Transportering

_Runaway_

Trådstartare
Vad har ni för skydd på hästen vid transport? Lindor, Senskydd, transportskydd, boots?
Ni som lindar, HUR lindar ni? Alltså hur högt och lågt på benet, har ni såna höga transportpaddar eller vanliga?

Sv: Transportering

Jag brukar ha senskydd fram och låga kotskydd bak. Ovanpå har jag höga transportskydd (på alla fyra).

Jag har testat de mesta, men föredrar höga transportskydd.
När jag lindar så lindar jag som jag gör när jag lägger nattbandage typ.
Vid dom tillfällen hästen tycker transportskydd är obehagligt och inte är vana att lindas så kör jag på höga damasker runt om + boots runt om.

jag använder Bucas låga transportskydd och tycker de är jättebra! super passform på ponnyn och de skyddar bra. lätta att tvätta osv.
oftast åker jag med skydd/lindor under när jag ska till träning/tävling (om det inte är en vet. besiktning). tycker det är smidigare att sätta på dem hemma.

Jag brukar ha skydden (senskydd + låga bak) under höga transportskydd. Mest för att slippa krångla med skydden på tävlingsplatsen/träningen. *lat*

//Alice

Har höga transportskydd från Bucas, oftast har jag boots på bak oxå

Trsp skydd runt om på irländaren.

Lindar fullblodet eftersom hon inte kommer överens med skydden. Använder Back On Track's pillow wraps med extralånga lindor (5m) från Equiline, börjar på mitten, lindar ner över halva/en tredjedel av hoven och sedan upp till strax under knäet. Padden är så stor så den täcker knäet, behöver inte linda det också.

Inga skydd med undantag för om vi ska på hoppträning. Då åker senskydden på hemma.

Stoet har inga lindor om hon åker ensam och är barfota.
Har hon skor får hon lindor runt om.
Valacken är så klumpig så han åker alltid med lindor runt om.
Ingen av dom gillar transportskydd, så jag lindar.
Använder vanliga paddar och typ fleecebandage, lindar ner till hoven så att det täcker ballarna och sen upp till strax under knäet fram. Bak lindar jag inte lika högt upp.

Om min pållett måste åka längre bitar har han sina höga Bucas skydd som han hatar. Ska vi "bara" typ till hovis så får han ha en lägre sort på sig som inte är så otympliga.

Unghästen(friesern) hade klaustrofobi när det gällde benbeklädnad så han blev helgalen om man försökte sätta på honom något på benen, så han fick åka med neoprene boots på vintern när han hade brodd. Annars utan. Han stod och trampade och typ hoppade annars.

Har oftast "bara" höga transportskydd, de billiga svarta från börjes. Kanonbra skydd som tål svårlastade hästar, regn och mycket annat. Prisvärda och mycket tjockare än vad jag trodde när jag beställde dom!

Sen händer det att jag har lindor eller skydd under transportskydden om jag ska iväg och träna eller liknande.

Ullis

Barfota - de åker nakna (eller i de skydd de ev ska ha när jag tävlar/tränar)

Skodda fram - valacken åker i hellånga bucas fram och naken bak. Unghästen åker i senskydd + boots fram, naken bak

Skodda runt om - valacken åker i hellånga bucas runt om, unghästen åker i boots runt om och senskydd fram.

Broddade - valacken åker i hellånga bucas runt om plus boots runt om, unghästen åker i boots runt om + heltäckande skydd runt om (sådana som går ner över kotan).

Att unghästen inte åker med skydd är för att de är lite stora för henne än. Båda åker lugnt och går lugnt av/på.

Ska jag träna åker de i de skydd/lindor jag ska ha vid träning (under transportskydden om jag har sådana). Hem från träning åker valacken med Back on TRackpaddar och fleecebandage (under ev transportskydd). Ska jag tävla så brukar valacken åka i stallbandagen under (han tas ju direkt ur boxen då på morgonen).

Min häst är barfota men har skydd ändå, för säkerhets skull. För närvarande låga bucasskydd, runtom.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 163
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
566
Senast: Ramona
·
Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka