Transportera lamm - när?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska köpa en ny fårflock - sålde det gamla gänget sedan de slutat respektera elstängslet.
Har kontakt med en människa som verkar seriös, som jag nog ska köpa av. Planen är att jag ska köpa några vuxna tackor inklusive de lamm som kommer födas inom de närmaste veckorna och de ska hämtas så snart lammen blivit lite större så att man kan transportera dem.

Nu undrar jag - hur stora/gamla tycker NI att lammen bör vara innan de transporteras? Sträckan det handlar om är ca 25 mil och de kommer, som sagt, flytta tillsammans med sina mödrar = man behöver inte ta hänsyn till någon avvänjning eller nåt sånt.
 
Sv: Transportera lamm - när?

När de är runt 4 veckor går det bra att flytta dem, men det måste finnas gott om utrymme, så att man inte riskerar att de kläms.

När vi köpte en flock för många år sedan, med ca 30 mils transport tog vi tackor för sig och lamm för sig, just för att inte riskera ihjälklämda lamm.
 
Sv: Transportera lamm - när?

Att separera dem lät som ett bra alternativ, frågan är då bara om man behöver stanna och släppa ihop dem längs vägen för att dia lite? Eller klarar de 3-4 timmar utan att dia/dias?
 
Sv: Transportera lamm - när?

De klarar sig utan problem, så att stanna och ha "matpaus" är inte nödvändigt :)
 
Sv: Transportera lamm - när?

Tack för svar! :D
DÅ har jag lite mer kött på benen, vad jag ska kunna förvänta mig.
Hade helst velat ha hem dem igår (jag behöver ha fler som tuggar grovfoder), men de har precis börjat lamma så jag får vänta några veckor.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 259
Senast: jemeni
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 244
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 166
Senast: Otherside
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 802
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp