Transportering av häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare carojoh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 4 362
C

carojoh

Jag undrar hur ni gör när ni ska köra era hästar i transport. Jag måste alltid ha med mig någon som stänger bommen i back när jag lastat och öppnar när jag ska lasta ur. Jag undrar om någon kanske har tips på hur man kan göra om man vill åka iväg ensam, lite jobbigt att alltid behöva vara beroende av hjälp. Min häst är fyra år och tycker väl inte det är speciellt super kul att åka transport. Skulle bli jätte glad om någon vill tipsa mig om hur man kan klara detta på egenhand.
MVH carojoh :bump:

Okey! Jag trodde att det var många som gjorde det, det har man ju sett på tävlingar och träningar etc etc. Kanske givetvis då med en äldre häst. Har också hört talas om hästar som går på och av transporten själv men dina hästar kanske inte är så pass "lugna" och då förstår jag att du inte vågar dig på detta själv. Tack för ditt svar!
MVH carojoh

Tycker det verkar ovanligt korkat att inte kunna lasta i och ur sin häst själv. Det är ju inte alltid de finns andra till hands om nått händer. Däremot är det ju alltid bra att ha nån med sig.

Det har inte med hurvida mina hästar är lugna eller inte att göra... Utan snarare ur säkerhets synpunkt för mig och mina hästar...

Och ur säkerhets synpunkt tycker jag att det verkar korkat att ge sig på att lasta i och ur själv eftersom det ofta handlar om stor häst och litet utrymme... :D

Jaha? Och varför skulle det vara korkat att inte kunna lasta i och ur själv? :confused:
Jag tar så mycket ansvar att jag ser till att det alltid finns personer som kan hjälpa till om något händer... så varför skulle jag då utsätta mig själv eller mina hästar för den risken?

Självklart ska man ur säkerhetssynpunkt alltid ta sitt ansvar.........
Förstår inte att detta gör dig så upprörd, det funkar ju för många att göra detta ensam, men givetvis är det ju alltid bäst att vara två........

Jag är inte ett dugg upprörd... :confused:
Tycker bara att det är ovanligt korkad att ta en sådan risk som det faktisk innebär att lasta en häst själv...
Det är ju en ganska stor risk även om man har hjälp... :smirk:

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken, men lasta du i och ur hur du vill! Men kalla inte mig korkad för att jag inte vill ta den risken med mina hästar eller mig själv! :mad:

Att lasta i och ur sin häst själv är väl inte konstigare än att sätta in och ta ut ur boxen - om man inte konstrar till det...

Personligen skulle jag aldrig våga vara så beroende av hjälp att jag inte kunde köra utan. Mina hästar lastar sig själv, jag stänger och sätter fast dem. Sedan kör vi. Vari ligger riskmomentet?

Som svar på trådskaparens fråga. Träna att sända in hästen själv. Många hästar tycker det är lockande att ha ett hönät eller en transportkrubba med mat att komma in till. När du ser att hästen är trygg med situationen (och inte tänker kasta sig bak och ut) lägger du på bommen/-arna. Själv stänger jag rampen innan jag sätter fast hästen, har man en häst som har tendens att vända sig kan det vara säkrare att ta bommen-fast fram-rampen, men det är en smaksak. Om du har misstankar att bommen kan ge med sig om hästen kastar sig - ta alltid upp rampen först.

Ta det lugnt och bli inte frustrerad om allt inte klaffar från början, ta ett steg i taget!

Du skriver att han inte tycker det är speciellt kul att åka transport, det bör du bearbeta först innan du kan lasta själv. Men jag kan skriva en kortis hur jag gör.
Jag står utanför transporten, vid sidan av lämmen. Ber hästen gå in, slänger in grimmskaftet över henne till andra sidan, stänger igen bommen och luckan, går runt sätter fast henne i grimman och åker(lägger grimmskaftet så hon inte kan trampa på det förstås).
När vi är framme knäpper jag loss henne tar ner luckan och bommen, ber henne komma ut genom att dra i svansen, tar grimman då hon står på lämmen. Går utmärkt att göra med två hästar också :smirk: med träning fungerar det mesta.

tycker inte heller det är så märkvärdigt att lasta ur/in själv. åker man på träningar och tävlingar några gånger varje vecka är det jobbigt att vara beroende av att nån alltid kan följa med.

Träning, träning och åter träning...

Jag har alltid lastat mina hästar själv, men behövs det så tar jag hjälp.
Men med träning så har dom gått att lasta själv, så småning om.
Jag tycker inte att det ska vara mer konstigt att lasta än att sadla hästen.

Sen vet man inte om man alltid har tillgång till "häst folk" när man lastar, och att ha ovant folk med sig, ja då lastar jag hellre ensam!

All hantering med hästen innebär en risk, men inte drar jag med en massa folk varje gång jag ska göra något med den.
OM det inte är något speciellt jag ska träna som kräver(hästvana)ex. inkörning

Så jag tycker absolut att man kan träna sin häst att bli lastad av en person.

Se till att i första hand träna så att transporten är ingen stor grej, att bli lastad alltså.

Nästa viktiga grej är att den ska stå still!!inne i transporten, för är du ensam, går du ju ut och runt transporten och stänger luckan.

Mycket träning här, för detta kan man göra ensam först när man vet att hästen inte kastar sig ut.

Men har den förtoende för dig,lastningen och transporten så har dom ingen anledning att kasta. Var ändå försiktig för 100% ska man aldrig vara. Men det gäller oavsett om man är en eller flera...

Men allt detta beror på hur hästen din, är mot transport och lastning.

Man måste ta situationen som den är just då. Det är väldigt svårt att beskriva sånt här via data, men hoppas att detta har varit till nån hjälp.

Kan tillägga att jag lastar mina hästar själv och det tar ca 30 sek. inkl. stängning av lucka. Kan oxå lasta med endast ett grimskaft runt halsen.
Allt detta efter träning, träning och åter träning....

Jag kan lasta min lilla fröken på 13 bast själv. Skulle inte falla mig in på tävling då det är mkt liv och rörelse omkring men det fungerar utmärkt vid träning. Jag leder upp henne på rampen medan jag själv går på sidan av den för att inte ta upp platsen framför "ingången". Så släpper jag henne när hon är längst upp på rampen och hon knallar lugnt vidare in i transporten. Jag stänger bommen och luckan efter henne och går sedan fram och sätter fast henne. När vi ska ur spänner jag först lös henne och går sedan ut och öppnar. Här bak kan jag dessutom stå och agera vägg så att hon inte backar snett ut över kanten på rmapen, som hon alltid gör om hon får en chans och sedan blir mkt irriterad över att hon trampade över kanten. :crazy:

Detta är en metod som jag vet används ganska flitigt här omkring, och det kan vara ett bra alternativ till att alltid vara beroende av någon annan vid lastning. Har man en lättlastad häst som är säker på sig själv i den situationen så ser jag inget problem med det hela.

Att vara beroende av att ha lasthjälp funkar kanske för er som står i kollektivt stall, men hur tror du vi som har hästarna hemma på gården lastar? Inte kan jag ha grannen rännandes här när jag ska iväg.

Och om man inte kan lasta själv, hur gör ni när ni är i ridhuset och tränar själv? Eller kör ni bara iväg på kollektivträningar?

Jag tror att ofta är det vi människor som bygger in "måsten" i transportering - och all annan hantering - av hästarna. Många gånger är det nog svårare för oss än för hästarna, för som nån redan skrivit är det ju inte så dramatiskt att gå in i boxen?!

Våra går in, och går att lasta ensam. Likaså lasta ur. Oftast är vi dock två eftersom sambon ofta är med och kör. Å andra sidan har han titt som tätt lastat och gjort klart när jag gjort upp om tränaravgifter och sånt!

Korkat? :confused:

För mig är det nödvändigt att kunna lasta hästen själv.
Det kanske inte alltid finns någon i närheten när det behövs.

På en rörig plats med mycket folk/hästar kan det vara smart att ta hjälp av någon, men annars är det mycket snabbt och enkelt gjort att lasta min häst själv.

Jag tycker det är självklart att lasta sin häst själv om man inte har problem. För mig så är det samma som någon annan skrev - inte märkvärdigare än att ta ut och in en häst ur boxen/hagen.

Jag lastar alltid själv, min häst går in själv. När vi lastar ut går han inte ens ut på hela luckan, utan stannar en bit ner för att kika runt lite.
Hittills har han aldrig blivit orolig när vi lastar i eller ur, alltid lugn, varän vi lastar.

Jag står inte i kollektiv stall utan har oxå hästarna "hemma" på gården..

Jag skrev tidigare att JAG (alltså personligen) tycker det är korkat att lasta i och ur en häst själv, det beroende på riskerna såklart..

Jag tycker ju även att det är korkat att rida utan hjälm, köra fingrarna i ett vägg uttag eller gå in i en hage med en tjur i..
JAG tycker alltså det!
Andra får för min del gärna både rida utan hjäl, stoppa fingrar vart de vill osv... Jag tycker bara det verkar korkat att utsätta sig och hästen för den risk det innebär att lasta själv..

Ridhuset? :eek: Där är ju Humlan sällan (aldrig ;)) och jag åker aldrig själv med transport och om jag sitter så risigt till att jag måste köra själv så ber jag om last hjälp både här och på djursjukhuset..

Jag vet inte om det beror på att jag är gammal eller att jag bara lyckats befinna mig på rätt/fel plats vid rätt/fel tillfälle... För jag har sett en himla massa "olyckor" vi i och ur lastnig samt en bunt vid transportering...
Och dessa "olyckor" avskräcker mig absolut yill att en tänka tanken att lasta i och ur en häst på en plats helt ensam... :crazy:
-Tänker på damen som bara hann lossa 1 sida av lämmen och var på väg mot den andra när hennes häst bestämde sig för att gå ut.... Hon vart ganska så mosad under lämmen och hästen.. :crazy: Kanske var tur att vi var fler på platsen och att någon kunde ringa ambulans åt den medvetslösa kvinnan med hovspår i ansiktet? :cry:

Såna saker avskräcker mig från att riskera mer än jag behöver.. Kanske är jag löljig? :o :(

Lasta ur min kan jag göra själv, knäpper loss fram och lägger grimskaftet om halsen. Sen när jag fäller ner luckan så testar hon alltid att luta sig emot bommen, en eller två gånger. När hon gjort det så parkerar hon sedan, då är det bara att ta bort bommen, gå in igen och sen backa ur henne. Måste göra det framifrån men det går säkert att lära henne att göra det ändå.

Lasta i själv är ju samma procedur fast tvärtom och det är lite knepigare just nu men det ska gå det också. Dvs skicka på hästen, vänta tills den "parkerat", stänga bommen, fälla upp luckan, gå runt och knyta fast.

Åker dock aldrig själv då jag inte har något körkort.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Amha
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 152
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form

Hästrelaterat

Tillbaka