Transport för 2 hästar

Bukefalos 30 år!

Humbaur är ganska vanligt I Danmark, jag har haft ett äldre trä i ca 10 år, nu har botten börjat bli mjuk så ska hitta något annat, men har varit väldigt nöjd med släpet till trots för att det är gammalt ligger det stabilt på vägen.
Dock är det visst väldigt svårt att hitta reservdelar till deras transporter i trä. Men glasfiber skulle inte vara något problem.
Det humbaur jag har kollat på är i aluminium.

Du har ju ca 75 kg i kultryck, som hamnar på bilens lastvikt också så 1120 är i praktiken i det närmaste 1200 kg. Vi kör lätt två lusitanos på över 160 (väger 450 och 500 kg ca så lite förvånad om ponnyerna ligger långt över 550 kg styck? ) och fullt med utrustning.
Mina är som jag skrev i början ponnyhästar, dvs modell större och närmare 154 cm och väger runt 500. :) Man behöver ju räkna med att kunna ha grejer i släpet också om man har sadelkammare. Jag vill bara ha marginalerna på min sida.

Senast ändrad:
Nu är det min tur att grotta ner mig i transportdjungeln och komma ut med något bra som funkar för oss.
Max totalvikt för släpet får vara 2000 kg. Lastvikt någonstans 1100-1200. Jag ska dra båda ponnyhästarna och har BE.

Vad säger ni om Humbaur? Det är första gången jag stött på detta märke.

Vi hade en Humbaur Balios förut. Älskade den! Bytte för vi ville ha fronturlastning. Köpte ett ifor, som är väldigt rejält. Men saknar ändå humbaurn.

Mina är som jag skrev i början ponnyhästar, dvs modell större och närmare 154 cm och väger runt 500. :) Man behöver ju räkna med att kunna ha grejer i släpet också om man har sadelkammare. Jag vill bara ha marginalerna på min sida.
Kolla om du kan väga nånstans. Vi har en d-ponny, 148 cm, gissar connemara/fullblod. Alla uppskattade hans vikt till drygt 400 kg, max 450. Men han visade sig väga 507 kg :angel:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka