Transporter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare louie lee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 855
L

louie lee

Har ca 35.000:- till en transport. Tot vikt 1450 och hästen väger 550 kg. Boggi vill jag ha och den ska vara i bra skick. Finns en sådan transport?
Skulle ni köpa enhästars boggi för 49 000:- hellre än enaxlad?
Tack för alla kloka inlägg

Sv: Transporter

Ja, det skulle jag gjort. Förutsatt att du inte behöver transportera annat än häst. Det går ju t ex in väsentligt mindre hö i en enhästars...

Nej, hade hellre valt ett tvåhästars med låg lastvikt än ett enhästars. Bättre andrahandsvärde och så tror jag att hästarna uppskattar lite mer luftytrymme i släpet.

Nej, hade hellre valt ett tvåhästars med låg lastvikt än ett enhästars. Bättre andrahandsvärde och så tror jag att hästarna uppskattar lite mer luftytrymme i släpet.

Fast de jag känner som har enhästars boogie har dragit slutsatsen att värdeminskningen varit MINDRE än för en tvåhästars. Det finns väldigt få enhästars dubbelaxlade på marknaden.

Jag skulle hellre ta en begagnad 2 hästars boggie än en ny en hästars boggie eller enaxlad vagn. Det finns ju jättefina bättre begagnade boggievagnar för 35:000:-

Jag önskar att jag hade 35 att handla finka för :cry:

Personligen skulle jag själv få cell-skräck i en enhästars..... Det är också bra med 2-hästars även om man bara kör en häst. Man kanske vill ha med några höbalar eller sitt stallskåp, kanske?
Jag har en Star safir boggie-vagn med totalvikt på 1290 kg. Jag får lasta 540 kg i den. (Har man en gång fått punka skulle man inte heller komma på tanken att välja bort boggie)
Jag skall dock köpa ny vagn då jag håller på att ta E-kort. ( Fast vi vill ha lite mer för vårat...)
Lycka till med letandet. Du hittar säkert ett fint om du inte måste ha ett av de bästa eller av det mest poppis märkena.

köp en begagnad nervägd startrailer safir!! super bra transport!!

Ja, jag har varit jättenöjd med min! Fast nu kör jag oftast 2 hästar och vill även ha sadelkammare för att slippa köra alla tillbehör i bilen. Kör man bara en häst räckte den gott och väl även för utrustningen. (Rullade in mitt stallskåp på den lediga sidan)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 028
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m