Sv: Transportera tung häst
Om hästen väger 850 kg så får du nog räkna med att ha en bil som får dra strax över 1600 kg. Tjänstevikten på Boj är bland de lägsta. Som sagt 760 kg på modellen med maximal totalvikt på 1600kg. Om jag hade varit du hade jag tittat efter en av modell 220 där kan du få upp till knappt 2 ton i totalvikt. När du har e-kort behöver dessutom inte bilens maximalt tillåtna släpagnsvikt vara så hög som släpets totalvikt utan totalvikte på släpet får vara högre bara du inte lastar mer än bilen får dra. Alltså kan du köra en lättare häst med en mindre bil trots att du har hög totalvikt på släpet.
Titta på bojs hemsida, där finns mycket info o begagnade vagnar. boj.nu
Våran vagn är extra hög (240 cm invändigt)/bred/lång, men det behöver du nog inte till din toto. Han åker nog fint i en standardvagn. Själva insteget på de nya vagnarna är lågt, sen spelar det en liten roll vilka däck man har. Jag tror inte du behöver bekymra dig för tyngdpunkten. Det kommer bli en boggie när du vill last såpass mycket o med en totalvikt som täcker hästen vikt så ska det nog gå stadigt. Sen skiljer ju uppfattningen lite mellan släpen o från folk till folk. Men det är oftast lättare att köra med enb häst i än om släpet är tomt tycker jag. vårat släp som vi har nu är det första boggie jag har kört med o jag tycker det är stooor skillnad, det går mycket stadigare i båda fallen.
Sen beror det ju på vad man vill lägga för pengar. Boj vagnarna står ganska högt begagnade. Men köper du begagnad från Boj så är den genomgången o du får ett års garanti om jag inte minns fel. Vi hade mycket kontakt med dom när vi skulle köpa släp o vi åkte till fabriken i Klippan för att kolla på en begagnad men när vi fick se alla alternativ som finns så ville vi ha en extra hög o det fanns ingen begagnad med avdragbar moms så vi köpte en ny.
Jag kan tyvärr inte rekommendera något annat än boj. Smaken är ju som baken men vi kollade på många märken innan vi bestämde oss. Det finns jättemycket info på nätet dock mest på de nyaste vagnarna vilket man ska komma ihåg om man ska köpa en begagnad eftersom de gör förändringar o förbättringar hela tiden. Det bästa är helt klart att kolla live. Men på nätet kan man få en uppfattning o sålla ut vilka man kan tänkas vara intresserad av.