transport och dragbil

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare liselott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 289
L

liselott

Hejsan alla!

Med risk för att det är en dum fråga, men är det oansvarigt att skaffa häst om jag inte själv äger dragbil och transport. Jag kommer inte ägna mig åt sånt då jag behöver transport i vardagen, d v s tävlingar och träningar annat än på "hemma-plan", så som jag ser det är det ev klinikbesök som jag behöver åka till... och då tänker jag mig att jag kan hyra (bor numera i norra stlm). Men samtidigt om det händer något akut.... tja, har ni andra löst det? Är det ett måste att byta till en bil som går att dra med?

Sv: transport och dragbil

Det finns massvis med folk som inte har transport och dragbil så du är inte ensam. Det är väl bara att göra upp med någon som har som är backup om det händer något.

En bil som går att dra släp med är klart jättebra att ha själv men som sagt var det finns många som inte har det.

Jag personligen hade tyckt att det var jätte jobbigt.
Men jag vet mååååånga som inte har bil med drag eller släp.
Ofta går det att lösa . t ex om man står uppstallad eller har inackoderingar som har släp elelr bil som man kan låna.
Om hästen blir sjuk så finns det vääldigt många vet.som kör hem till dig nu för tiden. Det finns även ambulans om det skulle vara så att hästen måste till klinik akut.

Det går ofta att lösa ändå tycker jag. Är det riktigt akut typ att hästen har kolik och behöver åka till klinik NU (!!!!!!!!!!) så ställer nog de flesta upp. Däremot kan det ju vara lite jobbigare när det är ett planerat besök, då kan du behöva rätta dig dels efter personen med släpet, och sedan efter veterinären, så det krävs nog att du är flexibel!

Tack alla för svar! Skönt att kolla upp grejer man kommer på så här i hästplaneringen!

Skulle behöva byta ned mig avsevärt om jag skulle byta bil samtidigt som jag kommer skaffa häst. Det får bli när bilen jag har idag behöver bytas. Det är klart att det inte är det smidigaste att inte ha själv, men tänkte inte ens på hästambulans! Hoppas verkligen att man aldrig behöver ringa den.

Jag hade ingen dragbil och inget släp när jag köpte häst. Det blir betydligt knöligare utan, och idag skulle jag inte äga häst utan de förutsättningarna.

Förutsättningen är ju att man har en lösning på t ex klinkbesök etc.

Jag har inte ens körkort.. Maken har givetvis och vi har en suverän dragbil och egen transport (sex hästar). Men vid just ett svårt kolikanfall på en av hästarna gick det inte att uppbåda någon som kunde köra. Veterinären som kom ut var mycket oförskämd och tyckte just det var mycket märkligt att inte ha bil och transport bums. Men då ska man ju ha två bilar dessutom. Och får verkligen hästar akut kolik o annat elände bara när folk o bilar är hemma??
Nu finns det ju ett behandlingsalternativ, som är sorgligt, men ibland det bästa. Vi avlivade henne då koliken inte gick att häva. Jag hade ändå aldrig åkt iväg för buköppning. Det är en mycket besvärlig rehab för hästen och risken för recidiv är stor. Allt i samråd med vår ordinare vet förstås.

Jag hade hellre inte buköppnat, men det finns ju massor av mer de kan göra på klinik i förhållande till behandla hemma.

Personligen åker jag alltid till klinik när det är frågetecken på hästen, och det är mycket bevämt. Det hade inte varit lika bekvämt om jag skulle skramla ihop någon som körde, en bil och en transport. Då hade det varit ett rätt stort företag.

Jag har också varit med om akut kolik, och jag tackade min lyckliga stjärna att jag har bil och transport vid sådana tillfällen.

* kl
För egen del hade jag kunnat vara utan bil och släp, men jag hade definitivt sett till att det alltid finns någon som kan köra vid liknande situationer- fy tusan för att inte kunna åka till klinik vid en kolik, för att man inte har bil och släp.

Jag har haft häst i drygt 13 år nu och har aldrig ägt en transport. Långtidshyrde av en bekant en period, när jag tränade/tävlade mer, i övrigt har jag hyrt vid behov (tävling, träning, flytt, klinik).
Inom några mils radie finns minst 3 mackar som har öppet till 24 som hyr ut hästsläp om något akut skulle uppstå, nattöppna kliniker dock är det värre med...

Dragbil har vi, men skulle den vara trasig så skulle jag säkerligen kunna låna av mina föräldrar/svärföräldrar/svägerska/stallägare som alla har minst en bil med krok och tillräcklig vikt.

Så jag tycker att har man någon i närheten som man i en nödsituation kan ringa mitt i natten och få låna bil och transport så kan man nog känna sig trygg. Det kan ju vara värt att dels själv tänka igenom vem man kontaktar i en nödsituation, och sen även vidtala personen ifråga.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 528
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 658
Senast: Angel
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 994
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras... 2
Svar
37
· Visningar
2 843
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka