Transportskydd på föl?

Sv: Transportskydd på föl?

skydd hade jag nog struntat i! Hämtade hem min 2 åring i lördags och hon åkte utan, funkade prima.

När uppdagades detta? Jag har bara hört folka säga det såsent som häromdagen. Jag har alltid åkt med hönät.
Lösningen blir ju inte lägre bomhöjd = risk för att gå över.

Mn mitt hönät brukar hänga nere vid fönstret, inte så de kan fastna, men de måste böja sig ner rätt så bra för att kunna äta.

Det låter förnuftigt! Nej jag ska inte ha skydd på henne, men man måste ju fråga ;) Jag har dessutom en sån där smart påse som dom ej kan fastna i! Skickade frågan till en veterinär nu så får jag se vad hon svarade om detta!

Och till Masse & Nafayette, bara för att ni är insnöade på ett spår behöver det inte vara rätt, nästan alla ryttare, speciellt tävlingsryttre gillar att ha höa sina hästar i transport så det kan ju ej vara så farligt som ni skriver, även om jag vet att hästar som är väldigt nervösa och äter fort lätt sätter i halsen.

Varken jag eller Masse är insnöade.:mad:
Däremot ganska erfarna när det gäller transporter.

VAd du och dina ridkompisar gör med era hästar struntar jag fullständigt i.
Gillar ni att fodra hö på transporter så får ni väl även gilla läget då det händer nåt..:smirk:

Det var ju detta med kompetensbevis för att köra hästar...

AM

Okej, varför skulle det hända nått just nu när man åkt så i flera generationer?? Tillomed Baloubet du rouet och dom hästarna får ju käka på resan! :)

Okej, varför skulle det hända nått just nu när man åkt så i flera generationer?? Tillomed Baloubet du rouet och dom hästarna får ju käka på resan! :)

Vi har kontakt med transportörer flera gånger i månaden..
Och vi kör häst i stort sett varje vecka..
Är på trav flera gånger i månaden...

Och när det gäller dom stora transporterna så har man till stor del tagit bort fodret...
Av den enkla anledningen att fler incidenter har hänt.
Och just av den orsaken Masse skrev om. Felaktig ät-ställning bl.a.

Och nu pratar jag inte om sträckor från Nollåtta till Enköping utan avstånd 10 gånger längre.

Att du inte tror oss har jag redan förstått.
Men ta då och ring ett större djursjukhus och fråga veterinär på stordjuravdelningen..
Dom, om några, lär väl veta bättre än dina ridkompisar.

AM

kl

Ville bara berätta angående transportsjuka o foderstrupsförstoppning:
Jag har nyligen varit på Kompetensbevis-kurs (handlar om transportering av djur) och där rekomenderade veterinären hösilage (som gärna skulle blötas) vid transport på grund av den lugnande effekten tuggande har på hästar. Vid stress blir hästarna mer mottagliga för transportsjuka (som de får genom damm som finns i luften).
Jag har alltid gett mina hästar hösilage vid transport, och de som varit stressade har blivit betydligt lugnare.

kl

Ville bara berätta angående transportsjuka o foderstrupsförstoppning:
Jag har nyligen varit på Kompetensbevis-kurs (handlar om transportering av djur) och där rekomenderade veterinären hösilage (som gärna skulle blötas) vid transport på grund av den lugnande effekten tuggande har på hästar. Vid stress blir hästarna mer mottagliga för transportsjuka (som de får genom damm som finns i luften).
Jag har alltid gett mina hästar hösilage vid transport, och de som varit stressade har blivit betydligt lugnare.

Tycker som du ! Dom glömmer ofta av att stampa och vara oroliga om du har nått att pilla med, ja självklart ska man vara noga med höet men att dra alla över en gräns och säga att alla hästar från och med 2008 (förstå ironin) får transportsjuka när man åkt i flera generationer utan att det har hänt nått är lite väl påstridigt tycker jag, sen ska man självklrt vara försiktig, jag om nån är extra petig med min häst.

Vi har kontakt med transportörer flera gånger i månaden..
Och vi kör häst i stort sett varje vecka..
Är på trav flera gånger i månaden...

Och när det gäller dom stora transporterna så har man till stor del tagit bort fodret...
Av den enkla anledningen att fler incidenter har hänt.
Och just av den orsaken Masse skrev om. Felaktig ät-ställning bl.a.

Och nu pratar jag inte om sträckor från Nollåtta till Enköping utan avstånd 10 gånger längre.

Att du inte tror oss har jag redan förstått.
Men ta då och ring ett större djursjukhus och fråga veterinär på stordjuravdelningen..
Dom, om några, lär väl veta bättre än dina ridkompisar.

AM

Ohh yeh va coolt :cool: Jo jag har skickat frågan till veterinär. Visst ska man vara noga och så ! SJÄLVKLART!!!! men man kan liksom inte säga att från och med 2008 (ironi) så får alla hästar transportsjuka, det är bara knäppt.. :eek:

Det beror väl på om du och dina generationer har kört så mycket att ni har ett statistiskt underlag. Av det jag läst om/av Nafa gör att jag tror att hon har ett statistiskt underlag.

Jag har tidigare kört med hönät, men det har jag slutat med efter att ha hört om risker med transportsjuka. Om jag skulle fodra på en långresa (minst 4 h) skulle det vara skapligt blött ensilage.

Vad det gäller uppbindning och skydd skulle jag skippa skydden men binda upp. En åring är ju trots allt hyfsat stor, skulle inte vilja att den skulle börja vända sig eller dyl.

/trassel

Inga skydd på föl/unghäst, är de obana vid skydd och ovana vid att åka blir det dubbel stredd.

Inte ens mina vuxna åker med skydd. Av familjens tre hästar åker endast en med skydd fram och alla tre med svansskydd. Alla tre är skodda. De stampar mer nmed skydd än utan och åker oroligare och har därmed ökat skaderisken.

Jag kör aldrig unga/icke resvana hästar med mat i transporten. Mina vuxna kan få in ett nät med silage om jag vet att vi ska vara borta många timmar. De äter å andra sidan inte mer än enstaka tuggor när släpet rör sig, de äter när släpet står still. Har f ö en Henra med bra ventilation.

Allt hö innehåller dammpartiklar då ts håller minst 84 %. Jag har själv haft hönät tidigare, tills jag fick rådet att avstå eftersom risken är så pass stor för en sjukdom som inte enkelt går att bota.

I ditt fall (kort resa) förstår jag ännu mindre varför det skulle vara nödvändigt. Oroliga hästar blir inte lugna av att äta. de äter för att de är lugna.

Tack nu har jag lärt mej ngt nytt,höpåsen ska bort omedelbart.Men hur är det när man har dem stående i transporten på ex. tävlingsplatsen??

Vid stillastående yr inte dammpartiklarna omkring i transporten och därför minskar risken för transportsjuka.

Däremot är det ju fortfarande viktigt att hästen kan ta ner huvudet ordentligt, att äthöjden är bra (inte högt med påfrestningar för nacken) och att ventilationen är så bra att det inte blir fuktigt i transporten.

Ni får det att låta som att man vill skada sin häst :cool: Jag har alltid kört hästar med hö (likväl som mina vänner) och hönätet/påsen har nästan alltid varit tom när vi kommit fram. Man får ju sätta fast hästen så att det passar hästen med både bom, påse och uppbindningslinan. Frågan är om man vågar ha henne lös, hon kan ju stå bunden och jag har läst och hört om många olyckor där ungen av misstag har pillat upp framluckan och ramlat ut :S :S

Och till Masse & Nafayette, bara för att ni är insnöade på ett spår behöver det inte vara rätt, nästan alla ryttare, speciellt tävlingsryttre gillar att ha höa sina hästar i transport så det kan ju ej vara så farligt som ni skriver, även om jag vet att hästar som är väldigt nervösa och äter fort lätt sätter i halsen.
Men det är ju BEVISAT att det ÄR skadligt för hästarna. Varför chansa? Jag har i alla fall mina hästar för att jag älskar dom och vill dom väl..

Dom hästarna åker för det första i stora lastbilar med mycket bra vetilation, Övervakningskamera. Dessutom så har dom i 9 falla av 10 aldrig HÖ. Dom brukar ha ensilage eller något annat blött. Man har inte torrt foder i en vanlig transport. Så enkelt är det. Vi har skickat ett antal hästar med många olika transportfirmor från oss. Ingen av dessa fodrar med hö. Dom har med sig ensilage på resan. Men dom är väl korkade då. Alla 12 transportföretagen.... Både dom svenska och dom utlänska.

Jag tycker du ska köra brett, utan transportskydd men dock uppbunden. Angående fodersnacket röstar jag också för att inte ge foder i transporten. Jag har aldrig varit med om något själv, men vill absolut inte riskera något!

Ser att en och annan blandar ihop begreppen "transportsjuka" med "foderstrupsförstoppning"

I mina inlägg har jag hela tiden anvisat till foderstrupsförstoppning.

Alltså då foder fastnar i halsen och sätter stopp.
Hästar KAN lösa detta genom sänkning av huvudet och frusta. Men inte alltid. Det är DENNA risk jag menar med att ha hö i släp.

Transportsjuka är nåt helt annat. Grundat på faktorer som stress, uttorkad häst och framförallt dålig ventilation. Bakterier frodas och sätter sig på lungorna. Förenklad beskrivning

När vi har fölmärrar som t.ex ska ner till Frankrike för seminering så börjar vi kanske 14 dagar innan med att vattna hästen väl.
Soppa blandat med kraftfoder. Betfor med massor med vatten osv.

AM

Ohh yeh va coolt :cool: Jo jag har skickat frågan till veterinär. Visst ska man vara noga och så ! SJÄLVKLART!!!! men man kan liksom inte säga att från och med 2008 (ironi) så får alla hästar transportsjuka, det är bara knäppt.. :eek:

Som sagt..du är en av dom som inte vet skillnad på transportsjuka och foderstrupsförstoppning.. :devil:

Man ska inte blanda äpplen och päron..nä.

AM

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 136
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 138
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III