Transport för klen dragbil?

LadyLusifer

Trådstartare
Vi har ett litet bekymmer här hemma. Vi ska köpa en helt ny transport i sommar och håller på och letar lite.
Vår lilla Opel vectra 2,0 halvkombi får vad jag vet dra 1280 kilo på B kort. Man vinner bara 20 kilo på att ta E kort.

Sedan har jag en stooor och tung herre som ska åka i denna. Dessutom vill vi ha ett sadelskåp på den :angel:

Enkelaxlat eller boggie, man föredrar så klart boggie menjag är osäker på om det finns någon som har är tillräckligt lätt. Jag vägrar köra olagligt.

Annars, någon som har ett tips på en enkelaxlad där lastvikten räcker för denna tunga herre. Vet inte exakt vad han väger.. ska hem och olla med ett sånnt vikt band sedan.

Det måste vara ett två hästars släp för han åker väldigt brett.
Det vi funderat på är ett vanligt trane 1300 med sadelkammare som man tar ner vikten från fabrik med 20 kilo. Men det kanske finns någon lättare variant??

:bump: :bump: :bump:

Sv: Transport för klen dragbil?

Ett Trane 1300 får du lasta 650 kg i. Minus 20 kg blir lastvikt 630 kg. Det är ett nätt halvblod (mitt förra vägde över 700 kg och han var 1,69 i manken).

Alubotten och glasfiber kan vara lättare, men jag tror det blir svårt att få ett tvåhästars ner till 1280 kg.

Har du kollat 1,5 hästars? Dreamer har en tråd igång här på utrustning, där finns en del diskssioner om just 1,5 hästars.

han är en bra bit över 170 i manken men inte tung i kroppen. ska väl inte väga så himla mycket över 600 kilo tycker jag.
11/2 hästars är nog inget alternativ. Tycker de verkar vingliga och så behöver jag packutrymmet bredvid honom. Han åker med en kort och en lång bom i mammas trane nu. Men det är uppvägt till 1490 som deras volvo får dra. Kanske är ett alternativ att ta e kort och få dra 1320 i stället. jag såg fel innan man tjänar 40 kilo på E kort.

Umes minsta transport är ju lite lättare men mycket dyrare ist.
Hm svårt det här

Satsa på BE-kort, absolut, om du ser det som ett alternativ. Det ger dig väldigt mycket bättre chanser att få ett bra släp.

Med BE-kort kan du köpa ett släp som väger 1900 kg i totalvikt om du vill, så länge du inte lastar det tyngre än vad bilen får dra. Då kan du köpa ett bra, stabilt och säkert släp som är bekvämt för hästen (läs: tvåaxlat), så länge det är relativt lätt.

Och BE har du nytta av oavsett vad du tänker göra i framtiden (byta bil, sälja släpet etc)

gick in på vvs sida och såg att bilen får dra 1350 kilo på BE.
Vad finns det för släp som är lätta gärna med boggie men det går bra utan som man kan åka lagligt med då. Säg att vi behöver lasta 700 kilo.

När min sambo och jag båda har jobb, om ca 2 år så ska vi köpa en pajero wagon och en boj classic till det men jag måste ju ha något att åka med så länge. Och be behöver jag giockförsig om jag ska köra pajero iaf.. kanske ska leta reda på priserna på Be, vad brukar det kosta. Vår ekonomi är inte den bästa.:cry: :smirk:
vad ingår i en uppkörning för BE behörighet, någon som har koll på det?

behöver tips på lätta släp också :):bump: :D

Om du ska dra med den bilen, och kan väga in släpet själv (vilket ju nästan är en förutsättning för att hitta totalvikten 1350 kg, kanske kan bli lite svårt begagnat) ska du leta efter släp med tjänstevikt 650 kg.

Ett nytt Cheval Liberté kan nog vägas in långt, men har en tjänstevikt på 680 kg om jag inte missminner mig (dubbelaxlat). På gränsen för dig?

BE behöver inte bli jättedyrt, det var någon som rabblade upp sina kostnader i någon annan tråd. Lämp, själva körkortstillverkningen, uppkörningen och uppskrivningen är måsten. Sedan tillkommer eventuella övningskörningar och teorigenomgångar. Hur mycket kan du?

Du gör om B-teorin och får tilläggsfrågor på E-delen. Sedan är det uppkörning på bana (rakt fram, backa 90 grader till vänster in i ficka, köra fram, backa rakt bakåt genom koner). Och körning i trafik. Innan du kör ska du göra en säkerhetskontroll och kunna svara på en massa frågor om lastregler och sedan gå igenom ekipaget så det är säkert att framföra (koppling, last, däck, ljus, bromsar etc).

Och allt ska göras med ett ekipage som räknas som tungt.

Senast ändrad:

Ett BEkort går på runt 4-6000 när man tar det med körskola.. vägverket ska ha totalt 1200 i avgifter för teori, uppkörning och körkortstillverknig..

I uppkörningen så är det dels manöverprov, man ska backa rakt och typ 90 grader och kanske nått mer... *blev osäker*
Det är säkerhetskontroll med, man ska typ förklara ex. bromsarnas funktion och lite sånt.. Sen är det själva körningen, lite stadstrafik och landsväg..
Teorin är mestadels B-teori, vägmärken och sånt, och sen lite om vikter och det som är själva. E-teorin..

Jag är själv i funderingen på att ta.. Det var bara det med pengarna.. :)

kom att tänka på tranes 130T kan man väga upp den till 1350 kilo så får jag lasta 670 kilo. samma på chevalen då.. men fördelen med chevalen är ju boggien då.

Har tyvärr inte 6000 kr som det är nu. Men sett på en trafikskola i falun att dom tar 3500. men då kanske det tillkommer andra saker. På klubben hade de en studiecirkel och tog för 3000 kr. Det var mer lagomt tycker jag. Ska spåna på lite olika möjligheter.

Måste ju ha be snart iaf. Var faktiskt ut och backade med mammas släp i förrgår. in på en smal går 90 grader. Får träna ännu mer på det då..

måste få reda på vad min häst väger så jag kan kolla lite mer axakt.
Finns det ingen transport som väger mindre? kanske runt 600 kilo? vore perfekt då :)

Tror inte du kan väga upp Tranes 130T, släpet är gjort för 1300 kg om jag inte har helt fel för mig. Släpet måste ju vara konstruerat för högre vikter, det är därför man främst väger NER släp...

Du kan nog hitta ett enkelaxlat släp som ligger på gränsen för vad du får lasta, totalvikten riskerar att ligga strax över alltså. Tillverkarna väger ofta in släpen utan inredning, så då tillkommer ju en del vikt redan innan du lastat hästen. Och när du sedan blir stoppad i kontrollen kanske det ligger på de där kilona för mycket. Trist, men inte sällsynt. Hästmagazinet hade en undersökning för ett tag sedan, MÅNGA släp vägde mer än deras reg.bevis sade...

Bravo 113 från tjänstevikt 660 kg totalvikt 1350 kg lastvikt 690 kg
hittade jag nu på bojs hemsida. Mycket dyrare än tranen tyvärr då.
hur mycket väger ett utanpåliggande sadelskåp?

ja det låter väl rimligt kanske.. hm.. varför måste man vara fattig för :(
vill vinna 25000 i mån i 25 år. Fast då måste man ha råd med lotten också :D

Jo.. vi har ett "erbjudande" från en körskola i Falun, på ridklubben i Insjön, 4000, då får man tillgång till deras teori, och sen får man köra så mkt man behöver..
Såg du bodde här i stan. ;)

Bor i borlänge och pluggar i falun.. varför har vi inte insjöns rk här för.. iaf just nu när jag behöver körkort:angel:

vet du mer om erbjudandet i falun?:bump:

Andra exempel på lite lättare släp som finns med både en- och tvåaxlat är t ex Horseliner (säljs av samma ÅF som säljer Trane och Kylinge), Dalavagnen (samma leverantörer som Star), Läckösläpet. Cheval har ett extra lätt släp. Har ingen aning om kvalitet på dessa märken med undantag för Dala som är rätt OK släp, men lite skrangligt. Annars är det aluminiumsläpen från Ume eller Boj som gäller. Vikter etc har jag inte i huvudet. Du får surfa till deras hemsidor.

Eller byt bil nu. Skit i Pajeron trots att det är en bra bil. Den kommer att kosta er en förmögenhet att köpa, äga och köra. Förutsatt att inte huvudsyftet med bilen är att ofta släpa runt på minst två hästar, alltså.

Vi har inte möjlighet att byta bil nu..
pajeron är det billigaste bästa alternativ vi hittat inför senare bilbyta.. och jag vill kunna köra två hästar.. och kunna packa rejält i bilen..
En chevrolet står även på möjlighets listan..

ska kolla på de andra märkena du skrev om..

har bestämt oss för att vänta till sommaren och de nya reglerna som kommer.
Blir de reglerna där vi får dra mer utan E kort så blir det den minsta bojsläpet med totalvikt på 1350 kilo. lastvikt 700 kilo.

Blir de de reglerna där alla måste ta E kort så blir det samma + ett E kort :D
fast E kort blir det när jag har råd iaf så småningom. Måste ju ha det om man ska få dra två häst efter eventuell pajero senare :love:

tack för alla härliga tips och råd :love: :bow: :bump: :D

Liknande trådar

Utrustning Halloj! Jag går i hästtankar och då kommer transport och dragbil med i bilden då jag kommer träna och rida regelbundet i ridhus som... 2
Svar
25
· Visningar
3 499
Senast: Fozzie
·
E
Utrustning Om jag har följande "krav" på transport, vilka märken finns det då att välja på? Begagnat alltså. *Tvåaxlat/boggie *Gummimatta på... 2
Svar
21
· Visningar
2 163
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka