• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 8 856
H

Hannis

Hey! Det är många trådar om sadlar, men nu vill jag veta vad folk har för träns!
Märke, hur mycket ni köpte det för, vilken nosgrimma föredras..?
Gärna bild!!! :banana:

Sv: Träns...

Har väldigt många träns, olika färger och nosgrimmor, dock ingen med remont... :smirk: Dom finaste är ett brunt nytt pullarträns från Pessoa (2200kr), ett brunt HG (lite över 3000kr) och mitt nya snygga dressyrträns från Kieffer, med gulddekor (1200kr)....

"Hopptränset"
Morris&Nolan, rödbrunt m pullarnosgrimma, mysigt ludd :d
Köpt på Scandinavium (från Hubertus i Malmö) för 3-4 år sen. Kostade då 1600, tyglar ca 800. Mkt fint, bra kvalitet!
m&npullar.JPG

"Dressyrtränset"
Frank Baines, mörkbrunt m aachennosgrimma.
Köpt genom Börjes (från Hansbo) i somras va det nog.
Kostade 1400 ungefär tror jag, tygel ca 600 kanske. Superfint!
fbshowtrans.gif

Sen har jag ett "slit & slängträns" oxå, används inte så mkt numera. Det är från Börjes, "Parade", brunt med aachennosgrimma. Köpt för några år sen, kostade drygt 400, tygel knappt 200. Fint o bra till det priset, helt ok.
2013.jpg

De är fina allihop, själv är jag inte heller så förtjust i remont...
Däremot har jag börjat inse nu att det kanske skulle vara värt att kosta på sig ett dyrare om det håller bättre.
Men är det verkligen värt det att köpa ett träns för 3000?

Har flera träns som är mer eller mindre kompletta, från Piab, hubertus och något märkeslöst.

De jag använder nu är
Herve Godignon Californiaträns med pullargrimma.
huvudbild.jpg

Kostar lite över 4.000 nytt

Och ett ihopplock av hubertus (huvudlag) Swarowski pannband och en skräddarsydd kinetonnosgrimma a la rolf stenberg :p
huvudbild2.jpg

Lite svårt att räkna ut nypriset eftersom det är en mix av allt möjligt. Pannbandet går väl på 600 och nosgrimman slutade på dryga 800 (beställd från australien, men bytte ut den äckliga synteten mot läder)

Mitt M&N kostade 1600+ca 800 för tyglar. Har haft det i 3-4 år och ser ut som nytt ännu, inte slitits/töjts ut nånting, så jag drar mig inte från att köpa dyra träns, men visst man behöver ju kanske inte köpa det allra dyraste heller!

jag har ett märkeslöst mörkbrunt träns med pullarnosgrimma å blå/gult pannband som jag har när jag hoppar och i terrängen. används även hemma i princip varje dag.
mycket prisvärt, fick huvudlag+gummityglar för totalt 142:- :bump:

på tävling (dressyren) har jag ett brunt Cliff Barnsby med engelsk nosgrimma, tror att det kostade 800 utan tyglar. har bruna Knights leather-stolptyglar i läder till.

Mitt favoritträns är det här: :love: träns
Kommer inte ihåg vad det är för märke men köpte det på odal för några år sedan. Betalade runt 500 tror jag men det var på 50 %rea. Var ett annat pannband på när jag köpte det men det har gått sönder. Har letat överallt efter ett nytt lika dant.

2 av Jolies träns:

Hoppträns: Bild det är ett GlenGordon Winner och kostade 600 kr.

Dressyträns: Bild det är ett Willabträns, ekologiskt garvat som kostade 900 kr.

Har fler träns men ej bilder..

2 av Jillys träns:
Hoppträns: Bild ett Cheetakträns i cognac/london (ser mer brunt ut numera) som jag har2 par tyglar till. Minns faktiskt inte vad det kostade men minst 500-600 kr iaf.

Dressyrträns: Bild ett svart träns från Hööks med londonfoder. Kostade runt 600 kr.

Har kanske 5 träns till men har inte bilder på alla.

Morris&Nolan pullarträns, svart med mässingsspännen.
Kostar drygt 1600 kr, men betalade 1000 kr för mitt nytt då det var felmärkt :D några dagar senare efter några sålda träns hade de upptäckt de och ändrat om dom till 1800 kr :p
har inga M&N tyglar till, utan ett par vävribbtyglar från CH, Hööks, med mässingspänne och likadant spänne till.

Zaldi Aachen träns har vi när vi rider dressyr osv. bred nosgrimma, svart med silverspännen. superfint!
Har märkeslösa gummityglar till det.

Jag har ett svart träns från Hööks med aachennosgrimma, som jag köpte på rea för något år sedan.

Ett runt träns från Jacson med remontnosgrimma, det är det jag använder till min häst. Jag har köpt mitt från Lillhästen i Stav eftersom det blev billigast där. Själva tränset är dock egentligen med aachennosgrimma från början och modellen heter Boheme, men sedan har jag köpt en lös remont och satt på den själv.

Jag vill ha något snyggt brunt träns från t.ex. Hubertus.
Funderar på ett Classic så småning om, med den breda "dressyrnosgrimman" och så köpa en lös remontnosgrimma från Hubertus också.

Jag har en hel uppsjö av träns med olika märken och nosgrimmor. De som används mest förtillfället är:

*Dressyrträns, Stübben, svart med vit fodring. Har inte en aning om vad det kostar....runt 1000 lappen kanske??? :confused:

*Hopp/rida ut träns, Morris&Nolan m. pullarnosgrimma. Pris: runt 1600:-

*Hoppträns, Prestige m. pullarnosgrimma. Pris: över 3000:-

Har även Dyon, Kyra mfl

Hittade tyvärr inga bilder, men jag ha ett stübben-träns som kostar runt 1000-lappen. Ett Globus-träns som kostar runt 300. Sen ett par ihoplockade träns. Ska däremot köpa ett Albion-träns för ca 4000 kr.

Jag har:
* tre vitfodrade träns, varav ett är ett kandar
* två bruna, 4 svarta med olika norgrimmor
* ett londonfärgat träns plus olika delar
INTE ETT ENDA MÄRKESTRÄNS.... jag är för snål/fattig att lägga så mycket pengar på ett träns :devil:

Jag har tre träns som jag använder.
Ett svart träns från hööks, med mässingspännen och pullarnosgrimma
Ett likadant men med aachennosgrimma
Dessa två används till vardagsbruk. Hoppning och uteritter.

Bild3.jpg

Ett svart träns med tre olika nosgrimmor från Chetak. Används bara i dressyren. Så gott som alltid med remontnosgrimman. Tyvärr är det lite för litet för pålle, är på jakt efter ett nytt...

Bild2.jpg

Bild6.jpg

Dressyrstränset, svart med vit fodring på pannband o nosgrimma.Silver spännen. Frank Baines förståss (eller hur Piggis ;-) )
Hopptränset, ett gammalt Frank Baines mörkbrunt, just nu med ett pannband från Cliff Barnsby, pullarnosgrimma.

Gillar den båda, men vill ha ett nyare hoppträns, från FB givetvis=)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
930
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Reshästen
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka