Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

IMG_9846.webp

Löpning på lunchen, en lugn runda i skogen. Kändes väldigt tungt i början och det var nära att jag tog en kortare sväng än planerat men så släppte det typ halvvägs och jag kom på att jag kan fortsätta trots att det är jobbigt 😅

Styrkepass med fokus axlar och rygg för mig idag. Huvudövningen var militärpress där vi skulle hålla 3 sekunders-tempo på väg ner i varje rep i 10 reps, fyra set. Den mjölksyran skojar man inte bort! Efter det ett triset med pull-ups, skivstångsrodd och bänkpress med hantlar, sedan ett superset med tricep pushdowns och en axelstabiliserande övning som kallades overhead march, och som avslutning tre rundor av 4 burpees + 8 v-ups + 12 box jumps.

Bra pass! Har tyvärr lite känningar i min tidigare skadade axel, det liksom ilar lite i den, men jag hoppas jag kan lösa det genom att vara lite extra medveten och kanske aktivera ett par gamla rehab-övningar. Kör fysio för min hälsporre nästan varje kväll så jag kan lika gärna lägga till lite axel-rehab också 😅

Fortfarande brutal träningsvärk i lår och rumpa, men det stod marklyft på schemat så då ska det ju göras. Min PT aka sambo tittade på mina vikter och tyckte att nu var det minsann dags att höja 🙈
Screenshot_20260822-094746.webp

Vi pratade om nybörjargains på jobbet igår, att det är så roligt när man börjar köra gym för det staplas PB på PB, och det stämmer verkligen :D

Fortfarande brutal träningsvärk i lår och rumpa, men det stod marklyft på schemat så då ska det ju göras. Min PT aka sambo tittade på mina vikter och tyckte att nu var det minsann dags att höja 🙈
Visa bifogad fil 189879
Vi pratade om nybörjargains på jobbet igår, att det är så roligt när man börjar köra gym för det staplas PB på PB, och det stämmer verkligen :D
Och jag som nu fastnat stenhårt på 95 i marklyft sedan sjukt många månader tillbaka får leva på mina uppvärmnings-gains :rofl:. (Har nämligen höjt startvikt i uppvärmningen från 50 till 60 nyligen.) Whoop whoop :crazy:

Träningsvila igår. Med facit i hand borde jag ha tränat eftersom hjärnan hade behövt det. Men men.

Idag blev det helkroppspass med kettlebell. Och vid avklarat pass fick jag medalj för avklarad månadsutmaning. 😁

Träningstid: 00h 55m
Kettlebellsving: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 16
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 20 x KV +16
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 8 x 12
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 12 x 12
Kettlebellpress: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Set: 27
Reps: 290

IMG_1424.webp

Fokus bänk idag. Kändes som ett bra pass, lite trött i kroppen efter veckan men kroppen vaknade ändå till liv så småningom. Känner dock igen mig väldigt väl på de där vingliga armarna i högstaläget, @Nordthor 😅 generellt känns det som att bänk är så himla mycket teknik!
Visa bifogad fil 189946
Testade att bredda greppet ytterligare för det kändes logiskt att man skulle va stabilare med brett grepp. Men där kände jag att jag inte alls hade styrkan. Får väl ta ett litet tekniksnack med ChatGPT :angel:

Kört ett tabatapass som var uppdelat i tre block med fyra övningar i varje. Varje övning kördes i 50 sekunder, tio sekunder vila emellan (även mellan blockbyte). Block ett och tre var mer styrka för helkropp och block två mer kondition. Uppvärmningen var mer rörlighetsbaserad idag vilket passade bra eftersom jag körde träningen direkt när jag kom in från stallet så jag var egentligen redan varm efter ridningen. Bra avslut på veckan.

Testade att bredda greppet ytterligare för det kändes logiskt att man skulle va stabilare med brett grepp. Men där kände jag att jag inte alls hade styrkan. Får väl ta ett litet tekniksnack med ChatGPT :angel:
Haha, jag laborerar också med bredden, försöka hitta rätt "väg ner" mot bröstkorgen osv osv. Får ju onekligen direkt kvitto på när det inte är tillräckligt bra 😬

Idag börjar jag fjärde omgången av mitt fyraveckorsprogram "Bli stark I marklyft". Inleder lite blygsamt med 65×5×5 och så får jag lägga till lite andra övningar. Dock så kommer min nya cykel idag så det kan vara så att det blir ett snabbt gympass och sedan provrunda med den.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar