Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vad har ni för skydd på hästen vid transport? Lindor, Senskydd, transportskydd, boots?
Ni som lindar, HUR lindar ni? Alltså hur högt och lågt på benet, har ni såna höga transportpaddar eller vanliga?
Jag har testat de mesta, men föredrar höga transportskydd.
När jag lindar så lindar jag som jag gör när jag lägger nattbandage typ.
Vid dom tillfällen hästen tycker transportskydd är obehagligt och inte är vana att lindas så kör jag på höga damasker runt om + boots runt om.
jag använder Bucas låga transportskydd och tycker de är jättebra! super passform på ponnyn och de skyddar bra. lätta att tvätta osv.
oftast åker jag med skydd/lindor under när jag ska till träning/tävling (om det inte är en vet. besiktning). tycker det är smidigare att sätta på dem hemma.
Lindar fullblodet eftersom hon inte kommer överens med skydden. Använder Back On Track's pillow wraps med extralånga lindor (5m) från Equiline, börjar på mitten, lindar ner över halva/en tredjedel av hoven och sedan upp till strax under knäet. Padden är så stor så den täcker knäet, behöver inte linda det också.
Stoet har inga lindor om hon åker ensam och är barfota.
Har hon skor får hon lindor runt om.
Valacken är så klumpig så han åker alltid med lindor runt om.
Ingen av dom gillar transportskydd, så jag lindar.
Använder vanliga paddar och typ fleecebandage, lindar ner till hoven så att det täcker ballarna och sen upp till strax under knäet fram. Bak lindar jag inte lika högt upp.
Om min pållett måste åka längre bitar har han sina höga Bucas skydd som han hatar. Ska vi "bara" typ till hovis så får han ha en lägre sort på sig som inte är så otympliga.
Unghästen(friesern) hade klaustrofobi när det gällde benbeklädnad så han blev helgalen om man försökte sätta på honom något på benen, så han fick åka med neoprene boots på vintern när han hade brodd. Annars utan. Han stod och trampade och typ hoppade annars.
Har oftast "bara" höga transportskydd, de billiga svarta från börjes. Kanonbra skydd som tål svårlastade hästar, regn och mycket annat. Prisvärda och mycket tjockare än vad jag trodde när jag beställde dom!
Sen händer det att jag har lindor eller skydd under transportskydden om jag ska iväg och träna eller liknande.
Barfota - de åker nakna (eller i de skydd de ev ska ha när jag tävlar/tränar)
Skodda fram - valacken åker i hellånga bucas fram och naken bak. Unghästen åker i senskydd + boots fram, naken bak
Skodda runt om - valacken åker i hellånga bucas runt om, unghästen åker i boots runt om och senskydd fram.
Broddade - valacken åker i hellånga bucas runt om plus boots runt om, unghästen åker i boots runt om + heltäckande skydd runt om (sådana som går ner över kotan).
Att unghästen inte åker med skydd är för att de är lite stora för henne än. Båda åker lugnt och går lugnt av/på.
Ska jag träna åker de i de skydd/lindor jag ska ha vid träning (under transportskydden om jag har sådana). Hem från träning åker valacken med Back on TRackpaddar och fleecebandage (under ev transportskydd). Ska jag tävla så brukar valacken åka i stallbandagen under (han tas ju direkt ur boxen då på morgonen).
Hästnyheter Nu på sommaren är hästens parasiter som mest aktiva. Masklarverna vaknar upp på våren och vill med hjälp av hästarna föröka sig på betet...
Kläder & Bli fin Jag ska kika runt lite och se om det finns några enklare (läs: latare) alternativ än att handla utanför EU. Drömmen hade varit att kunna...
Hundavel & Ras Jag kan bara svara på utifrån hur jag själv tänkt (eftersom jag då har två blandraser och en renrasig, och kollar på annonser både för...