Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och till Masse & Nafayette, bara för att ni är insnöade på ett spår behöver det inte vara rätt, nästan alla ryttare, speciellt tävlingsryttre gillar att ha höa sina hästar i transport så det kan ju ej vara så farligt som ni skriver, även om jag vet att hästar som är väldigt nervösa och äter fort lätt sätter i halsen.
Okej, varför skulle det hända nått just nu när man åkt så i flera generationer?? Tillomed Baloubet du rouet och dom hästarna får ju käka på resan!![]()
kl
Ville bara berätta angående transportsjuka o foderstrupsförstoppning:
Jag har nyligen varit på Kompetensbevis-kurs (handlar om transportering av djur) och där rekomenderade veterinären hösilage (som gärna skulle blötas) vid transport på grund av den lugnande effekten tuggande har på hästar. Vid stress blir hästarna mer mottagliga för transportsjuka (som de får genom damm som finns i luften).
Jag har alltid gett mina hästar hösilage vid transport, och de som varit stressade har blivit betydligt lugnare.
Vi har kontakt med transportörer flera gånger i månaden..
Och vi kör häst i stort sett varje vecka..
Är på trav flera gånger i månaden...
Och när det gäller dom stora transporterna så har man till stor del tagit bort fodret...
Av den enkla anledningen att fler incidenter har hänt.
Och just av den orsaken Masse skrev om. Felaktig ät-ställning bl.a.
Och nu pratar jag inte om sträckor från Nollåtta till Enköping utan avstånd 10 gånger längre.
Att du inte tror oss har jag redan förstått.
Men ta då och ring ett större djursjukhus och fråga veterinär på stordjuravdelningen..
Dom, om några, lär väl veta bättre än dina ridkompisar.
AM
Men det är ju BEVISAT att det ÄR skadligt för hästarna. Varför chansa? Jag har i alla fall mina hästar för att jag älskar dom och vill dom väl..Ni får det att låta som att man vill skada sin hästJag har alltid kört hästar med hö (likväl som mina vänner) och hönätet/påsen har nästan alltid varit tom när vi kommit fram. Man får ju sätta fast hästen så att det passar hästen med både bom, påse och uppbindningslinan. Frågan är om man vågar ha henne lös, hon kan ju stå bunden och jag har läst och hört om många olyckor där ungen av misstag har pillat upp framluckan och ramlat ut :S :S
Och till Masse & Nafayette, bara för att ni är insnöade på ett spår behöver det inte vara rätt, nästan alla ryttare, speciellt tävlingsryttre gillar att ha höa sina hästar i transport så det kan ju ej vara så farligt som ni skriver, även om jag vet att hästar som är väldigt nervösa och äter fort lätt sätter i halsen.
Dom hästarna åker för det första i stora lastbilar med mycket bra vetilation, Övervakningskamera. Dessutom så har dom i 9 falla av 10 aldrig HÖ. Dom brukar ha ensilage eller något annat blött. Man har inte torrt foder i en vanlig transport. Så enkelt är det. Vi har skickat ett antal hästar med många olika transportfirmor från oss. Ingen av dessa fodrar med hö. Dom har med sig ensilage på resan. Men dom är väl korkade då. Alla 12 transportföretagen.... Både dom svenska och dom utlänska.Okej, varför skulle det hända nått just nu när man åkt så i flera generationer?? Tillomed Baloubet du rouet och dom hästarna får ju käka på resan!![]()
Ohh yeh va cooltJo jag har skickat frågan till veterinär. Visst ska man vara noga och så ! SJÄLVKLART!!!! men man kan liksom inte säga att från och med 2008 (ironi) så får alla hästar transportsjuka, det är bara knäppt..
![]()