Transport med fönster fram

Bukefalos 30 år!

Fiorano

Trådstartare
Vilka transporter finns med fönster framtill? Ifor Williams har i sitt stora, Mustang har jag sett och även Thule Excellent. Vilka fler finns? Menar alltså stort fönster-inte bara ett pyttelitet lågt framtill.
20251215_121445.webp

Behöver hästarna veta vad som pågår runt om dem i trafiken? Jag har valt bort denna typen av transport just pga fönstren? Är det jag som är känslig?

Vilka transporter finns med fönster framtill?
Min Thule Equiliner har fönster även på båda sidor fram, lagom att titta ut igenom. Men de är förvisso något mindre än fönstren på Excellent, tyvärr inte öppningsbara. Men när jag googlade så såg jag att alla Equiliner inte har det :eek:
Antar att det är olika på olika årsmodeller.

Edit: Jag har inte sett några Excellent med stort fram som andra beskriver men jag kanske missförstod och nån årgång Excellent har liknande som på bilder ovan. I så fall kan du glömma mitt inlägg 😅

Min Thule Equiliner har fönster även på båda sidor fram, lagom att titta ut igenom. Men de är förvisso något mindre än fönstren på Excellent, tyvärr inte öppningsbara. Men när jag googlade så såg jag att alla Equiliner inte har det :eek:

Edit: Jag har inte sett några Excellent med stort fram som andra beskriver men jag kanske missförstod och nån årgång Excellent har liknande som på bilder ovan. I så fall kan du glömma mitt inlägg 😅
På Equliner var det ett tillval med fönster uppe på sidorna. Jag upplever att hästarna ofta tittar ut genom fönstren!

Min erfarenhet är att hästarna uppskattar att kunna se sig omkring, hästar överlag gillar ju ofta att ha koll på omgivningen.

Också min erfarenhet! Aldrig köpt det där att de ska vilja ta sig ut. Vill de ta sig ut så mycket känns det som att man har lite större problem med tryggheten i transporten än att vilja dölja dem med inga fönster.

Är tydligen Thule Premium som kan ha det stora fönstret fram😃. Har lite fastnat för den modellen!
Screenshot_20260908_221211_Hstnet.webp

Min står också alltid och kikar ut. Förvisso bara med små fönster fram men ändå. Åker alltid med öppet bak också just för att hon ska kunna se runt sig.
Trevligt att fler modeller har större fönster framåt nu.

Vi har en sådan. Fantastiskt bra transport med easy lock-bommar bak och enkel säkerhetsutlösning på frambommarna. Dessutom två stora sadelkammare och väldigt gott om utrymme att tränsa. Rekommenderar den! :love:
Hur är den att dra? Fått för mig att Thule känns tunga🫣?

Liknande trådar

• Fönster i Hästtransporter
  • Långörad huva
  • Leggings med fickor
  • 3/4-bom utan hål i golvet för denna?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?