Träns med remontnosgrimma

Sv: Träns med remontnosgrimma

knapp

7caa17b8275311e2ad1922000a1c864f_7.jpg

pannbandet ska dock bytas ut mot ett med guldiga eller bruna stenar :)

Den engelska nosgrimmans primära uppgift är att helt enkelt hålla tränset på plats så det inte rör sej för mycket, pannbandet är till för att hindra tränset att åka bakåt ner över halsen och käkremmen är till för att hindra tränset från att åka över öronen och trilla av.

Aachenremmen tillkom för att hindra hästar att gapa och dra sej undan från bettet.

Remontens primära uppgift är att hålla bettet stilla och på plats hos unga hästar, = remonter kallades dom inom det militära, och hos äldre hindrar den hästen att bita tag i bettet och pulla.

I Armens rid- och körinstruktion benämns remontnosgrimman som just en nosgrimma man SKA använda när hästen pullar.

Och genom egna erfarenheter tycker jag att det stämmer väl på dom allra flesta hästar. Och då har den inte ens varit speciellt hårt åtdragen utan man har lätt kunnat få in minst 2 fingrar mellan nosremmen och nosryggen.....

Remontens primära uppgift är att hålla bettet stilla och på plats hos unga hästar, = remonter kallades dom inom det militära, och hos äldre hindrar den hästen att bita tag i bettet och pulla.

I Armens rid- och körinstruktion benämns remontnosgrimman som just en nosgrimma man SKA använda när hästen pullar.

Intressant att en nosgrimma liksom bara ändrar funktion bara för att hästen blir äldre:cool:. Det köper jag verkligen inte. Jag har den för att hästarna oftast trivs mycket bättre på den. Tror det beror på att den dels får bettet att vara mer stilla och dels att det är en behagligare tryckpunkt än som den engelska som ligger mot kind och tänder.

Det är inte nosgrimman som ändrar funktion, det är MÄNNISKAN som ändrar den till att ha en annan funktion.

Funktionen är den samma hela tiden.

Och det är inte alls ovanligt att hästar går med remont hela livet, vad har du fått det ifrån att det skulle vara så ?

Tack för svar :) Har aldrig ens ägt en remont för jag tycker den är så "ful" på vissa hästar och aldrig förstått riktigt funktionen med just den. :) Att bettet ligger mer still bör väl också handla mycket om ens egen hand ? Förlåt om jag ställer "idiot" frågor men man lär sig ju inget annars :angel:

Allt handlar just om att bettet SKA ligga still i hästens mun och då MÅSTE man rannsaka sej själv om hur man är i sin egen hand :D

Lika med:

Ju mer stilla och mjuk du som ryttare är i handen, ju mjukare och trevligare är det för hästen :D

Har man aldrig använt remont är det bra att rådfråga någpon innan då den är svårare att passa in rätt än dom andra nosgrimmorna. Den ska varken ligga för långt ner så den hindrar hästens andning och samtidigt så ska den inte sitta för högt då den då trycker upp bettet mot tänderna, nosdelen ska inte vara för lång eller för kort för då blir det också fel......

Bäst är om man har mätt hur lång nosdelen ska vara på ens egna häst innan man handlar en remont, man slipper byta eller ge hästen obehag ;)

Kreativt :laugh:
Jag är ju egentligen oxå ute efter ett rundsytt med remont. Men rundsytt får jag väl ta och välja bort. Eller om man ska härma med att sprätta och sy ;) Nosdelen på det platta var iaf riktgt snygg.

Men vad sydde du med?
Och den rundsydda nosgrimman, är det den som är så sjuuukt mjuk? Och med lite matt läder? Isf har jag klämt på den x antal gånger på Horze, minns inte vilket märke bara.

Tror redan att du sett det, men kunde inte låta bli :D hööks säljer ett rundsytt remontträns nu :bump:

Tusen tack :bow: Har inga planer dock på att köpa en nu eftersom jag klarat mig utan men man vet aldrig :) Någon gång behöver man nog en :)

Tror redan att du sett det, men kunde inte låta bli :D hööks säljer ett rundsytt remontträns nu :bump:

Fast det tillverkas ju bara i svart samt att det är synliga spännen överallt på det :(

Ja, tyvärr så uppfyller det inte några av mina krav utom att det är remontnosgrimma :mad:. Typiskt!
Hade velat ha hakar vid bettet och knäppning i nacken.

Eller om det hade varit platta remmar så hade jag velat ha padding i nacken där nackremmen på nosgrimman ligger ovanför nackstycket. + hakar vid bettet. Så som mysbolls träns ser ut :laugh:.

Dessutom tycker jag att det är på tok för dyrt eftersom det inte uppfyller mina krav :o:angel:
Hade det uppfyllt mina krav som rundsytt hade jag kunnat ge det dubbla i pris (men då hade jag gärna velat att smala lädertyglar med stoppar ingått ;))

Kräsen ska man va :D

Har långt från alla mina träns på bild, men här är några av remontnosgrimmorna

Först två handsydda
anditrans.jpg

kvtrans.jpg

tenntradlila.jpg

Börjes islandshästträns, fast med tenntrådsfläta

maddestenntrad.jpg

Hilbar Elegance med tenntråd

Och såhär kan man göra en anorlunda variant av ställbar nosgrimma o då ser det ut såhär
rondjaglad.jpg

Använder en handsydd nosrem som ser ut såhär
wpid-dsc_0122.jpg

Jag har samlat på mig typ 4 olika nosremmar i olika färgkombinationer!

Fast jag har ju "islandshästvarianten" av remont dvs utan käkrem o pannband. Men kan man tänka sig att vara utan käkremmen men vill ha lite roligare nosgrimma med bling o pärlor o sånt så googla på märket Fákur. Även Hilbar har fina nosgrimmor. Jag hade gärna köpt flera av deras! Men eftersom jag handsyr så känns det roligare att ha det än köpta...

Ber om ursäkt för OT men jag hittade det perfekta remonttränset igår! Dock var det ett islandsträns så jag undrar om det kan passa på ett halvblod som ligger mellan cob och full i tränsstorlek?

Ber om ursäkt för OT men jag hittade det perfekta remonttränset igår! Dock var det ett islandsträns så jag undrar om det kan passa på ett halvblod som ligger mellan cob och full i tränsstorlek?

Det tror jag absolut det kan göra.
Islandstränsen brukar vara väldigt ställbara + ganska stora i storleken.
Finns många islänningar som drar cob/full i huvudstorlek.

Vad var det för träns du hittade?

En bild på mitt remontträns. Köpt på Sthlm horse show 2011 för en liten peng. Har bytt ut pannbandet till ett svängt glen gordon, det som satt på tidigare var rakt..

Älskar det men har insett att lillkillen inte funkar på remont, han blir störd och trivs bäst utan nosgrimma..

DSC_3931.JPG

DSC_3937.JPG

Min häst har x-full och det rundsydda jag har var islandsnosgrimma så din borde kunna ha det :angel:

Ja, tyvärr så uppfyller det inte några av mina krav utom att det är remontnosgrimma :mad:. Typiskt!
Hade velat ha hakar vid bettet och knäppning i nacken.

Eller om det hade varit platta remmar så hade jag velat ha padding i nacken där nackremmen på nosgrimman ligger ovanför nackstycket. + hakar vid bettet. Så som mysbolls träns ser ut :laugh:.

Dessutom tycker jag att det är på tok för dyrt eftersom det inte uppfyller mina krav :o:angel:
Hade det uppfyllt mina krav som rundsytt hade jag kunnat ge det dubbla i pris (men då hade jag gärna velat att smala lädertyglar med stoppar ingått ;))

Kräsen ska man va :D

haha ja, även "billiga" träns är ju ändå pengar, så roligast att hitta precis det man vill ha :bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
968
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 304
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 544
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
929
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025