Transportera, tillsammans eller var för sig?

Centaur

Trådstartare
Jag har två hästar som snart ska flytta till vår nya gård. Ingen av dom är särskilt resvana, den gammla åkte mkt då han var yngre, men han har nog inte ens varit lastat på fem år. Den andra har varit oerhört svårlastad, men med ny och bättre transport (större) går han nu in själv.

Hade först tänkt att ta dom en och en, men så kom jag att tänka på att dom kanske skulle känna sig tryggare om dom fick åka tillsammans? Släpet är extra brett (175) och jag kan lasta 1400kg så det är beräknat på två stora hästar.

Men så till mina bekymmer... Det blir ju inte så bra plats med båda två inne. Sen är jag orolig att dom ska börja bråka med varann - dom är ganska bra kompisar, men småtjaffsas ofta, typ som bröder flest. :p
Hur stor är risken att dom börjar med det under färd?? Eller har dom nog med att hålla sig på benen?
Jag har heller inte tränat dom i att gå in smalt, brukar alltid ha mellanväggen till sidan, men det går såklart att öva på..

Resan är ca 30-40 minuter, men räkna en timme för vi måste stanna i tullen..

Hur skulle ni göra??

Sv: Transportera, tillsammans eller var för sig?

Jag och en kompis körde våra hästar tillsammans. Det gick jättebra. de hade nog fullt upp med att hålla balansen ;) De stog inte i samma stall eller något men vi brukade rida tillsammans så hästarna kände ju varandra lite.

Om du lastar den svårlastade först så kan han gå in brett, så tar du den resvana sen så borde det inte bli några problem alls. :)

Lycka till!!

Magic åkte med i norrsken81s transport till en banhoppningträning en gång både e lite sådär kompissura på varandra så jag tror inte det e några problem..
MEN hennes häst gillar inte att åka smalt o har inte nån bra balans när hon åker smalt så hon ramlade på hemvägen :( jättehemskt.. :(

När jag var om småjobbade på ett försäljningstall/liten ridskola här i närheten så hade ägaren köpt en hingst från Danmark, när hon kom tillbaka lite senare så hade hon både en hingst och ett STO med i transporten!!! Från danmark och hit är nog några timmar.

Jag tror du klarar det!!:) :) :)

Jag skulle aldrig riskera det när du haft så mkt problem med A och att få honom att gå in osv. Han är stor och det blir TRÅNGT med smal ståyta och två fullstora hästar. Om han inte är van och du testat det tidigare är det inget jag skulle ge mig på bara sådär.

Men det är jag det :angel:

jag skulle köra dem tillsammans, men kan du inte provlasta dem o köra en kort sväng innan?

nej precis, det är ju det jag är rädd för! att det blir för trångt..... :crazy:

Min häst åkte för första gången tillsammans med en annan i slutet av januari. Min är inte van att stå smalt, och det slutade med att han hoppade över bommen med frambenen och brandkåren fick komma och hjälpa till att få ut honom. Man kunde inte fälla bommarna utifrån på kompisens transport, stort UME släp.

Slutresultatet blev en helt söndertrampad kronrand, ett jack över ögat och 1 veckas konvaliscent med pencellin.

Han har aldrig varit några problem att lasta eller köra förrut.

fast det där lät ju lite klumpigt av dig, om hästen inte är van att stå smalt så klämmer man ju inte in en häst till :crazy:

Mina hästar åker överlag lugnare med sällskap i släpen. Jag har mina Shettisar just bara för detta egentligen, som transportsällskap vid behov.
Jag har ju nu en stor boggisläp med hög lastvikt så om två stycken ska till samma ställe åker de ihop. Har aldrig haft problem med varken att lasta eller att köra när det har varit två hästar i släpen eller hört om det från andra. Där emot har det hänt tråkiga saker när det varit enamma hästar i släparna som fått panik. Det kan jag lämna flera exempel på.

Om du är rädd för att de ska bråka med varandra så bind upp dem så att de inte når över på andra sidan. D v s hästen som står till vänster blir fäst vid vänstar sidan av släpen och den till höger vid högra.

Min unghäst har alltid varit lite småtjaffsig vid lastning men när jag ställde in gammelhästen först och lastade henne smalt så gick hon rätt på! De åker utan problem tillsammans (sto + valack) i en star trailer diamant. Mest bilen som tycker det är lite tungt... :smirk:

fast det där lät ju lite klumpigt av dig, om hästen inte är van att stå smalt så klämmer man ju inte in en häst till :crazy:

Sorry jag skrev lite fel, så går det när man jobbar samtidigt.

Skulle såklart stå att han var van att åka smalt:D

Åker smalt i medryttarens transport men min transport är enhästars så där står han således brett. Han är van att åka allt möjligt, även lastbil och det har aldrig varit något problem.

Tycker absolut att du ska ta dom båda tillsammans. Har aldrig varit med omhästar som bråkar i transporten .Har kört åtskilliga hästar genom åren två och två,även hästar tillsammans som ej varit "bästa " kompisar och det har gått bra.

Tror att dom känner sig tryggare tillsammans och ta den svårlastade först så kommer den andra att gå på utan problem.

Lycka till!

Du får väl provlasta med bägge nån dag:) Det lär nog inte bli nåt större problem.... Är nog mäst matte som är lite "över-hysterisk" :angel: hihi...:D
Jag har ALDRIG haft några problem att köra mina samtidigt, och du vet jo med min gamling, han försöker ju gnaga och äta på allt o alla... Men, du måste binda dom, så att dom inte kan "tjaffsa" på varandra, och så kan dom få var sitt hönät.
Jag tycker kanske du kan prova med Kefir först, och sen Arrow, min erfarenhet är att dom lite svårlastade brukar gå rätt på, om det redan är nån annan häst inne. Funkar det inte, så får du väl låta A gå på först med mellanväggen till sidan, och sen K....;)

Om du är rädd för att de ska bråka med varandra så bind upp dem så att de inte når över på andra sidan. D v s hästen som står till vänster blir fäst vid vänstar sidan av släpen och den till höger vid högra.
Håller med, detta är viktigt!

Har också bara positiva erfarenheter av att köra två i taget...ofta blir de lugnare tillsammans med en kompis.
Tycker du ska lasta på och köra en liten provtur :idea:

Ja om jag ska testa så får K gå in först. Så märker jag direkt på A om han tycker det är för smalt att gå in. Vill inte "överraska" honom med att plötsligt göra det trångt när han väl sitter fast..

Måste fundera på det... :confused:

Jag hade kört dem en och en för säkerhets skull, så det inte blir trångt och så de lättare kan hålla balansen.

Och hur du än gör tycker jag du ska provköra både en och en och tillsammans( om du bestämmer dig för att köra dem tillsammans) för att se hur det funkar när det var så länge sedan du lastade dem

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 159
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Hej! Ska hämta en helt ohanterad 5 årig nordsvensk valack nästa helg och köra honom den 3 timmar långa resan hem. En vän hämtade 2 ston... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 046
Senast: labb
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag älskar fart. Ju snabbare det går och ju mer fartupplevelse jag får, desto mer levande känner jag mig. Närmare livet, på nåt sätt...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag ska inom en vecka åka och hämta hem 2 nya familjemedlemmar.. Det är två halvblod som ska flytta hem till mig. Nu till min fråga... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka