Transport Sluis/Saris??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PiaM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 10 633
P

PiaM

Jag letar begagnat släp och har hittat en Sluis PTS, årsmodell 2004 som jag funderar på att köpa. ( De har tydligen ändrat nanm och heter Saris Brisbane nu) Är det någon här som har ett sånt som vet hur de är?? Eller vet du något om dem ändå?? Tacksam för info och tips!!
// Pia

Sv: Transport Sluis/Saris??

Det enda jag vet är att de brukar inte lasta särskilt mycket. Alltså låg maxlast. Men det kanske går att väga om dem.

Det här jag funderar på har totalvikt på 1400 kg med lastvikt 600 kg. Jag kör mest med 1 st islänning som väger ca. 350-400 kg, så för den delen är det nog lugnt! Men jag funderar lite på ventilation och hur kvaliten på mattor m.m. är?? // Pia

Okej, 600 kg är ju inte så farligt lite i alla fall.

Min förra chef hade en sluis stinger och mattan i den var URDÅLIG, behövde bytas efter ett par månader. Men då användes den dagligen.
Sen hittade man ofta små skruvar och mutterringar (?) på golvet som man inte visste riktigt vartifrån dom kom.
Men det var jättefin att dra, låg bra på vägen och var perfekt för oss som ofta körde långa sträckor (reggad för 100km/h i EU).

Glömde skriva att fönstergallren blev nerplockade av hästarna rätt omgående.
Ena hästaen tog tag och höll i gallret och det gick rakt av och kvar blev två vassa utstående piggar...............

Hmmm, låter ju "spännande" med skruvar o muttrar som man inte vet vart de kommer ifrån.....
Har kollat lite på andra släp också, det som slår mig är att jag tycker mattorna verkar dåliga på många nya släp?? :confused: Någon som har erfarenhet av typ Henra och sånna släp? Håller mattorna i dem?
Men det låter ju bra att det ligger stadigt på vägen.

hej, vi har ett sluis släp:) och vi är helnöjda. Vi har 9 hästar allt fr shettis till ardenner och det har aldrig varit problem. den används flera ggr/ v och den är i princip som ny! Fast då är ju vi noga att mocka,sopa o putsa på den förstårs;) Min man har lastbilskort så vi har den högsta typningen, den går jättefint med häst i på vägen. Vårat golv har d då inte blivit något alls på...och vi kör ardenner och broddade hästar...och våra fönstergaller sitter kvar:rofl: Då fönstren går att öppna åt två håll kan man reglera luften bra. Jag är inte så förtjust i överdelen som bara är av ..plast? el nåt sånt, men det är ju så på nästan alla transporter nu, och hästarna verkar trivas. den är ju stor o rymlig. Vi har den utan sadelkammare.

Hej vi har har vänner med ett par år gammalt Sluis Stinger. Ett trevligt släp och vi var inne på att köpa ett själva.

De problem jag vet om Sluis:

Rostkänsliga brickor.

Lågt placerade frambommar.

Dyrare sedan de ändrade namn till Saris.

Dessa problem hade de för ett år sedan. Detta kan självklart ha ändrat sig, men är värt att kolla upp, särskilt på beg.

(Vi valde ett Christ i stället. Samma typ av släp, men med gjuten matta och i glasfiber.)

Tack för svar och tips!!

Överlag verkar det ju vara ett ok släp, så jag slog till och köpte det nu! :banana: Så får vi hoppas att hästarna också gillar det! ;)

Var oxå lite fundersam på hur det var med rost på brickor m.m, men det ser bra ut på det här släpet, så jag hoppas det håller sig. Enl generalagenten (ringde och ställde lite frågor) skulle det inte vara några problem, så vi får hoppas det.

Har ju kollat på äldre Star, Kylinge och Boj också, det är ju oxå bra släp, men man får ett så gammalt för dom pengarna.... För samma pengar får man ett släp som är runt 10 år. Så även fast det här kanske är ett mer okänt märke så får man ett som bara är nått åt. Det känns skönt!
/ Pia

Grattis. Du blir säkert helnöjd.

Är ingen större operation att byta brickor om det skulle behövas. Skulle gissa att importören sett till att de är ersatta av bättre brickor vid det här laget.

Säkerheten är högre på det släp du köpte jämfört med de andra märkena du nämnde, så du gjorde helt rätt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 018
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka