Transport med dörrar bak

malinsnoops

Trådstartare
Jag funderar på att byta transport. Har nu en Boj som vi är nöjda med men jag vill ha en som det inte är ramp på utan som har dörrar alt. kombiramp istället.
Ni som har en sån transport, är ni nöjda med det och är det någon som kan tipsa om vilka märken som man kan få det på?

Sv: Transport med dörrar bak

Jag har det tyvärr inte, men har flera kompisar som har och det är verkligen kanonbra :)

Boj och Ifor Williams har kombiramp.

Tror även att Fautras och Cheval? har det.

Aha, hade jag varit lite smart borde jag hajjat det på ditt svar :)
Har en fundering till... Om man nu har kombiramp eller dörrar bak, är det självklart med fronturlastning då? Verkar ofta vara det på dem jag har sett. Har det med säkerheten att göra? Jag menar, är det lättare att de slår sig på benen om de kliver ur baklänges om det är ett steg ner?

Verkar som att Cheval har ramp som kan öppnas både som vanligt och åt sidan. Troligen inte delbar?

Om du nu är nöjd med Boj så har dom kombiramp. allt är möjligt hos dom så ta kontakt med dom och fråga!
annas har ifo , cheval-libért , ganska säker på böckmann också har .

Är nöjd när det gäller mycket men inte allt. Därför var jag lite nyfiken på vad andra har för erfarenhet av andra märken med nu när vi vill byta. Och vad de som har kombiramp tycker är bra respektive dåligt :)

Om jag vore du skulle jag titta närmare på ett Ifor då :)

Jag har själv varit väldigt inne på de släpen och tycker de verkar kanonbra :)

Men sen har nog alla släp sina för resp nackdelar...

Så sant, är sugen på att titta närmare på dem. Ska se om det finns någon som säljer dem nära mig så man kan titta lite på dem.

Köpte ett Ifor med kombiramp för bara ett par veckorsedan. Både jag och hästen älskar det! :love:

Jag funderar på att byta transport. Har nu en Boj som vi är nöjda med men jag vill ha en som det inte är ramp på utan som har dörrar alt. kombiramp istället.
Ni som har en sån transport, är ni nöjda med det och är det någon som kan tipsa om vilka märken som man kan få det på?

Fautras. De har dessutom lägre insteg än något annat märke i Sverige.

Har en Fautas Provan dom har dörrar bak. Lågt insteg och man kan lasta ut fram eller bakåt. Vilket man själv vill. Det är en transport som följer bilen bra och går stabilt. Bra ventilation. Smiding inredning som är lätt att ta ur om man behöver det även om man är ensam. Inredingen utformad så att ingen häst kan hoppa och hänga sig över. Självutlösade bommar. Är helnöjd med min transport.

Har hyrt Cheval medflera märken några gånger innan jag köpte egen transport och Cheval är ingen transport jag rekomenderar. Högt insteg om man använder lämmen som dörr. Men den är billigare i inköp. Det är tungt med den stora lämmen som dörr speciellt om det blåser lite. Man fick lyfta i dörren för att kunna stänga den. Mellanvägen är ungefär som lättviktspressening spänt mellan metall rör. Krångligt att ta ut inredningen om man är själv. Men har Pullmax som gör att den är extremt mjuk att dra.

Men prova om du kan att dra transporten efter din bil hur den följer din bil. Och kolla hur inrednignen är att ta ur. Man behöver köra ex hö i bland. Känn hur dörrar/lämm fungerar. Går det lätt eller är det tungt att öppna o stänga. Det är dig den skall passa och din häst. Fronturlastning? Vikt på transporten? Hur mycket behöver du lasta? Extra fönster? Ny eller begagnad?

Pudlan Tack för ditt utförliga svar! Jag är medveten om att det handlar om vad man själv känner i slutändan, det är olika vad som passar vem och så. Men ju mer man får höra om vad andra tycker desto lättare är det att veta vad man ska kika extra på.
Hade just lite funderingar över hur Chevals lösning på kombiramp funkar och det är jättebra att höra din syn på saken.

Digbil Transporten är inte lägre överlag då så den riskerar ta i någonstans när man kör osv?

Lovisaleonora_ Funkar det bra att lasta ur hästen utan ramp?

independent Den är en favorit just nu :)

När det är ett högre insteg så skulle jag inte lasta ur bakåt utan ramp. Det är aldeles för högt i Chevalen tycker jag. Fautras har lågt insteg så det går lätt att lasta ur.

Vi har en väg med hög mitt och det tar inte i transporten. Inga problem med dragbil till vår transport.
Men en del pickuper har draget högt så att alla släp lutar bakåt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har fått ett gammalt enaxlat tranesläp av svärfar att köra hö i, men då jag faktiskt behöver ett släp till hästen funderar jag på om...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 236
Senast: Capybara
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 040
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka