Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

Ni som har lite mer vana kring träning och har varit aktiva längre. Hur lägger ni normalt upp en vecka? Hur ofta tränar ni? Hur fördelar ni träningspassen?

Jag har egentligen ingen direkt erfarenhet utöver skolgympan alls sen tidigare, utöver ridningen, så det är liksom grundförutsättningarna. När jag började i april så körde jag pass från kategorin för nybörjare på Sandras kanal, och vi kan väl förenklat säga att jag varit igång aktivt från och med juni, så snart tre hela månader. Först tränade jag tre gånger i veckan, fördelat på ett konditionspass, ett pass rörlighet/balans och ett pass där jag varannan vecka kört underkropp/ben/rumpa och varannan mage/rygg. Har hittills enbart kört övningar med kroppsvikt, men har tänkt införskaffa lite redskap för att lättare även kunna träna armar/axlar/motsvarande, där de flesta passen kräver hantlar, kettlebell eller miniband. De senaste kanske fyra veckorna har jag även kört ett fjärde pass mer inriktat helkropp.

Hur gör ni? Ni som joggar, finns det nån bra app eller nått man kan använda för att komma igång? Jag gillade att jogga förut, men varje gång jag försökt ta upp det tidigare har jag bara blivit arg för att jag har varit så dålig jämfört med där jag var förut. Men nu tänker jag att konditionen definitivt blivit lite bättre av de här passen, så det kanske skulle gå bättre. Hur ser en optimal vecka ut för er? Jag är öppen för både jogging och att köpa enklare redskap, men gym är inte aktuellt.

Ni som har lite mer vana kring träning och har varit aktiva längre. Hur lägger ni normalt upp en vecka? Hur ofta tränar ni? Hur fördelar ni träningspassen?

Jag har egentligen ingen direkt erfarenhet utöver skolgympan alls sen tidigare, utöver ridningen, så det är liksom grundförutsättningarna. När jag började i april så körde jag pass från kategorin för nybörjare på Sandras kanal, och vi kan väl förenklat säga att jag varit igång aktivt från och med juni, så snart tre hela månader. Först tränade jag tre gånger i veckan, fördelat på ett konditionspass, ett pass rörlighet/balans och ett pass där jag varannan vecka kört underkropp/ben/rumpa och varannan mage/rygg. Har hittills enbart kört övningar med kroppsvikt, men har tänkt införskaffa lite redskap för att lättare även kunna träna armar/axlar/motsvarande, där de flesta passen kräver hantlar, kettlebell eller miniband. De senaste kanske fyra veckorna har jag även kört ett fjärde pass mer inriktat helkropp.

Hur gör ni? Ni som joggar, finns det nån bra app eller nått man kan använda för att komma igång? Jag gillade att jogga förut, men varje gång jag försökt ta upp det tidigare har jag bara blivit arg för att jag har varit så dålig jämfört med där jag var förut. Men nu tänker jag att konditionen definitivt blivit lite bättre av de här passen, så det kanske skulle gå bättre. Hur ser en optimal vecka ut för er? Jag är öppen för både jogging och att köpa enklare redskap, men gym är inte aktuellt.

Min prio är styrketräningen och promenader, löpning blir när kroppen känns bra, aldrig något jag känner en press för att hinna/orka. Sprang mycket förr men all löpträning var en stor del i att ryggen kraschade så nu är den mest för att jag tycker om den och för att bryta av alla promenader lite för mig och hundarna. Plus att det ju är bra att öka pulsen ännu mer någon dag i veckan.

Så min bas är styrketräning mån, tis, tors och fre. 40 minuters pass på morgonen innan jobbet i mitt lilla källargym. Just nu är jag väldigt begränsad pga skadad axel så jag varvar två program som ser rätt lika ut för ben, rumpa, rygg och core. Alltid stretch och rörlighet efter varje pass också. Hade jag inte haft en skadad axel hade jag gjort två pass fokus överkropp och två pass fokus underkropp. Funkar bra för mig!

Gällande löpningen så är den extremt prestigelös. Brukar bli två löpturer i veckan, ibland tre. 5-6 km i det tempot jag orkar för dagen och jag bryr mig inte om jag behöver gå lite innimellan eller vilken tid det blir osv. Har släppt allt sånt när det gäller löpningen och är bara glad över att ens kunna springa igen efter min ryggkrasch! Varvar grusväg och skog. Ibland rena skogsturer.

Min prio är styrketräningen och promenader, löpning blir när kroppen känns bra, aldrig något jag känner en press för att hinna/orka. Sprang mycket förr men all löpträning var en stor del i att ryggen kraschade så nu är den mest för att jag tycker om den och för att bryta av alla promenader lite för mig och hundarna. Plus att det ju är bra att öka pulsen ännu mer någon dag i veckan.

Så min bas är styrketräning mån, tis, tors och fre. 40 minuters pass på morgonen innan jobbet i mitt lilla källargym. Just nu är jag väldigt begränsad pga skadad axel så jag varvar två program som ser rätt lika ut för ben, rumpa, rygg och core. Alltid stretch och rörlighet efter varje pass också. Hade jag inte haft en skadad axel hade jag gjort två pass fokus överkropp och två pass fokus underkropp. Funkar bra för mig!

Gällande löpningen så är den extremt prestigelös. Brukar bli två löpturer i veckan, ibland tre. 5-6 km i det tempot jag orkar för dagen och jag bryr mig inte om jag behöver gå lite innimellan eller vilken tid det blir osv. Har släppt allt sånt när det gäller löpningen och är bara glad över att ens kunna springa igen efter min ryggkrasch! Varvar grusväg och skog. Ibland rena skogsturer.
Där sa du nått som väckte en tanke i mitt huvud. Kanske ta bort passet rörlighet som ett eget pass och istället lägga in det som avslutning på de andra passen. Och då ersätta det med något annat, kanske då överkropp. 👍

Där sa du nått som väckte en tanke i mitt huvud. Kanske ta bort passet rörlighet som ett eget pass och istället lägga in det som avslutning på de andra passen. Och då ersätta det med något annat, kanske då överkropp. 👍

Inte så dumt att ha det så :) Min stretch och rörlighet är från programmet jag fick av min sjukgymnast för ryggen så kommer antagligen aldrig våga sluta med det. Sen lägger jag in ett extra pass rörlighet/stretch/massage när jag känner att jag behöver, men det blir då och då bara.

Inte så dumt att ha det så :) Min stretch och rörlighet är från programmet jag fick av min sjukgymnast för ryggen så kommer antagligen aldrig våga sluta med det. Sen lägger jag in ett extra pass rörlighet/stretch/massage när jag känner att jag behöver, men det blir då och då bara.
Nej, jag vill heller inte strypa det helt, för jag känner verkligen stor skillnad både vad gäller balans och smidighet sen jag började med det. Så det låter som en bra plan, det ska jag absolut ta med mig!

52295.webp

Gällande löpningen: för mig är det skönt att ha ett träningsprogram att följa så jag kör på Runna. Det kostar en slant dock (går att ta på friskvårdsbidrag) och tidigare har jag följt gratisprogram, vilket funkar nästan lika bra. Har även kört några program med Garmincoachen om du skulle råka ha en sådan klocka.

Jag kör 3 ggr i veckan och vilka pass som ingår varierar lite beroende på vilket mål man satt upp men just nu är det något lugnare lite kortare pass, ett tuffare pass med typ intervaller eller backträning eller liknande, och en långrunda.

Jag gillar program för det gör det enklare för mig att "bara göra" de dagar jag inte känner för att ta mig ut eller när det är tråkigt väder eller liknande. Då behöver man inte tänka så mycket liksom utan bara göra vad programmet säger åt en. :)

Litet benpass idag.
Har också shoppat en träningsbänk (autocorrect ville skriva träningsvärk, vilket väl iofs förhoppningsvis blir resultatet. 🤣) idag som ska monteras när platsen ska stå på, tömts på kartonger. 😁

Träningstid: 00h 45m
Enbensmarklyft med kettlebell: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 15 x KV +16
Goblet squat sumo: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Step-up: 10 x KV +16, 10 x KV +16, 10 x KV +16
Donkey Calf Raises: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Set: 18
Reps: 210

Jag skulle inte kalla mig jättevan vid träning utöver ridning egentligen. Men jag gymmar tre gånger i veckan, vanligtvis måndag, onsdag, fredag och försöker simma en gång på helgen. Försöker överlag gå nära failure varje arbetsset för att få ut så mycket som möjligt från tiden jag lägger ☺️

Igår sprang maken sin första kilometer utan att stanna! Han var så glad :love: Vi kör ju i elljusspår pga han upplever att han får alldeles för ont på asfalt/grusväg och dylikt. Blir inte något långt pass ännu men vi är inne på 5e veckan nu! Jätteroligt att springa tillsammans och förhoppningsvis kommer han hålla i det.
Jag försökte få honom att gå med på att vi ska springa ett traillopp i slutet av nästa sommar, vi får se. Han var inte helt negativt inställd haha!

Bestämde mig för att byta taktik idag, och körde två pass efter varandra. Huvudpasset var ett med fokus ben/rumpa, jag har kört det en gång förut och ser inte fram emot träningsvärken som kom som ett brev på posten dagen efter förra gången. Sandra kör passet med viktväst, men för min del är det mer än nog att köra det med bara kroppsvikt. Det är sex övningar, varje övning körs 50 sekunder, vila 10 sekunder, sen samma övning igen 50 sekunder, vila 10 sekunder och så byte till övning två.
  • Vanliga knäböj.
  • Utfall framåt.
  • Sumoknäböj.
  • Utfall bakåt.
  • Jogga på stället med benen brett isär och med böjda ben (är betydligt jobbigare än det låter).
  • Hopp åt sidan (mer pulshöjande).
Sen avslutades passet med lite stretchning för berörda muskelgrupper, men jag körde utöver det ett pass med fokus rörlighet som var lite kortare efter det. Ska bli intressant att se om rörlighetspasset kanske litegrann kunde mota Olle i grind vad gäller träningsvärken från det andra passet.

Planen var E-gym före yoga. Men så glömde jag armbandet hemma och hade inte tid att hämta det. 🙄🙈
Så jag körde en längre stund på crosstrainern och efter det lite övningar som inte finns på E-gymmet, så att jag kan gåndit imorgon istället.

Cross Trainer (Elliptical): 23 min, 1km
Superset:
Machine Crunch: 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32
Machine Back Extension: 10 x 32, 10 x 32, 10 x 32
Superset:
Reverse Machine Fly: 10 x 11, 10 x 11, 10 x 11
Machine Chest Fly: 10 x 11, 10 x 11, 10 x 11
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 27, 10 x 27, 10 x 27
Hip Abduction Machine: 10 x 27, 10 x 27, 10 x 27

Tog låga vikter och fokuserade på form och lägre tempo. Kändes bra trots att det inte blev det passet jag hade tänkt.

Och så yoga efter det. 🧘‍♀️😊

blir mest gym just nu, men nu har jag ju hittat löpningen ordentligt!
(Säger hon, efter typ fyra veckor utan ett löppass 😅 )

Men iallafall, det här är första gången jag inte vill sluta springa och bara gymma hela hösten/vintern.
Men har noll erfarenhet av att springa när det inte är varmt. Vad har man på sig?
Några extra bra tips? Något som är lätt att missa?

Men iallafall, det här är första gången jag inte vill sluta springa och bara gymma hela hösten/vintern.
Men har noll erfarenhet av att springa när det inte är varmt. Vad har man på sig?
När jag sprang aktivt så gjorde jag det året runt. Minns att jag typ bara packade på mig efterhand som det blev kallare. Typ shorts över tights, väst över t-shirt, vindjacka över det när det blev ännu kallare. Det enda misstaget som är tråkigt är när man klär sig så att man är precis lagom varm i början av passet, då koks man mer eller mindre i slutet. Brukade satsa på att känna mig lite frusen i början, sen ordnade det upp sig. Mössa som sitter ganska hårt är också toppen!

Jag gör precis som @Nordthor :) en tumregel man brukar prata om är att klä sig som om det var 10 grader varmare än vad termometern visar. Ett väldigt vanligt misstag är att klä sig för varmt. I många minusgrader brukar jag ha två buffar: en uppdragen över haka och öron och som täcker halsen och en som pannband. Och handskar är skönt när det är riktigt kallt.

@Nordthor @xfie Ja det är nog det som varit mitt vanligaste misstag! Klär mig så att det är bekvämt i början och sen vill jag dö efter en stund 🫠

10 grader varmare lät smart! Duff(ar) och tunna handskar är ju räddningen.
Nu när jag säger det var nog bästa "kalla" passet när jag kom ihåg duff och handskar men trodde jag skulle frysa ihjäl första 200m. Då var det lagom sen - och guld att inte frysa om hals eller fingrar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka