligt tidigt ens för att det ska gå ihop.

Bröst/triceps och axlar för mig idag, har inte idats köra det passet på hela sommaren :o märktes styrkemässigt..

Men känns skönt att vara i fas med träningen igen ❤️ tror jag ska klura på lite nya scheman för att få en nytändning också.

Haft helt galet ont i min axel idag. Blev för mycket av olika saker igår antagligen... Får se hur det blir med gym i morgon. Ska väl försöka träna men kanske kör med enbart kroppsvikt för även om jag inte känner något av att hålla i hantlar och stång rakt ner så är den ju känslig just nu så dumt att reta den.

Efter marklyftspasset idag är det vila (från marklyft) resten av veckan. Sen börjar nästa period. Det kändes okej men inte övertygande idag på 87,5×1×3. Blir jag starkare? (Ingen vet :confused:.) Men det är fortfarande kul så jag fortsätter. Körde lite sumomark med och lyssnade på teknikvideo under tiden blev 50x5x5. Efter det splitsquats med kettlebell 8×10×3. (Obs, vikt, reps, set.)

Hoppas på cykling i veckan. Men först och främst regn för det var dammigt! i spåren i lördags.

Gymmet idag. Nu är mjukstarten över, dags att lasta på mer vikt igen :up: Benpress, lårcurl, vadpress, mage och rehab. Kändes stabilt. Kan nog höja vikterna lite till nästa gång.

Har också sprungit en runda, 16 minuter runda i skogen i lugnt tempo. Kändes bra men hade tajmat mellanmålet lite fel. Eller snarare, jag hade inte planerat att springa så jag åt ett stort mellis typ 20 minuter innan :angel:

Gymmet idag. Nu är mjukstarten över, dags att lasta på mer vikt igen :up: Benpress, lårcurl, vadpress, mage och rehab. Kändes stabilt. Kan nog höja vikterna lite till nästa gång.

Har också sprungit en runda, 16 minuter runda i skogen i lugnt tempo. Kändes bra men hade tajmat mellanmålet lite fel. Eller snarare, jag hade inte planerat att springa så jag åt ett stort mellis typ 20 minuter innan :angel:
Det är jobbigt med löpning haha! Att man måste planera sina måltider/sin träning mycket mer noggrant än inför styrketräning 😅

Jag är lite i en… omotiverad fas av min träning just nu. Inte riktigt hittat rätt i träningen inför hösten. Tränar 2-3 ggr/vecka men utan någon direkt plan vilket jag inte riktigt trivs med.
Något komma säkert utkristalliseras snart, just nu är jag ledig en vecka så inte helt tillbaka i rutinerna för hösten än.

I går var kroppen helt tömd på energi. Sällan eller kanske aldrig har jag varit så slut på energi.
Jag brukar jogga dagen efter långpass för att mjuka upp mig men det var bara att glömma.
I dag var det tveksamt men tänkte att jag provar. Och det är helt knäppt men kroppen var on fire! 6 km och jag tryckte på hela vägen trots att jag verkligen hade tänkt att ta det lugnt.
IMG_1586.webp

Jag brukar försöka starta veckan med ett träningspass på måndagen, men igår funkade det inte riktigt med mitt jobb att träna direkt på morgonen. Eftersom jag ändå hade kört ett ganska rejält pass i söndags sköt jag upp det passet till idag, så inledde morgonen med ett konditionspass. 20 övningar x 45 sekunder, 15 sekunders vila emellan. De här passen är rätt lömska, för det första typ fem övningarna är ganska snälla men sen vrids det upp mer och mer så i slutet flyter man nästan bort.

Tränade idag trots axeln men tog som sagt bort hantlarna i allt utom höftlyften så blev mer eller mindre ett kroppsviktspass. Känner av axeln nu efter jag har varit vaken några timmar. Bara hoppas det inte blir lika illa som igår.

Känns det bra ikväll så kanske jag springer en sväng, annars promenad bara.

Igår hade jag tänkt springa mitt långpass men hann helt enkelt inte, dygnet borde ha fler timmar så man hinner med allt man vill göra. :)

Men det blev i alla fall 10km på mountainbiken och sedan 25 min yoga för att försöka få ner andningen i magen igen. Ibland när jag har smärtskov är det som att andningen liksom fastnar uppe i bröstet, vilket är extremt obehagligt, och då är det enda som funkar att köra ett yogapass.

Min doggo är dyr i drift och har ju lyckats tugga sönder dragkedjan till min träningsregnjacka.. kollade vad det skulle kosta att byta den och fick prisuppgift på typ 750 spänn..
Hittade den på Ellos där den med 30% rabatt gick på 700 kr.
Ska roa mig med att öva att byta dragkedja på den själv, har ju inget att förlora direkt..
Jag är så himla mycket gjord av socker, så jag tar mig inte ut i regn om jag inte har bra kläder. Så kändes som ett måste med en bra träningsregnjacka! För hösten är verkligen här..

Ikväll blir det spring med maken i elljusspåret. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka