Transportgrimskaft

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Miiraa_91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 603
M

Miiraa_91

Hur ska de sitta egentligen?
Ska säkerhetsspännet vara i bommen eller grimman?

Sv: Transportgrimskaft

Vi sätter alltid panikhaken i bommen eller i ringen fram i transporten. Skulle hästen få panik, fastna eller vara orolig är det lättare att koppla bort den från bom eller ring än att försöka få tag i den när hästen slänger med huvudet. Då har man ju även kvar ett kort "grimskaft" när hästen är lös.

Vi sätter alltid panikhaken i bommen eller i ringen fram i transporten. Skulle hästen få panik, fastna eller vara orolig är det lättare att koppla bort den från bom eller ring än att försöka få tag i den när hästen slänger med huvudet. Då har man ju även kvar ett kort "grimskaft" när hästen är lös.

Så gör och tänker jag med.

Kände att jag ville förklara lite varför också ;)
Jag vill inte gärna ha "det lilla grimskaftet" hängandes i grimman så hästen får sig en känga av haken. Man behöver inte fram och pilla på knäppet för att det ska gå upp, det går ju upp när hästen stretar, eller man får fatt i grimskaftet. Så resonerar jag, därför har jag säkerhetshaken i grimman.

Säkerhets haken ska vara i grimman.

Sätter alltid den andra sidan fram i transporten. Sätter du de i bommen och hästen går över bommen så att du måste ta ner bommen via säkerhets spärrar så sitter hästen plötsligt fast i bomen, inte så bra..

Jag har alltid säkerhetshaken i grimman på hästen.

Jag har panikhaken i grimman. Den ska ju gå upp om hästen börjar slänga med huvudet/rycka till/få panik.
Annars kan hästen lätt skada ögon osv om den får ett slag med den andra haken om den får panik.
Likaså såna "gummirep" man kan ha som uppbindningsgrimskaft i stallgången fungerar på ungefär samma sätt. Där är det markerat vilken hake som ska fästas i grimman, för om hästen får panik ska repet gå av vid grimman, så att hästen inte kan få ett slag av repet om det går av vid väggen.

Men varför vill man att hästen ska komma loss i transporten?!

De allvarligaste skadorna uppstår när hästen får panik och kommer lös i transporten. Det är då det börjar bli riktigt illa (vänder sig, fastnar i mellanvägg, fastnar mellan ytterväggar - you name it1).

Min devis har alltid varit att hästen ska sitta fast till dess att jag väljer (utifrån situationen) att det är bättre att den är loss. Räddningstjänsten har ju upprepade gånger gått ut med att hästen måste sitta fast, det är oerhört svårt att försöka rädda djur vid olycksplatser om de inte är fast. Ofta kan man inte ens göra något förrän hästen/djuret sederats (för att inte riskera personskador) och det innbär ju långt tid i vissa fall.

Själv fäster jag sällan i panikhake just för att jag tycker de går upp av sig själv. OM jag har panikhake är den fäst i bommen, jag vill ha en tåt att hålla i om det går illa och jag måste använda mig av nödlösningar.

I de få fall jag använder transportgrimskaft så sitter säkerhetshaken i grimman (för att i en ev. nödsituation inte skada hästen av att spännet slår till hästen), men för det allra mesta har jag ett vanligt grimskaft, som jag fäster med säkerhetsknop i en ögla precis innanför skötardörren (placerad ca 50 cm över golvnivå). Enligt mig det lättaste stället att komma åt, + att man har kvar ett grimskaft att hålla i som inte riskerar att slå upp otäcka sår på hästen.

Vi har vår i grimman pga den enkla anledningen att repet är virat ett varv runt bommen. Klart det hade vart mkt smartare att slipa vira o ha panikhaken i bommen. Tror det inte gick o ställa in lämplig längd... Får kolla upp det igen när jag kommer hem :)

knapplån...
jag gillar dom inte alls, dom gånger jag har använt ett sådant har min pålle fått upp säkerhetshaken o vänt sig i transporten, har då haft det spännet fäst i grimman.

Hur gör du istället? Vanligt grimskaft som du knyter med säkerhetsknut eller?

å andra sidan har hästen mycket svåareatt komma öven bommen om du binder den relativt kort i bommen.

säkerhets spännet ska alltid vara i väggen enligt mej om de skulle vara akut att få ut hästen på e6.an tex så e de ganska behagligt att bara kunna knäppa låss från väggen och ha ett grimslafft å hålla i. annars hade man stått där med en häst i grimma. så jag har alltid säkerhets spännet i väggen å de tröga i hästen

Säkerhetshaken i grimman. Är sån modell av panikhake som man 'drar ner' en hylsa. Den går INTE upp av sig själv, hur mycket hästen är rycker. Och det är precis så jag vill ha det.
Att jag har säkerhetshaken i grimman är för att jag inte vill att hästen ska ha det grimskaftet 'med sig ut' och hänga och slänga. Hakarna är ganska tunga.

Har två elastiska transportgrimskaft, en från vardera sidoringen i bommen, som går till vardera sidoring på grimman. Dvs det blir uppbunden på samma sätt som de står i stallgången.

Har både kniv samt ett vanligt reservgrimskaft i släpet, och lång longerlina i bilen.

å andra sidan har hästen mycket svåareatt komma öven bommen om du binder den relativt kort i bommen.

O lättare att skada sig vid en hastig inbromsning och definitivt mkt lättare att skada sig OM den trots allt kommer över bommen...
Dessutom så kan den inte balansera sig lika lätt med hals/huvud i kurvor och vid hastighetsökningar/minskningar om den inte har lite frihet. Tänk dig själv att stå hårt uppbunden i en mer eller mindre onaturlig ställning, instängd i en gungande, svajjig låda...

Jag har fått lära mig att man ALDRIG ska binda hästen i bommen, utan antingen i framväggen eller i sidovägg. Är det bara jag som fått lära mig det?? (om jag är orolig att hästen ska klättra över bommen så binder jag med 2 grimskaft, ett som löper under bommen, och ett som går "som vanligt" över bommen, båda fästa i framvägger)

(På kursen för Grönt Kort lärde vi oss att bästa punkten att binda en häst under transport är placerad ca 70-100cm framför hästen, och ca 50 cm över golvnivå. Nu var det ju iofs 12 år sedan jag tog mitt Gröna Kort, så rönen kan ju ha ändrats...)

Senast ändrad:

Vi sätter alltid panikhaken i grimman då jag har råkat ut för att en häst kommit lös när haken lösts ut och hästen fick sig en smäll i huvudet av haken blev rädd och för varje skutt han gjorde fick han fler smällar och blev bara ännu räddare. Tog ett bra tag tills han lugnat sig så att det gick att ta honom.

Vi har nu ett väldigt pillrigt häst som ska på precis allt, hon öppnar panikhaken om den inte sitter i grimman.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 084
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och... 2
Svar
22
· Visningar
1 177
Senast: fio
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: Elo
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 232
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka