men när använder den självsäkra hunden våld? jag kan bara komma på två tillfällen. 1) när den känner sig hotad. 2) när den försvarar en resurs. hur kan det då vara naturligt att korrigera en hund som släpper för långsamt?
Våld? Nu ser jag inte så dramatiskt på saken iof. Har aldrig sett en hund även emd stor självsäkerhet som inte tar till "våld" på en mycket stökig individ tillslut. Fördelen med att vara hund är ju att dom kan ju prata med varandra och på ett tydligare sätt visa vad de vill genom sitt kroppspråk. En bra "dominant" hund är mer verbal, men även dom får nog ibland och tar till fysisk korrigering, även om den sällan faktiskt är särskilt hård.
Kan tillägga att jag har haft en sjuhelsikes problem med släppanden på min hund, och jag försökte faktiskt shejpa bort det under en månads period...som jag i efterhand önskade att jag ägnat åt annat.
Jag körde dagligen, väntade ut på spontansläppande (som inte kom). Loss VET hon vad det betyder, så jag kommenderade loss..väntade, hon tuggade ur en stund och om hon så bara hade boll ur mun 1 sekund fick hon klick och bollvinst igen. Efter ett par veckor tragglade vi vidare, det hade blivit liiite bättre men det var knappt. Problemet är att hennes bytesdrift är så pass stor att det är för värdefullt för henne , hon ser ingen anledning att vinna bollen när hon kan ha den i truten när hon vill. Jag hade säkert kunnat fortsätta ett bra tag till och fått mitt släppande tillslut, men det tar över hälften av min träningstid att få ut bollen ur truten på min hund ser jag ingen anledning att fortsätta när det knappt ger utdelning.
Varför tar inte du ut en duktig klickertränare och klickar bort tjuveriet med maten egentligen? Det kom jag på nu, du har ju haft en del trådar om de problemet. Varför inte klicka/shejpa bort det?
obs att jag personligen inte har något emot att man korrigerar sin hund på ett måttligt sätt. jag gör det själv hela tiden för jag har för kort stubin för att kunna vara pedagogisk. men jag ser korrigeringen som ett uttryck för min egen irritation, inte som att jag gör hunden en tjänst!
Det är däremot något jag är emot, att bli irriterad och frustrerad på träning för DET om något skapar konflikt och ger sällan någon utdelning alls, hunden känner dessutom av det väldigt väl.
Man kan vara bestämd och tydlig utan att bli irriterad/sur.