Transportskydd..

Nominous

Trådstartare
Nu när jag fått ordning på hoppskydden äntligen :D så börjar jag fundera på att införskaffa ett par transportskydd. Jag tycker inte att dem är dödsviktiga så jag vill inte lägga halva min lön på ett par. Så jag är ute efter ett par BILLIGA och BRA skydd. Några förslag?? Hellre lite dyrare om alla billiga är plastiga och skit. Behöver inte vara ''märke'' på dem. De ska sitta i transporten, inte på ridbanan :p:angel:

Sv: Transportskydd..

Jag har köpt transportskydd från Sjöhagen och de verkar väldigt robusta och bra till ett vettigt pris.
De är av hög modell.

Jag har inga som är så nya att de fortfarande säljs (:D) men vill ändå tipsa om att många billiga är så himla mjuka i yttertyget = kasar gärna ner.
Tänk också på att tjocka skydd utan ventliation(smaterial) blir väldigt varma = otålig häst.

Det var mina tips :)

Jättebra tips!

Nä jag ska ha ett par stadiga! Vill inte ha några som kasar, för är de så slappa så skyddar de ju inget heller tycker jag..

Normalt sett när jag åker så lindar jag r.o och har boots på alla fyra. Nu ska jag börja träna i vår och kommer transportera hästen färdig med sadel och skydd med mera på i transporten. Därför skulle det vara enkelt att bara ha transportskydd ovanpå som går snabbt att sätta på och ta av. Han blir lite stissig när han ska träna på andra platser så jag orkar inte hålla på linda då för att åka 2 mil när han är så trampig utanför transporten.:)

Jättebra tips!

Nä jag ska ha ett par stadiga! Vill inte ha några som kasar, för är de så slappa så skyddar de ju inget heller tycker jag..

Normalt sett när jag åker så lindar jag r.o och har boots på alla fyra. Nu ska jag börja träna i vår och kommer transportera hästen färdig med sadel och skydd med mera på i transporten. Därför skulle det vara enkelt att bara ha transportskydd ovanpå som går snabbt att sätta på och ta av. Han blir lite stissig när han ska träna på andra platser så jag orkar inte hålla på linda då för att åka 2 mil när han är så trampig utanför transporten.:)

Kanske inte är det bästa ur säkerhetssynpunkt att transportera med sadel? :crazy:

Jag har alltid benskydd under transportskydden om jag ska rida/träna/tävla, det är mycket smidigare än att hålla på å strula med det när man kommer fram. Jag kör nästan alltid själv så det är för bökigt att göra det själv, och jag kör aldrig utan transportskydd då jag har varit med om att min häst skalat av köttbitar från utsidan av benet i transporten 2 ggr!! Ena gången hade jag lindat, andra gången hade jag transportskydd som inte gick upp över hasen.

Jag kör aldrig hästar med sadel på dock, ogärna med träns oxå, men ibland händer det om det är besvärligt att tränsa i transporten. Det händer så lätt olyckor och då vill man inte ha en sadel ivägen!

Så ett råd, skaffa stadiga transportskydd som går upp över hasen. Lägg hellre några extra tior på att få bra skydd som verkligen sitter där de ska, och sadla när du kommer fram:)

Sjöhagen har prisvärda transportskydd, men de är såå smala!
Så du måste ha en häst med smala ben för att de ska räcka till runt om :crazy:

Mark Todds transportskydd tycker jag är jättebra, prisvärda och passar många olika sorters ben :)

Mina favoritskydd är såna där gamla hederliga med filt insida och läderutsida, de tål verkligen precis allt!
Dock är de korta och jag föredrar höga skydd, men man kan ju tyvärr inte få allt.

Annars gillar jag både Bucas å Pessoas transportskydd.

Dock vill jag att de ska ha plast längst ned som tål tramp mer än bara tyg och det har ju inte Bucas tyvärr :(
Sen vill jag helst att den där förstärkningen ska vara sydd med dubbla sömmar och inte bara en...

Om du ska ha vanliga benskydd under transportskydden så tänk på att de bygger mycket så du köper lite vidare skydd då :)

Måste ju fråga tror Kingsland (?) har ventilation i form av öljetter på sina transportskydd... Någon som provat att installera ventilation på ett par transportskydd utan ventilation? Tex då genom att göra hål och sätta i öljetter?

Vad är för dyrt då? Haha. När jag köpte mina Mark Todd (för si så där 6-7 år sen) kostade dom 600-700kr har jag för mig och de är fortfarande superfina. Fast jag lindar oftast...

Jag har inga som helst problem att transportera med sadel på.. Kan inte se vad som skulle kunna vara en säkerhetsrisk med det? Har jag och många andra jag känner gjort i alla tider. Enklare att göra iordning hästen hemma och bara lasta ur och sitta upp när man kommer fram. Speciellt om man har en häst som är på tårna då denne vet att det är SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUPER kul att kliva ur transporten för att han ska få hoppa.. :D

Sjöhagen har prisvärda transportskydd, men de är såå smala!
Så du måste ha en häst med smala ben för att de ska räcka till runt om :crazy:

Mark Todds transportskydd tycker jag är jättebra, prisvärda och passar många olika sorters ben :)

Mina favoritskydd är såna där gamla hederliga med filt insida och läderutsida, de tål verkligen precis allt!
Dock är de korta och jag föredrar höga skydd, men man kan ju tyvärr inte få allt.

Annars gillar jag både Bucas å Pessoas transportskydd.

Dock vill jag att de ska ha plast längst ned som tål tramp mer än bara tyg och det har ju inte Bucas tyvärr :(
Sen vill jag helst att den där förstärkningen ska vara sydd med dubbla sömmar och inte bara en...

Om du ska ha vanliga benskydd under transportskydden så tänk på att de bygger mycket så du köper lite vidare skydd då :)

Hmmm nä då går ju Sjöhagen bort.. :( Han har ganska grova ben och som du säger så måste de ju vara lite vidare då jag ska ha skydd under. Och åker jag långt burkar jag ha lindat under med.. Aldrig bara transportskydd. Hellre i sådanafall bara lindat..

Mark Todds har jag kikat på.. De är värda att tänka på om du tycker de verkar bra!

Måste ju fråga tror Kingsland (?) har ventilation i form av öljetter på sina transportskydd... Någon som provat att installera ventilation på ett par transportskydd utan ventilation? Tex då genom att göra hål och sätta i öljetter?

Hmm intressant. Har jag aldrig tänkt på. Men det borde ju gå??

Vad är för dyrt då? Haha. När jag köpte mina Mark Todd (för si så där 6-7 år sen) kostade dom 600-700kr har jag för mig och de är fortfarande superfina. Fast jag lindar oftast...

Hahaha ja sådant är ju väldigt relativt :p Njäää men typ 600-800 kanske jag kan tänka mig.. Använder dem ju inte sååå mycket och har en häst som står som ett ljus. Så det är mest bara för att eller vad man ska säga :D

jasså är de rejäla?? Har aldrig klämt på dem.. Är så emot att köpa börjes/hööks osv för jag blir så missnöjd och de håller inte..

Haha jag har faktiskt använt dem mycket! Men en av mina tidigare hästar var rädd för transportskydd (jag orkar inte ens försöka förklara :p) så jag började linda.
Kan trösta med att de håller sig snygga oanvändna oxå! :idea:

Mark Todd tycker jag absolut att du ska kolla på.
Jag är jättenöjd med mina :)

Kolla även om Sverige Täcket har kvar sina långa transportskydd, jag har ett par därifrån som används 1-3 ggr i veckan året om i 3 års tid och nu börjar de bli lite sådär... Så det tycker jag är väl värt pengarna :)
De är även ganska grova/vida i sin passform.

Stallkompisen har de svarta höga från Börjes och de är alldeles för mjuka och sladdriga i min smak, de är något sånär styva i början men det går fort över...
De har inte heller ngn förstärkning nedtill..
Så jag gillar dom inte, mer än att priset är trevligt då...

Senast ändrad:

Jag tror att hööks har/hade (inte säker) typ exakta kopior på Mark Todd, iallafall för några år sen. Tjockt tyg, ordentliga, gick upp ordentligt, förstärkta. Kom jag på när jag läste Börjes :p

Jag kör numer utan transportskydd. Absolut billigast o bäst. De gånger mina hästar har trampat sig har varit med skydd o då har jag alltid haft bucas höga skydd.

Stallkompisen har de svarta höga från Börjes och de är alldeles för mjuka och sladdriga i min smak, de är något sånär styva i början men det går fort över...
De har inte heller ngn förstärkning nedtill..
Så jag gillar dom inte, mer än att priset är trevligt då...

mina är styva fortfarande och är tvättade ett antal gånger och har förstärkning nertill

Jag köpte mig ett par amigo fö någon månadsen, Har inte hunnit åka med dom ännu, men vi har gått runt en del och dom sitter kalasbra!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 993
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 959
Utrustning Jag har fått för mig att jag behöver strykkappor till pålle. Jag har vanliga luddskydd nu som jag använder vid uteritter och ibland på...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Houdinie
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 299
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka