Transportera tung häst

Eskita

Trådstartare
Ni som har tunga hästar va kör ni dom i?
Jag har en herre på ca 850 kg och har inte hittat något släp att köra honom i. Någon som har förslag?

Sv: Transportera tung häst

Umesläpen av aluminium får väl lasta rätt så mycket? Annars blir det väl till att ta E kort. Någon som hört nåt mer om och när totalvikten ska höjas?

Jag har ett stort halvblod på 750 kg och henne kör jag i ett IFOR Williams, utan mellanvägg så hon kan stå lite på snedden :angel:

Går bra eftersom hon står väldigt stilla men skulle olyckan vara framme och man måste väja för något är det ju många kilon som flyttar på sig...

Tänk på att inte köpa ett släp som går högt över marken bara låg tyngdpunkt är ju alltid bra med hög vikt bakom och boggi är ett måste! Fautras är väl bra så sett men jag upplevde dem som lite för korta för långhalsar :D framför bommen alltså.

Det är rätt många släp som får lasta mkt så det handlar nog oftast om att bilarna inte får dra det utan att föraren har E-kort.

Har för mig att det fortfarande är 2012 som det snackas om vad gäller de nya reglerna så innan dess lär nog somliga av oss få bita i det sura äpplet och ta det där extrakortet :D

Samma läge för mig, hästen väger "bara" 830kg:crazy:

Har bestämt mig för att ta BE, ringde till en trafikskola och där sa de att beslut angående totalvikten kommer att tas under 2007. Som han sa så är det ju inte klart att totalvikten kommer att ändras, än så länge är det bara ett förslag.

Jag skulle gärna köpa ett Boj Bravo 216 som har en lastvikt på 880kg, totalvikt 1600. Får inte dra mer än 1600kg med min bil och det är inte riktigt läge att byta ut den. Rekotrailer tror jag också har en ganska hög lastkapacitet men ingen egen erfarenhet av det släptet

Senast ändrad:

En kompis har ett Henra som får lasta 830 kg och som funkar på vanligt B-kort

Star trailer får lasta hyfsat mycket. Vi kan iaf lagligt lasta 2 ponnyer (D) eller halvbloder å skettisen. å det blir ca 800-900 Jag kommer inte ihår exakt vikt. Men det är nertypat 20 kg!!!!(körs på B-körkort med en miindre bil, typ Saab 9000, har en bmw nu och ekipaget blev tyngre då och måste alltså ha be -körkort för att få dra det.)

VInja: Reko trailer är väldigt låga i taket och äre enligt mig ett "ponnysläp" Ett halvblod på 165 i mkh får böja på huvudet. Det har inte heller så höga bommar fram och bak och mellanväggen är låg.

Har tittat lite på Henra också, men vill ha lite felmarginal på både hästens vikt och släpets lastkapacitet. Jag är lite begränsad av min bil men har inte råd att byta både bil och transport. Utrustningsmässigt är det en väldig nackdel att ha en bjässe till häst,annars hade jag glatt kunnat köra vidare med min enaxlade Boj...

MaRomer: Tack för infon om Reko!

Tack för alla svar!
Nu har jag ju flera alternativ att kolla upp :bump:

Vår transport går att väga upp till 2200 kg. Det väger 1 ton utan häst. Det är en Fautras och har step-in, alltså inte någon läm.

Då behöver man verkligen en rejäl bil..
Men jag är löjligt förtjust i Fauturas :love:

Rejäl bil, ja, men vi har vägt ner trailern så det går att köra med min volvo. Vi får bara lasta in 550 kg nu för att få köra med B-körkort, alla i familjen har inte BE som jag. Tur att vi bara har små hästar.:D

Men det är en stabil trailer, det kan jag lova, och hållbar.

Vad jag vet finns det flera alternativ, problemet är nog mer att man ska ha en bil att dra med o ett e-kort kan nog behövas i många fall. Vi har en Boj Bravo 216 o den väger 760 kg. Totalvikt max 1600 o då får du lasta 840kg. Finns även 220 o då är totalvikten max knappt två ton så där har du ju marginal. Men det går ju inte med vilken bil som helst. Hur mycket får du dra? Det blir lättare att ge konkreta tips när man vet vad man har att röra sig med.
En annan grej jag kom att tänka på är om det är en "hög" eller en "bred" häst du har. Om den är hög kanske man har andra krav på höjden i släpet jämfört med om det är en grov rackare som inte är så hög.

Som det är just nu har jag ingen dragbil heller, men mina föräldrar har. Vet dock inte säkert vad den får dra. Har även tillgång till en volvo som jag iaf får dra 1500kg med. Jag planerar att ta e-kort under vintern.
Hästen är inte hög ca 156cm. Men bred.
Just nu har jag ett äldre Kyllinge men det får inte last så mycket. Vill helst ha ett Fauturas men dom e dyra i inköp och det finns ju typ inga begagnade :( Men det är kanske ett bra tecken..
Just nu kollar jag på begagnade Boj, men som någon skrev så måste det vara bättre att ha ett lågt släpp så tyngdpunkten blir så låg som möjligt.

Svårt det där.
Inte ens mitt 1500kg gamla enaxliga Trane som får lasta 820kg klarar av det där.

Om hästen väger 850 kg så får du nog räkna med att ha en bil som får dra strax över 1600 kg. Tjänstevikten på Boj är bland de lägsta. Som sagt 760 kg på modellen med maximal totalvikt på 1600kg. Om jag hade varit du hade jag tittat efter en av modell 220 där kan du få upp till knappt 2 ton i totalvikt. När du har e-kort behöver dessutom inte bilens maximalt tillåtna släpagnsvikt vara så hög som släpets totalvikt utan totalvikte på släpet får vara högre bara du inte lastar mer än bilen får dra. Alltså kan du köra en lättare häst med en mindre bil trots att du har hög totalvikt på släpet.
Titta på bojs hemsida, där finns mycket info o begagnade vagnar. boj.nu
Våran vagn är extra hög (240 cm invändigt)/bred/lång, men det behöver du nog inte till din toto. Han åker nog fint i en standardvagn. Själva insteget på de nya vagnarna är lågt, sen spelar det en liten roll vilka däck man har. Jag tror inte du behöver bekymra dig för tyngdpunkten. Det kommer bli en boggie när du vill last såpass mycket o med en totalvikt som täcker hästen vikt så ska det nog gå stadigt. Sen skiljer ju uppfattningen lite mellan släpen o från folk till folk. Men det är oftast lättare att köra med enb häst i än om släpet är tomt tycker jag. vårat släp som vi har nu är det första boggie jag har kört med o jag tycker det är stooor skillnad, det går mycket stadigare i båda fallen.
Sen beror det ju på vad man vill lägga för pengar. Boj vagnarna står ganska högt begagnade. Men köper du begagnad från Boj så är den genomgången o du får ett års garanti om jag inte minns fel. Vi hade mycket kontakt med dom när vi skulle köpa släp o vi åkte till fabriken i Klippan för att kolla på en begagnad men när vi fick se alla alternativ som finns så ville vi ha en extra hög o det fanns ingen begagnad med avdragbar moms så vi köpte en ny.
Jag kan tyvärr inte rekommendera något annat än boj. Smaken är ju som baken men vi kollade på många märken innan vi bestämde oss. Det finns jättemycket info på nätet dock mest på de nyaste vagnarna vilket man ska komma ihåg om man ska köpa en begagnad eftersom de gör förändringar o förbättringar hela tiden. Det bästa är helt klart att kolla live. Men på nätet kan man få en uppfattning o sålla ut vilka man kan tänkas vara intresserad av.

Kontaktade Boj och dom har ett begagnat inne som lastar 900kg. Låter bra att ha en del tillgodo. Ska ta reda på mer om det.
Tack för all info!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 115
Senast: tara
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
247
Senast: Jeps
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
403
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka