transport kostnader?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare dove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 264
D

dove

hej hej, jo min kompis ska evt "köpa" häst på island men vi undrade hur mkt frakten kan gå på (vet att det varierar mkt men vill ha ca priser).. ngr här å buke som vet tacksam för snabba svar :)

då det måste vara bestämt innan veckans slut annars åker den här stakarn till slakt :( det är söt lite isis på 5år och hur duktig o snäll som helst.

//dove :)

Sv: transport kostnader?

Sök in en gammal tråd, där hade jag utförligt redogjort vad vi betalade för kostnader för att få hem våra hästar. Allt är beroende på hur mycket själva hästen har kostat - så för en häst som i princip inte har kostat nästan något alls så kanske du betalar en 30 000,- skr för i frakt och omkostnader.

men... ofta är det hästar på Island som inte "duger" som ridhästar, har kanske dåligt lynne, dåliga ridegenskaper, sparkas osv - det är dom hästarna som går till slakt - så "rädda" inte en häst bara för att den hotas av att bli slaktad - i många fall är det ett bra alternativ det med...

vi känner henne som säljer hästen(släcktng till mn kompis) o min kompis har vart på island o ridit hos henne o även denna häst. så det är ingen fel på hästen på det sättet det är bra att hon har för många och får inte såld på dem tillräckligt fort, sen har denna ingen vidare stam mm. så hon tog valet o slakta ngr då. (som har sämre stam/okänd stam)

någn länk ellr namn till denna tråd? hittar inte den:)

Transportkostnaden ligger på ca 16000-19000 kr, det inkluderar alla papper, besiktning, flyget mm. Att summan är så ungefärlig hänger samman med var hästen kommer ifrån på Island, hur lång transport som krävs innan ankomst till Reykjavik samt värdet på den svenska kronan i förhållande till den Isländska.

På detta tillkommer sen moms och beräknas på hästpriset samt importkostnaden. Jag tror men vet inte säkert om de har tagit bort tullkostnaderna, annars tillkommer tull på hästen först innan momsen läggs på.

okej tackar för svaret blev lite smartare på detta.

ska prata med kompisen så få se om vi tar hem den här lilla sötingen :)

Jag importerade i senhöstas och betalade ungefär 18-20000kr i export kostnader, dör ingår alla kostnader förutom hästen.

Som boj redan sagt så tillkommer moms på importkostnaden samt hästen pris.

Dvs man plussar ihop dessa två kostnader och lägger på momsen....

Själva "flygbiljetten" inkl papper, transport på Island och vetbes brukar ligga runt 12000, lite beroende på om det är väldigt långt från Reykjavik den står och vilken typ av vetbes man vill ha.

Så om hästen kostar 5000 på Island, vilket jag förmodar en slakthäst kostar, så blir det alltså 5000+12000 = 17000+ 25 % moms = ca 21250.

Sen tillkommer speditionsavgifter i Sverige, ca 2-4000 och transport från Norrköping, ca 2500......

25-30000 skulle det alltså gå på......totalt alltså.....men blir ju mera om hästen kostar mera....

Kostnaderna burkar vara lite uppdelade så man inte betalar allt på en gång.
Hästen innan avfärd.
Exporten nån vecka efter den kommit hem.
Speditionskostnad och moms ytterligare nån vecka efter det.
Transporten hem, om man inte hämtar själv vilket ju är roligast :), kan ta lång tid...för mig tog det 3-5 månader innan den räkningen kom !

Lycka till :)

de blir ju en hel del.. vet ni vad det kostar till Finland.? Hästen kommer väl via Sverige hit så vet nån vad det blir från Sverige-Finland.? :) roligt att veta om man någongång skulle ha råd till en till ;P

Ingstad fixade att hästarna kom sig vidare till Finland (från Norrköping där de landade) och det betalade vi 6500,- skr (två hästar) för transport Sverige-Finland. Ingstad kunde inte säga exakt på förhand vad transporten skulle bli eftersom det berodde på hur många hästar som skulle vidare till Finland. Hästarna "stationerades" hos Sirpa B tills vi hämtat dom. Läs mer i tråden Island-Sverige så får du alla uppgifter vad jag betalade för att få hem två hästar från Island till Finland.

Idagsläget kostar import med böjprov och spattröntgen, frakt till reyjkavik, chipmärkning och allt på Island ca 15 000 nästan precis. Sedan tillkommer ca 3000 kr i kostnad i Sverige/norrköping. Sedan tillkommer införselmomsen 25% som då varierar beroende på hästens pris. (beräknas på hästens pris och importkostnader). Till sist ska hästen hem från Norrköping och priset på det varierar ju på vart man bor i landet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 743
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite... 2
Svar
33
· Visningar
9 002
Senast: moli
·
Hästvård Hej, skulle vilja ha flera infallsvinklar på vårt problem. Bakgrund Islandshäst, 12 år haft Ilischios med efterföljande fång sommar...
Svar
13
· Visningar
2 399
Senast: Masel
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att... 10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 844
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka