• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 8 856
Sv: Träns...

hehe ;)
du ninsan har jag förresten sagt att henrikssons har typ 50 % på sina FB-träns???? va där i slutet på sommaren o såg det! nu stod det på hemsidan oxå.
det är nog de gamla modellerna, alltså de såg inte riktigt ut som de nya gör, typ annan märkning (står Hansbo istället för där det står FB på mitt träns). Men det är ju FB hur som helst! ;)

Jag har ett M&N som jag fick med ponnyn, det är köpt för 13 år sedan, välanvänt. pullarnosgrimma, har även med ashennosgrimma också. Mycket fint fortfarande! Mitt favvo träns :D
Ett chetack, svart med vitt foder. Ashennosgrimma.
Ett svart med ljustfoder, ashennosgrimma, köpt på hööks tror jag.
Ett enkelt svart, börjes.
Ett svart med vita sömmar från equtiline(dålig stavning :P)

Har ett svart Frank Baines träns, köpte det utan tyglar för 1300;- Vanlig engelsk nosgrimma. Supermjukt och fint. Håller fortfarande efter 6 år. Superkvalité, rekomenderas verkligen!! Har t.o.m hållit en skentur invirat i hästens framben, martingalen gick sönder i stället :D

Mitt träns såldes på rea (198:-, tror jag..) i vår ridsportsbutik. Märkeslöst. Flätorna på pannbandet och nosgrimman är i svart, rött och gult, därav den gula vojlocken och röda stigbyglarna för att matcha lite.. :D Så här såg det ut från början (har plockat bort den undre nosremmen (som heter..? :o )):

479661.jpg

Tränset igen

Sen köpte jag ett pannband med namn och plockade bort nosgrimman helt. Då blev det så här:

763659.jpg

Och igen..

Vet inte märket på detta träns men det är med pullargrimma vanligtsvis men rider mest utan..Mörk brunt.
Magge.jpg

Sen westernträns med v-format pannband..
digitalkamera876.jpg

Sen ett annat westernträns som är ett en-öras. Och silver på den saken över örat :D

Mitt finträns är mitt bruan shireträns men det använder ja sällan eftersom jag har pessoabett och sidostyckena är för långa för det bettet. Så nu har ja alltid ett gammalt ihopslängt träns=P Har eng. nosgrimma med snokrem på båda. Vill gärna köpa ett dior träns=)

trns.jpg

Tyvärr lite oputsat på denna bilden.
Handsytt i läder av superkvalité, färg - mörk havanna med vita stygn.
Har användts i 5år varje dag och ser fortfarande ut som nytt när det putsas upp...
Föredrar nosgrimman som sitter på.
Gillar enkla träns utan en massa meck ;)

Apo

F'låt trodde att jag lyckats minska bilden bättre än så :crazy:
Vad fel man har ibland, men ni få njuta av pållani alla fall :love: :angel:

Apo

Senast ändrad:

Har 2 Hubertusträns. Ett köpt på loppis för 50 kr och ett köpt på rea för 200 kr. Använder inte nosgrimma mer än när något barn ska rida och då blir det med remontgrimman köpt fr Börjes för en billig peng.

Tycker definitivt det är värt att investera i ett bra träns.
Dock ska du se till att det är ett bra träns du köper, att lädret är av god kvalité att hål är jämt slagna och alla sömmar prydligt gjorda framför allt ska du kolla att det inte finns sprickor i lädret där det är vikt runt spännena.
Kvalitétsträns är i regel vackrare och slimmare än budgetträns och sitter i regel bättre på hästen.
Sedan kräver ju kvalité precis som allt annat skötsel...

Tränset jag lade in bild på är gjort av ett högkvalitativt läder som håller mycket bra. Fem gånger totalt har det från hästens sida trampats på tyglarna och sträckts ut(hon var lite vild i början när hon kom - för att uttrycka det milt). Det finns inte en enda brist någonstans och tyglar, sidstycken och nackstycke mäter fortfarande de mått de syddes upp till.
Tyvärr har hästen det sitter på lite mindre huvud än den förra men då kvalitén är så hög valde jag att alterera det till den nuvarande.
Tränset har under åren nästan alltid (det finns dagar man inte hunnit, orkat osv) efter ridning och med jämna mellanrum fått läderbalsam på sig. Det är mjukare än någonsin och jag skulle bli mycket ledsen om något hände det.

Apo

jag gillar den nosgrimman du har, det har jag på mitt Jacson träns. Upptäckte att det är bra när man som min pålle lätt får skav.
Så var köpte du ditt och för hur mycket?
Tänkte kolla runt på mässan i globen...men som sagt det är ju mycket pengar det handlar om..

Jag gillar mitt Stübbenträns :)
300293.jpg

Fast mitt är svart med svarta sömmar och så har jag släta stübbentyglar i läder istället för dom där hemska...
Jag föredrar ingen särskild nosgrimma (gillar dock inte aachen) men min häst gillar bara remonten av de nosgrimmor jag provat.

Ditt var faktiskt ovanligt snyggt för att vara remont annars brukar jag inte tycka det...

Har två Cliff barnsby. Jag hade tur när jag hittade de eftersom de var felmärkta 198:- De skulle ha kostat 1500:- så jag betalade 400 för mina istället för 3000:-. Har beställt tyglar från frank baines och bett från pessoa nu, men vet inte vad de kostar. Vågade inte titta eftersom jag beställde lite mer också.

JustInCase skrev:
. Vågade inte titta eftersom jag beställde lite mer också.
Så gjorde jag med när jag köpte sprengerbett och sprengerstigbyglar Jag tog de jag skulle ha gick till kassan räckte över kortet och höll för öronen när de sa summan. Hålla ör öronen lär jag få göra om sambon hittar kvittot :devil:

Här är mina favoritträns till pållen. De enda där nosgrimmorna varit vida nog så de går att knäppa :angel:

Vet ej märke. Köpt på Tradera och kommer inte ihåg pris nu:
Bild20064.jpg

Claridge House från Hööks, 329 kr:
20050302066.jpg

Rider sällan med nosgrimma dock.

vad för slags träns är du ute efter?

det här tränset tycker jag är väldigt snyggt, dessutom är det riktigt bra läder!

1326.jpg

har flera men de 3 jag använder mest är:
Svart Morris & Nolan med pullargrimma och ludd kostade typ 1600 tror jag.. har svarta Chetak gummityglar till vet inte vad dom kostade.
m&npullar.JPG

ett brunt Dy'on achennosgrimma kostade 2000, plus EqL tyglar till som kostade typ 300 kanske!!
D100S.jpg

och ett svart Willab "dressyrträns" med lite bredare nosgrimma.. vet inte vad det kostade. runt 600 kanske?

Har ett helsvart Stûbben Diana med tillhörande kantflätad lädertygel.Med aachengrimma ,kosta 1500kr för snart 4 år sen.Fortfarande lika snyggt.
Ett lemetex brödbrunt träns med aachengrimma ,användes dock utan nedre nosrem.Med vävribbtygel,kosta 1100för ca 1år sen.
Sen har jag ett Frank Baines kandar med extra bred nosgrimma, vitt foder under.Köpt i somras på utförsäljning, sprillans nytt inkl dubbla tyglar för 1000:- Ett klipp...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
929
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Reshästen
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka