Transport problem!!!

I

Izor

Läste i tråden om häst som kastar sig ut ur transporten. Har nyligen fått hem en ny häst som kastar sig ut. Igår övningslastade jag men problemet är att han trycker sig så hårt bakåt på bommen så att bak-hovarna lättar från golvet. Resultatet blir att det inte går att lyfta bort bommen. När han märker att han inte kommer nån vart blir han jätte stressad och "kastar sig fram och bakåt", under den sekund han kastar sig framåt hinner man med nöd och näppe få bort bommen och han är ute innan man hinner blinka. Jag ska träna på det här i kväll och ta till mig tips från tidigare trådar, men hur ska jag få honom lugn inne i transporten? Han får "panik" när rampen är nere men bommen ligger för. Jag är rädd att han ska resa sig i transporten om jag vägrar att släppa ner bommen innan han är lugn. Tendenserna finns nämligen. Vad tycker ni? Har ni nåt bra tips eller egna erfarenheter? Idag ska jag bara träna utan att lägga på bommen, det brukar gå bra, men det är som sagt när han känner bommen bakom sig som det urartar. Men jag måste ju ha den av säkerhetsskäl när vi åker på riktigt. Annars är jag mosad när jag fäller ner rampen.........
 
Är han lika rädd t.ex inne i stallet när han får något liknande bakom sig, så att han är bakskygg? Kanske ska göra lite övningar så att han får vänja sig vid tryck bak på rumpa o bakben. :confused: Akta dig själv bara så att det inte händer dig ngt. och ta hjälp av ngn annan kunnig när du ska träna.
 
Jag skulle öva och låta honom stå tills han stod lugnt. Öppna luckan och sen stå och prata, klappa, mata lite osv. INTE öppna bommen förrän han stod LUGNT och fri från bommen och då vara snabb att ge kommando för att gå ut så man har tagit över när hästen ska gå ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 980
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Träning Jag håller på att träna igång mitt varmblod efter att hon fått föl. Lång historia kort, hon blev psyko att köra så vi tog föl på henne...
Svar
16
· Visningar
997
Senast: MayGrace
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp