Transport för 2 islänningar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knickedick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 018
K

knickedick

Hoppas få råd, har sökt i massor av gamla trådar utan att hitta svar på vad jag specifikt undrar över.

Funderar på på att köpa en begagnad transport, har en budget på ca 25.000:- Behovet är att kunna lasta 2 st islänningar på tot.vikt 750 kg, med B-körkort, och dra med bil som får dra max 1430 kg. Har önskemål om ett bra, enkelt och stabilt standardsläp utan extra finesser. Kör inte så mycket, max nån gång i månaden och inte längre än ca 5 mil.

Finns det någon som har tips om ett sådant släp? Vore jättetacksam i så fall :bow:

Sv: Transport för 2 islänningar

Många äldre släp har en riktigt hög lastvikt, utan att för den skull ha så hög totalvikt. Enkelaxlat får du nog räkna med att det blir.
Men bäst är nog att bara sätta sig och kolla annonser.
Jag sökte samma som dig förut och hittade massor. Fast bestämde mig för en ny (dyr) boggie istället.

Många äldre släp har en riktigt hög lastvikt, utan att för den skull ha så hög totalvikt. Enkelaxlat får du nog räkna med att det blir.
Men bäst är nog att bara sätta sig och kolla annonser.

Tackar för svar :) Ja, jag har kollat säkert hundratals annonser redan, och kände att det hade inte suttit fel med lite hjälp att orientera sig i denna djungel. Jo, jag kan tänka mig ett äldre och även en-axlat eftersom jag inte kör så mycket. Finns det någon som har några rekommendationer? Eller kanske varna för något man bör se upp med? Det är så otroligt svårt att reka bland alla annonser när man inte har nån erfarenhet alls....

Kopierar mitt svar från en annan tråd: Var noga med vikterna på kommande släp, speciellt om du har ett b-körkort. Det är ju en viss fördel att framföra ett lagligt ekipage och det är inte alltid enkelt att ändra vikter på ett reggat släp.

Vägverket har en smart liten folder för det här med släp:
http://publikationswebbutik.vv.se/up...ratt_utg_7.pdf
En kort sammanfattning finns här:
http://www.boj.nu/KomSec/KomSekCenter_kortkort.htm

Men jag tror du får leta efter ett enkelaxlat, och jag tvivlar också på att du lastar dina islänningar på enbart 750 kg - det är allt annat som stoppas in i transporten också. Gamla vagnar bör dessutom kontrollvägas, eftersom de kan bli tyngre + ha försetts med mera utrustning. Det är inte så kuliga efterverkningar om du överlastar.

Sambon tog E-kort och nu är alla trubbels lösta där. Sen borde jag fixa det också ... :crazy:

Jag har en fobo från -85 enkelaxlat som får lasta 720kg. Kör två isisar i den. Ligger riktigt bra på vägen. Har bytt golv på den. annars är de inga konstigheter med den.

När du väl hittar ett släp som är intressant så väg det med inredning så du vet hur stor lastvikt du har.
// Linda

När du väl hittar ett släp som är intressant så väg det med inredning så du vet hur stor lastvikt du har.
// Linda

Ett jätte bra och viktigt råd! Vägde mitt enaxlade -91 som på pappret hade tjänstevikten 530kg, vågen stannade dock på 640kg. Lastvikten gick från 720kg till 610kg.

Tack för alla svar, hörrni :bow:

Vad säger ni om Kylingekärran? Har ev. en på gång, enaxlad fr -89 med nytt golv och renoverade bromsar, tyvärr inte med frontutlastning, nybes, för 15.000:-. Verkar det prisvärt tycker ni?

Mamma har en kylinge, boggie med fronturlastning till sina islandskottar. Kommer inte ihåg årsmodell, men hon fick betala runt 20 000 för den. Funkar kanon!!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 315
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 208
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag behöver köpa att nytt(begagnat) släp snart och jag har noll koll på märken, kvalitet, vikter m.m. Någon här kanske kan hjälpa... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 189
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022