Transport för klen dragbil?

Sv: Transport för klen dragbil?

Pajeron kan jag rekommendera.. Har en Sport Exlusiv -99 som dragbil..Super.. Inte nåt man behöver oroa sig för att man ska sitta fast med..

min Trane får man lasta (kommer ej ihåg exakt just nu) runt 750 kg.
den tar mycket. totalvikten är 1250. (nervägd från 1350)

Nej det är just det.. är trött på att halka runt med mammas volvo och släp.. tycker den är hal på vinterväg när man drar..
jag vill ha 4*4.. och inte betala 600 000.. kunna packa osv.. då blidde valet en Pajero wagon.. blir inte förrens om kanske 2 år.. men ädå :D

stilett..
hur kan din trane ta så mycket när den lättaste väger 680 kilo och totalvikt på 1300 orginal???:confused:

kan kanske ha o göra att min är från 70-talet?

Nu har ju du bestämt dig för att vänta (och Boj låter som ett bra val!) men för andra som letar efter lätta boggietransporter som man lasta förhållandevis mycket i så rekommenderar jag 1,5-hästars-transporter!

Jag var lite fördomsfull först.. Men transporterna är ganska breda ändå (130 cm invändigt så hästen står ju bra mkt bredare än var den hade gjort med en mellanvägg!), de ligger bra på vägen och känns väldigt rejäla.

Vi har en Ifor Williams I,5-hästar som fungerar bra. Den har en totalvikt på 1400 och då får vi lasta 700 kg. Min bil får visserligen dra mer, men två hästar hade jag ju ändå inte kunnat ta.. så det fick bli den här transporten. Hade vi köpt en 'vanlig' boggie istället så hade vi för samma pengar fått nöja oss med en som varit rejält mkt äldre.

Kompisen har haft en Henra 1,5-hästars som också var väldigt trevlig:
http://www.henra.se/amazone_ptn13_inr_liten.jpg

Fr.o.m hösten 2006 kommer nya regler som säger: släpets totalvikt max 750 kg med B-körkort, över 750 kg krävs E-körkort. Så det är nog endast E-körkort som gäller för dig ändå, så lås inte fast dig vid om det är under eller över IDAG utan se efter hur det funkar för dig till hösten. Om du ändå då behöver ett E-körkort så kan du ju satsa på ett annat släp redan nu.

Lycka till!
(från en som var på körskolan förra veckan)

allroundhästarna skrev:
Fr.o.m hösten 2006 kommer nya regler som säger: släpets totalvikt max 750 kg med B-körkort, över 750 kg krävs E-körkort. Så det är nog endast E-körkort som gäller för dig ändå, så lås inte fast dig vid om det är under eller över IDAG utan se efter hur det funkar för dig till hösten. Om du ändå då behöver ett E-körkort så kan du ju satsa på ett annat släp redan nu.

Lycka till!
(från en som var på körskolan förra veckan)

Så menar du att från hösten så får vi som har B-kort inte längre köra våra släp om dom väger över 750 kg?

allroundhästarna skrev:
Fr.o.m hösten 2006 kommer nya regler som säger: släpets totalvikt max 750 kg med B-körkort, över 750 kg krävs E-körkort.

Va? Vad tusan har jag missat nu..? Eller missförstår jag?

Totalvikt för ett fordon är summan av fordonets tjänstevikt och dess maximalt tillåtna last - eller?

Mitt släp har alltså en tjänstvikt på 700 kg och totalvikten är 1400 kg.

Min bil får dra ngt på 1600 kg på B-körkort.

Behöver jag ta E-körkort för att få köra mitt släp till hösten??

~Flip *som hoppas att hon snurrat till det..*

Sa körskoleläraren det eller har du läst det i information från t ex Vägverket? Det är en j...a skillnad.

FlipTheFrog skrev:
Nu har ju du bestämt dig för att vänta (och Boj låter som ett bra val!) men för andra som letar efter lätta boggietransporter som man lasta förhållandevis mycket i så rekommenderar jag 1,5-hästars-transporter!
Jo, håller med dig om att 1,5-hästars har många fördelar. En stor nackdel som jag ser det är att man inte kan ha något annat i släpet när hästen är med. Om man då åker på kurs t ex och ska ha med hö, kraftfoder etc får man ha allt i bilen. Liiite opraktiskt....

Vi har i en annan tråd redan rett ut att detta är ett FÖRSLAG som ännu inte är på tapeten. Det är, om jag har förstått saken rätt, förknippat med EU.

Svettas INTE, det är ännu inte dax att klubba ovanstående förslag, att Sveriges generella dispens för tunga släp (släp över 750 kg) ska försvinna.

stilett:
så kan det absolut vara.. det jag räknade på var ju ett nytt släp...

Det stpd i förra ridsport om att reglerna skulle ändras åt andra hållet.. att man får dra MER på B kort.. så det där med ändringar blir nog till och vänta och se..
har kollat vad han väger.. 585 kil.. med ett sånnt viktband runt magen :D

då borde 700 kilo lastvikt räcka till ett sadelskåp och en höbal tycker man kanske? låter det vettigt?

Liknande trådar

Utrustning Halloj! Jag går i hästtankar och då kommer transport och dragbil med i bilden då jag kommer träna och rida regelbundet i ridhus som... 2
Svar
25
· Visningar
3 499
Senast: Fozzie
·
E
Utrustning Om jag har följande "krav" på transport, vilka märken finns det då att välja på? Begagnat alltså. *Tvåaxlat/boggie *Gummimatta på... 2
Svar
21
· Visningar
2 163
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31