Transportfrågor

Snorpan

Trådstartare
Hur gör ni när ni är ute och åker med era kusar?

Strör ni alltid i transporten?
Vad föredrar ni att strö med?
Åker ni med luckan öppen eller stängd?
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
Har ni alltid transportskydd?
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
Lindar ni svansen?
Vänster eller höger sida?
Mittväggen åtsidan eller mitten?
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?

/Snorpan :D
 
Strör ni alltid i transporten? Ja.
Vad föredrar ni att strö med? Spån.
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Beror på vädret och vilka vägar vi ska åka.
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Ja, alltid hönät.
Har ni alltid transportskydd? JA!!!
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Täcke som andas om det behövs.
Lindar ni svansen? Nej.
Vänster eller höger sida? Vänster.
Mittväggen åtsidan eller mitten? Mitten.
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
Bara grimma. Absolut INTE sadel eller träns.
 
Strör ni alltid i transporten?
Ja, jag har en pissenisse som ofta kissar på hemvägen.

Vad föredrar ni att strö med?
Spån

Åker ni med luckan öppen eller stängd?
På sommaren har jag den öppen eftersom vi har så dålig ventilation i vår transport, men nu i onsdags när jag var och tränade hade jag den stängd.

Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
Jag har aldrig hönät när jag åker och tränar. Det tar bara 10-15 min att åka dit. Åker jag i flera timmar då tar jag däremot hönät.

Har ni alltid transportskydd?
Ja

Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
Nej, inte sommartid när det ändå är så varmt.
Nu vintertid har jag inget när jag åker till träningen (han är inte klippt och inte täckad för övrigt). Däremot har jag ett fleecetäcke eller annat svettäcke när jag åker hem från träningen.

Lindar ni svansen?
Ja, det måste jag på min häst eftersom han annars skaver av den. På förra hästen gjorde jag inte det.

Vänster eller höger sida?
Vänster

Mittväggen åtsidan eller mitten?
Mittväggen står som den "ska", alltså i mitten. Min förra häst som haft erlichios fick sämre balanssinne i och med sjukdomen och var därför tvungen att stå brett.

Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
Jag lastar i träns, men han åker bara i grimma (har grimman under tränset när jag lastar). Jag har hört något rykte om att man ska köra hästen i träns om något skulle hända, men jag vet inte om det stämmer (de har grimman över tränser och binder i grimman).
Sen har jag även transportskydd, linda runt svansen och täcke på hemvägen, som jag nämnde ovan.
Sadel... är det folk som kör hästen i transporten med sadel?? Det skulle jag aldrig få för mig.
 
"är det folk som kör hästen i transporten med sadel??"

O ja... det har jag sett flera gånger.
Gör aldrig det själv. Ser inte var man kan tjäna på det?

/Snorpan
 
Nej ströar inte inför kortare resor iom att jag hyr släp som ändå ska spolas ur. Ska vi längre än en timme och dessutom förmodligen kommer att få vänta så strör jag. Spån tycker jag är mest praktiskt för ändamålet.

Luckan öppen när det är varmt på sommaren, ponnyn gillar att titta ut också. Med ett släp med ordentliga taklcckor så stänger jag så här års.

Aldrig hönät. Är resan så lång att hästen behöver äta på vägen så stannar vi och fodrar.

Har inte använt transportskydd på ponnyn än men ska börja, hon HATAR nämligen att ha skydd på bakbenen så jag vill vänja henne vid dem innan vi börjar lasta med dem. Hon är oskodd annars hade hon fått åka med skydd ändå.

Täcke bara om hon gjort ngt så hon är svettig.

Har svanskydd.

Vänster sida, mellanväggen åt sidan om det finns en sådan bom, annars på mitten.

Möjligen kan jag ha träns på under utan tyglar om vi ska på utställning eller så, annars åker hon i bara grimma.
 
Strör ni alltid i transporten? = JA! Alltid
Vad föredrar ni att strö med? = Spån!
Åker ni med luckan öppen eller stängd? = Stängd, om det inte är +40grader vill säga!
Har ni alltid hönät? = Nej!
Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Så den tar längre tid än 15min!
Har ni alltid transportskydd? = Japp annars läger hon sig ner!
Har ni alltid täcke på? = Nästan jämt
Vad för täcke? = sommar ett bävernylon täcke och på vintern ett flecctäcke+termotäcke! :)
Lindar ni svansen? =Nej använder svansskydd annars så blir hon utan svans :crazy:!
Vänster eller höger sida? =Alltid samma som charfören om jag åker själv med hennne annars så spelar det ingen roll!
Mittväggen åtsidan eller mitten? = I mitten annars så tar jag ut den med risk för att dom kan sastna om den inte sitter fast som den ska!
Vad har hästen för utrustning på sig? = Lädergrimma+täcke+transportskydd+svansskydd! :D
Träns? = Nej bara vid urlastning på tävling!
Bara grimma? = Japp alltid lädergrimma, med rekomendation från jordbruksverket ska alla ha det! För att lägergrimman går lättare av och en nylontrimma bränner om det blir panik!
Sadel? = Alldrig! :mad:

Haha! Ja det var mina svar det! :bow:
 
Strör ni alltid i transporten? ja, om dom kissar så är det ju ganska bra att ha strö...

Vad föredrar ni att strö med? spån, halm är lite halt.

Åker ni med luckan öppen eller stängd? alltid stängd. då min häst blir rädd om det skule komma upp en lastbil eller buss och åka nära.

Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? dom korta resor ja gör, 15 min, har jag inte hönät. men skulle det ta 30 min eller mer så skulle jag ha det.

Har ni alltid transportskydd?ja! det är så lätt att dom tramapr sig. Och olyckor kan hända när man lastar in och ut, inte bara inne i transporten.

Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? på höst/vinter/vår har jag alltid täcke. har ett tunnare täcke som andas. blir ett tjockare transporttäcke när det blir många minusgrader.

Lindar ni svansen? nej

Vänster eller höger sida? vänster alltid! om jag har en häst. om jag ställer hästen på högersidan och skulle komma för nära vägkanten är det lättare att välta om hästen då står på den sidan. En liten regel jag har är att alltid lasta den tyngsta hästen ytterst (vänster sida)

Mittväggen åtsidan eller mitten? när jag lastar har jag den åt sidan, om jag lastar en häst. När jag åker har jag den i mitten.

Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? jag har en lädergrimma. är så lätt att dom fastnar nån stans när dom har utrustningen på. men jag tar på tränset i transporten innan jag lastar ut.
 
Måste ju svara själv också! :)

Strör ni alltid i transporten?
Det beror lite på vad den som äger transporten föredrar men oftast ja.

Vad föredrar ni att strö med?
Spån. Det dumma är att jag har torv till min häst så jag får snylta utav någon annan som har spån.

Åker ni med luckan öppen eller stängd?
Oftast stängd. Min unghäst har inte vant sig vid att åka med öppen lucka än. Blir en aning nervös men det ska vi jobba på.

Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
Nej, korta resor (max 15 min) har jag inget hönät.

Har ni alltid transportskydd?
Nej. Hon har åkt två gånger med transportskydd. Använder numera vanliga benskydd som hon trivs lite bättre med.

Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
Nej. Min häst har knappt aldrig täcken men när det är väldigt kallt blir det ett termotäcke, lite halvkallt ett ylletäcke. Är hon svettig ett fleecetäcke

Lindar ni svansen?
Nej

Vänster eller höger sida?
Vänster

Mittväggen åtsidan eller mitten?
Har börjat ha den i mitten nu när hon lärt sig åka ordentligt som en vuxen häst. ;)

Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma?
Sadel?
Ska jag på träning så har jag träns (utan tyglar givetvis) och sen lädergrimma ovanpå. Hon är som sagt inte så van vid att stå i transporten plus att hon inte alltid står 100 still när jag ska tränsa henne. Ska vi inte till träning eller liknande så har hon bara grimma.

/Snorpan
 
Strör ni alltid i transporten?
- Nej. Hon som äger trailern har inte det och pållan kissar ändå inte i transporten (hon är kinkig med sånt). Dessutom åker jag aldrig längre än en timme ändå.
Åker ni med luckan öppen eller stängd?
- Alltid stängd.
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
- Har alltid hönät, oavsett restid.
Har ni alltid transportskydd?
- Ja. Eller, om hon står i trailern mellan klasser tex. brukar jag bara ha skydd fram (hon är oskodd bak).
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
- Har täcke om det behövs. Tunt bomullstäcke.
Lindar ni svansen?
- Ja.
Vänster eller höger sida?
- Vänster.
Mittväggen åtsidan eller mitten?
- I mitten, men det spelar inte så stor roll.
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
- Bara grimma.
 
Strör ni alltid i transporten? Ströar ej. Åker bara korta sträckor och vill inte ha transporten nedpinkad=ruttet golv
Vad föredrar ni att strö med?
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Olika. Valacken står lugnast med stängd lucka, stoet med öppen.Brukar dock stänga luckan på motorvägen.
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Har oftast hönät.
Har ni alltid transportskydd? Alltid!
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Om det är kallt eller hästen är svettig.
Lindar ni svansen? Ja, alltid. Eller sätter på ett neoprenskydd.
Vänster eller höger sida? Vänster
Mittväggen åtsidan eller mitten? Åt sidan
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Lädergrimma (har alltid kniv med mig)

/Snorpan :D


[/quote]
 
Strör ni alltid i transporten? Ja
Vad föredrar ni att strö med? Spån
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Stängd/på "gjänt"
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Nej, vet inte riktigt.
Har ni alltid transportskydd? Ja
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Nej, beroende på temperatur m.m.
Lindar ni svansen? Ibland
Vänster eller höger sida? Vänster
Mittväggen åtsidan eller mitten? Oftast åt sidan.
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Endast grimma och transportskydd, Ev. täcke.
 
Jag har strö i transporten och då är det spån.
Luckan är stängd! Har god ventilation i min transport.
Har inte hönät när jag skall på träning. Längre sträckor och på tävling har jag det då det kan ta lång tid.
Alltid transportskydd!
Ej täcke på sommaren. Annars kombitäcke. Beror på temperatur.
Lindar inte svansen.
Hästen står på vänster sida.
Mittväggen åt sidan.
Utrustning... Lädergrimma. Träns under på väg till träning. ALDRIG sadel på.
 
Strör ni alltid i transporten? Ja! Alltid
Vad föredrar ni att strö med? Spån då hon står på det
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Olika,beroende på väder,trafik...
Har ni alltid hönät? Ja Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
Har ni alltid transportskydd? Ja!!!
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Nej. Endast täcke kalla dagar,"täcke efter väder".Innetäcke när jag tränat mycket och hon är svettig!
Lindar ni svansen? Nej.Har svans skydd som sätts fast i täcket på vintern
Vänster eller höger sida? Höger
Mittväggen åtsidan eller mitten? Mitten
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Träns när jag lastar.Grimma i transporten.ALDRIG sadel eller träns när vi kör.
 
Strör ni alltid i transporten?
Nej, aldrig!

Åker ni med luckan öppen eller stängd?
Helst stängd men på sommaren måste jag ha den öppen för att inte hästen ska få värmeslag. Hon är genomsvett även om luckan är öppen! :smirk:

Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
Nej, väldigt lång i så fall!

Har ni alltid transportskydd?
Ja!

Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
Inte på sommaren. På höst och vår har jar fleecetäcke el svettäcke, även fleecetäcke en lite kylig sommarkväll om hon är svett efter träningen! Termotäcke på vintern, fleece och termo om hon är svett!

Lindar ni svansen?
Nej!

Vänster eller höger sida?
Om vi har mellanvägg står hon på hö-sid! Tror jag, åker ofta utan!

Mittväggen åtsidan eller mitten?
Åt sidan!

Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
Lädergrimma, strykkappor bak (inför ridningen), höga transportskydd, ev täcke!
 
Strör ni alltid i transporten? Ja, lite grann.

Vad föredrar ni att strö med? Span.

Åker ni med luckan öppen eller stängd? Oppen, om det inte regnar eller ar for kallt.

Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Har honat nar vi aker pa tavling, eller langre resor, mer an 1 timme.

Har ni alltid transportskydd? Nej, bara pa de som inte reser sa bra.

Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Svett-tacke pa sommaren, och vintertacke pa vintern. Ar de flera i lastbilen sa brukar de fa svett-tacken aven pa vintern. Vi har ju lite varmare an Sverige. I karra far de vintertacken.

Lindar ni svansen? JA, ALLTID!!

Vänster eller höger sida? Hoger, men vi kor ju pa vanster sida.

Mittväggen åtsidan eller mitten? Mitten.

Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Bara grimma....jag vill inte sitta i bilen med hjalm och ridstovlar pa!!
 
Strör ni alltid i transporten? Nastan alltid, du kan fa boter pa en tavlingsplats om det inte finns ett 10cm (tror..) lager med stro.
Vad föredrar ni att strö med? Span eller torv
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Stangd, tror det ar lag..(ska kanske lata det vara osagt)
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Sallan, tre, fyra timmar kanske
Har ni alltid transportskydd? Pa hastar som harjar, ar skodda
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? enbart svettig hast
Lindar ni svansen? Nej
Vänster eller höger sida? vanster, in mot vagen for balansen
Mittväggen åtsidan eller mitten? beror pa hasten, kor utan.
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? bara grimma

Frida
 
Strör ni alltid i transporten?
ja
Vad föredrar ni att strö med?
Torv, för det har vi i stallet. Om transporten är strödd med någonting annat låter jag det vara kvar.
Åker ni med luckan öppen eller stängd?
Beror på vädret, men oftast stängde men på det yttersta.
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
Har inte hönät. Om det behövs stannar man och gör matpauser.
Har ni alltid transportskydd?
Nej. Beror på vilken häst det är.
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
Nej, beror på vädret. Tar ett täcke som är lagom varmt.
Lindar ni svansen?
Vanligen inte.
Vänster eller höger sida?
Vänster
Mittväggen åtsidan eller mitten?
Mitten
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
Grimma, plus ev täcke och lindor/transportskydd
 
Strör ni alltid i transporten? Ja
Vad föredrar ni att strö med? Spån
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Oftast öppen, pållen blir ändå inte rädd :D
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? har bara haft hönät en gång.. de va när vi hänta honom, va ju en 3 h resa :smirk:
Har ni alltid transportskydd? Ja..
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? bara när det är kallt. då har vi ett svett täcke
Lindar ni svansen? nej
Vänster eller höger sida? vänster
Mittväggen åtsidan eller mitten? mitten
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma?Sadel? bara grimma

:bow:
 
Strör ni alltid i transporten?
Ja

Vad föredrar ni att strö med?
Halm

Åker ni med luckan öppen eller stängd?
Stängd

Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät?
Nej vi har aldrig hönät. Om vi åker långt stannar vi och fodrar hästarna istället.

Har ni alltid transportskydd?
Nej inte om vi ska åka långt.

Har ni alltid täcke på? Vad för täcke?
Nej bara om det är svinkallt, då har vi fleecetäcke på dem.

Lindar ni svansen?
Nej

Vänster eller höger sida?
Vi kör oftast med två hästar men om det bara är en pålle med så kör vi oftast med vänster.

Mittväggen åtsidan eller mitten?
Mitten

Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel?
Rejäla transportskydd runt om, lädergrimma ibland täcke.
 
Strör ni alltid i transporten? Ja
Vad föredrar ni att strö med? Spån
Åker ni med luckan öppen eller stängd? Stängd
Har ni alltid hönät? Om inte, hur lång måste resan vara för att ni ska hänga in ett hönät? Ja
Har ni alltid transportskydd? Ja
Har ni alltid täcke på? Vad för täcke? Det beror på vädret...Brukar ha ett tunnare täckte.
Lindar ni svansen? Ha ett svansskydd med kardborrband.
Vänster eller höger sida? Vänster
Mittväggen åtsidan eller mitten? Mitten
Vad har hästen för utrustning på sig? Träns? Bara grimma? Sadel? Lädergrimma och transportgrimskaft
 

Liknande trådar

Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 287
Senast: fio
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 920
Senast: Rugge
·
G
Hästhantering Hej, har ett fullblodssto född 03 som jag har lite problem med när det kommer till att åka transport. Att lasta och stå stilla i släpet...
Svar
15
· Visningar
2 032
Senast: Kalle_
·
Hästhantering Jag har en kallblodstravare, valack på 8år, som vi har transportproblem med och nu tänkte jag kolla runt här om det är någon som har...
Svar
17
· Visningar
1 724
Senast: Silverplats2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp