Träns med remontnosgrimma

Sv: Träns med remontnosgrimma

detta är ett av dom träns jag har remont på..

DSCN3403_zps035ba6e0.jpg

*kl*

Vet någon hur Glen Gordon är i storleken?
Har en häst som är mellan cob och full. Använder Cob i "vanliga" träns men Full i Hööks träns/nosgrimmor.
Har hittat ett på nätet, och funderar om jag ska ha det, men vilken storlek i så fall? Alla knäpperna är i nacken. Är det bra att det är stort eller litet då?

GG Ariel är ganska stort. Jag fick göra extra hål i sidstyckena. Har stl full för det mesta men även en del cob träns.

Tack för svaret!
Hmm, får nog ta och mäta det tränset som jag använder och fråga butiken.
Så svårt det där.

Alltså, Om man nu vill ha en remontnosgrimma med rundsydd nackrem, måste man då köpa en "islandsnosgrimma"?

Jag upplever det som att just islandsnosgrimmorna är väldigt smala och oftast ofodrade. Dessutom med "dubbelt" mässingsspänne.

Men om man vill ha en lite bredare nosgrimma som är fodrad OCH rundsydd nackrem med enkelt silverspänne, finns det? Eller måste man ta två olika och sätta ihop?

:eek::confused:

*kl*

Vet någon hur Glen Gordon är i storleken?
Har en häst som är mellan cob och full. Använder Cob i "vanliga" träns men Full i Hööks träns/nosgrimmor.
Har hittat ett på nätet, och funderar om jag ska ha det, men vilken storlek i så fall? Alla knäpperna är i nacken. Är det bra att det är stort eller litet då?

Det varierar på modellen. Ariel är stort och i det har mina ponny, men käkremmen blev kort på den ena som har stora ganascher. Har ett annat GG (vanligt vitfodrat) som är stl cob och det passar perfekt till båda.

Så här ser mitt ut :)

Varierar ganska mycket mellan detta, vanlig engelsk, hack och sidepull.
Ursäkta den fula flärpen vid ringen på remonten, men pållen min är inte så stor kring munnen :p Ringarna är faktiskt trekantiga :bump:

img_3992_190732672.jpg

Min remont är ett begagnat från Hööks. Här med orginalpannbandet.
486560_347623271984700_268200642_n.jpg

Här med annat pannband och framifrån..
207754_406625936084433_781699428_n.jpg

Då var man halvvägs. Men den där nedrans rundsydda remonten lyser med sin frånvaro :(. Varför så svårt att hitta?

IMG_20130215_182756_zpsfc2467da.jpg

*kl*

Vart tusan hittar man ett remont med lite kortare nosdel?!
Har testat ett antal remontnosgrimmor på min lilla häst (som har cob normalt sett), men varenda en är för lång över nosen och "ringarna" hamnar på bettet.

Har till exempel haft hemma Glen Gordon Ariel i både cob och ponny strl, och tränset i övrigt sitter fint, men nosgrimman blir för lång i båda storlekarna.
För tillfället går han med en remont i storlek ponny med ställbar nosdel som jag har gjort nya hål i på varje sida, men TILL OCH MED DÅ är den pyttelite för lång :crazy:

Har du testat remot i storlek shetland? Om ponny är för stort är ju shetland nästa storlek som är mindre. Jag har två liggandes, vill du ha några mått så skicka pm.

Jag tycker att många remontnosgrimmor är väldigt långa över ryggen. Men köpte nyligen en lös remont från Hööks, först i stl cob men den var för kort i nacken så bytte till stl full. Hästen har cob i träns och full i vanliga grimmor kan man väl säga. Har aldrig haft en så kort nosdel på någon remontnosgrimma tidigare, även att det är stl full..
Har förresten sett på många ställen där man köper till island, kan man ange hur lång nosdelen ska vara.

Be hööks mäta sin i stl cob och mät den ni har nu som är ok.

Jag tycker också att många nosdelar är för långa. Är jättenöjd med mitt träns från Cliff Barnsby.

4B339BBD-6210-4A44-8284-C7BB145BF301-3697-00000204A277ADD1_zps4c7f5c1c.jpg
"

05CA8935-7708-4742-834E-4DC44DC20222-3697-00000204957115FF_zps7f3a01fd.jpg

*kl*

Vart tusan hittar man ett remont med lite kortare nosdel?!
Har testat ett antal remontnosgrimmor på min lilla häst (som har cob normalt sett), men varenda en är för lång över nosen och "ringarna" hamnar på bettet.

Har till exempel haft hemma Glen Gordon Ariel i både cob och ponny strl, och tränset i övrigt sitter fint, men nosgrimman blir för lång i båda storlekarna.
För tillfället går han med en remont i storlek ponny med ställbar nosdel som jag har gjort nya hål i på varje sida, men TILL OCH MED DÅ är den pyttelite för lång :crazy:

Byt ut den lösa delen till en bit avklippt aachenrem, så kan du få den hur kort du vill.

11091_343261892459638_1667640090_n.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
968
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 304
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 544
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
929
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025