Transportskadad vitvara, har jag något att säga till om?

Bukefalos 30 år!

Saraoliv

Trådstartare
Hej

Jag har hamnat i en tråkig situation och jag tänkte se om någon här har någon idé eller tanke om situationen. Det är så att jag beställde vitvaror (en hel uppsättning till ett kök) då vi skulle totalrenovera köket. Köksrenoveringen drar ut lite på tiden och vi vill då inte ställa in nya spisen pågrund av reprisk så den får stå kvar i sin kartong. När vi sedan ska öppna den så är den rejält transportskadad, hela spisen är bucklig och skev och vi har gjort världens tabbe att inte kolla upp detta innan, men iom att emballaget är helt så trodde man såklart inte att en mosad spis gömmer sig under. Jag fotar spisen och skickar in bilderna till företaget vi köpt den ifrån. Det tar en vecka, jag får inget svar. Ringer upp företaget, tar 2,5h att komma fram och får till svar att jag ska skicka in bilderna igen. Här säger jag även till honom att det var ett tag sedan vi köpt den, men att den stått orörd. Skickar samma mail till min sambo som får mailet, men får sedan till svar att dom inte har fått något mail. Drar ned storleken på bilderna och nu går det fram. Får till svar att han ska ta kontakt med reperationsavdelningen och att en ny spis kommer att skickas ut så snart som möjligt. Får sedan ett nytt mail om att han har kontaktat reparationsavdelningen och att bring kommer att komma med den nya spisen och hämta den trasiga.

Toppen tänkte jag. Väntar på den nya spisen. Efter 3 veckor utan spis så tar jag kontakt med företaget och frågar vart den har tagit vägen. Får till svar att dom bytt system och inte kan se min gamla konversation!? Svarar med vilken kontaktperson jag haft och att dom väll ändå måste kunna se på mitt namn att dom beställt en ny spis i de namnet. Får då till svar av min kontaktperson att ett misstag har skett, att dom inte alls kan byta ut spisen då man måste säga till inom skälig tid, i deras fall 30 dagar (vilket inte står på hemsidan utan det står bara skälig tid).

Jag vet att jag gjorde ett stort misstag att inte kolla produkten när jag fick den. Men iom att dom skriftligt har lovat mig en ny spis, är det inget dom måste hålla då? Är det någon här som kan något om det här? Tänkte ta kontakt med KO om det är någon idé.

Spisen var dyr också, 10 000kr + så detta känns inget kul :cry:

Sv: Transportskadad vitvara, har jag något att säga till om?

Ta kontakt med konsumentvägledare i din kommun. De kan hjälpa dig.

Har de lovat dig en ny spis ska du ha en ny spis. De kan inte bara ta tillbaka det löftet. Jag utgår från att du har det skriftligen?

Då ska jag göra det. Vad bra att det finns en möjlighet att få en ny spis. Dom har lovat det skriftlig x2. Har allt sparat.

Man har reklamationsrätt i 3 år och om man reklamerar inom 6 månader är det på säljarens ansvar att bevisa att felet inte fanns från början.
Men man ska ju reklamera så snart man kan.

Fast det är ju bevisat att felet tillfogats artikeln, det är ju en transportskada.

Jag hade hellre gått vidare med att de redan godkänt att ersätta varan, inte en nyreklamation.

Uppdatering av tråden. När jag svarade med att jag skulle kontakta KO för råd i ärendet så ändrade han sig plötsligt och kontaktade Smeg för försöka lösa ärendet. Efter 1v så har jag fortfarande inte hört något av dom. Mailar och frågar hur det går. Får till svar att dom har kommit fram till en lösning och lösningen var att jag skulle betala mellanskillnaden på vad spisen kostar idag, 2470kr + returavgift på 395kr. Han påpekar i tråden villket stort undantag dom gör som går med på detta. Att detta är något dom aldrig gör annars. Jag har kontaktat KO. Får dom göra såhär? Ska jag köpa detta erbjudande? :confused:

Men det är ju för sjutton mer än halva priset och de är dem som har klantat sig. Tycker inte att du ska ge dig här.

Hej!

Du har ju på papper att de gått med på att byta, alltså är det bara för dom att byta. Dom får väl göra upp med transportföretaget om kostader för skadorna. Det ska ju inte du behöva stå för (speciellt inte som dom redan sagt att du inte ska behöva göra det!).

Stå på dig!

/Lavinia

Stå på dig, gå inte med på en deal där du ska betala! Du har allt skriftligt. Prata med KO också :)

Jag har nu fått svar av KO, men jag fick inte ett så sakligt svar som jag hade önskat. Han skrev att man har 2-3 månader på sig att kolla upp varan, för att tex upptäcka en transportskada. Men jag vill ju ha svar på om man som företagare kan ångra något man på papper lovat! Så jag frågade han igen och hoppas på ett bättre svar.

Det känns som att företaget vet att dom gjort fel och nu försöker mjölka ut dom sista kronorna.

Kan tillägga att det handlar om knappt 6 månader innan vi upptäckte skadan. En långt tid!, men har man lovat så har man.

Jag håller med, det är för lång tid "egentligen" men nu kan de inte ta tillbaka något de faktiskt lovat! Då ska man inte lova det från början.

Jag tror att det svar du fick från KO kan vara en sammanblandning mellan hur lång tid som får ha förflutit efter det att felet upptäckts innan reklamation och inte det som gäller i ditt fall.

Oavsett vilket har du ju svart på vitt att ni avtalat om ett kostnadsfritt utbyte och då gäller det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka