Transportskydd..

Sv: Transportskydd..

Jag har ett par från börjes, dom kostade inte många kronor och har hålllit jättebra. Dock är inte bakskydden jättemycket använda då hästen HATAR höga bakskydd och oftast åker lindad bak i stället.

svarar alla

Hmm kanske ska kolla på börjesskydden då eftersom jag inte vet hur mycket jag verkligen kommer använda transportskydd. Fasen att jag inte klämde på dem i globen :p

Mark todd ska jag verkligen fundera vidare på!!!

Jag har inga som helst problem att transportera med sadel på.. Kan inte se vad som skulle kunna vara en säkerhetsrisk med det? Har jag och många andra jag känner gjort i alla tider. Enklare att göra iordning hästen hemma och bara lasta ur och sitta upp när man kommer fram. Speciellt om man har en häst som är på tårna då denne vet att det är SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUPER kul att kliva ur transporten för att han ska få hoppa.. :D

Risken är stor att hästen fastnar i något när man transporterar med sadel, har tex varit med om en häst som fick lyckades få ena sadelkåpan över mellanväggen och när det var dags att lasta ur fastnade i transporten och fick panik.

Samma sak om det händer en olycka, man krockar eller släpet välter, så är risken mycket större att hästen fastnar när den har sadel på.

Min häst vände sig en gång i släpet, han lyckades få av sig grimman, och stod med huvudet ut mot baklämmen, detta lyckades den här 173cm höga hästen med trotts att han hade mellanvägg i släpen, hade han haft sadel på hade han mycket väl oxå kunnat fastna.

Jag transporterar oftast lindat + boots men har ändå Börjes transportskydd hemma. Jag tycker tvärtom mot vad någon annan skrev att de var väldigt styva i början så de har inte blivit använda så mkt men jag hoppas att de mjuknar något med tiden, det brukar de ju göra.

Jag har också ett par Jacson i mockaimitation som är ganska snygga. De var också billiga i inköp men jag kan inte uttala mig jättemkt ang kvalitén av samma anledning som ovan, de ligger mest i sadelkammaren ;)

Mvh JV

*kl*

Jag har ett set Pessoa som jag är riktigt nöjd med. Kostade 800:- för fem år sen, och de är mycket flitigt använda men håller än. Även om det förstås syns att de är välanvända. Rejäla är dom iaf!

Jag är också sån som kör "färdigpåklädd" häst. Har aldrig varit några problem, och jag har heller inget i släpet som pålle kan fastna på. Kör också alltid med täcke över sadeln förstås.

Risken är stor att hästen fastnar i något när man transporterar med sadel, har tex varit med om en häst som fick lyckades få ena sadelkåpan över mellanväggen och när det var dags att lasta ur fastnade i transporten och fick panik.

Samma sak om det händer en olycka, man krockar eller släpet välter, så är risken mycket större att hästen fastnar när den har sadel på.

Min häst vände sig en gång i släpet, han lyckades få av sig grimman, och stod med huvudet ut mot baklämmen, detta lyckades den här 173cm höga hästen med trotts att han hade mellanvägg i släpen, hade han haft sadel på hade han mycket väl oxå kunnat fastna.

Fast då skulle man inte kunna ha täcke eller nåt på dem heller om man ska tänka så! Jag har alltid täcke över sadeln så den kan inte fastna nånstans. Sedan min mellanvägg är betydligt högre än hästen. Så att sadeln skulle fastna i den är helt omöjligt!!!

*kl*

Jag har ett set Pessoa som jag är riktigt nöjd med. Kostade 800:- för fem år sen, och de är mycket flitigt använda men håller än. Även om det förstås syns att de är välanvända. Rejäla är dom iaf!

Jag är också sån som kör "färdigpåklädd" häst. Har aldrig varit några problem, och jag har heller inget i släpet som pålle kan fastna på. Kör också alltid med täcke över sadeln förstås.

Nä för mig har det aldrig vart nåt problem att köra hästen påklädd. Har som du alltid täcke över sadeln.
Jag riskerar hellre att hästen fastnar i transporten (om nu det är möjligt men böra vara en risk på en på miljonen typ) än att han ska göra mig illa om jag måste sadla på utanför transporten. Den risken är betydligt högre då han är så ivrig och inte tänker på hur stor han är och blir rätt klumpig när han blir ivrig.
Sen den absolut mesta anledningen till varför jag sadlar på hemma är för att han har en superotrevlig rygg att lägga sadel på, så minsta lilla mm sadeln ligger fel så får han känningar i ryggen. Så jag är verkligen övernoga när jag lägger på sadeln. Lägger alltid på schabrak, pad och sadel var för sig och med millimeterprecision. Trampar han iväg ett steg åt sidan innan jag fått fast gjorden så måste jag börja om för sadeln lägger sig fel. Och det skulle vara omöjligt att sadla ute på gatan utanför ridhuset och få sadeln att ligga så perfekt som jag eftersträvar.

Haha, är det några slags tvångstankar...? :p Förlåt men det lät så extremt!

För övrigt skiter jag fullständigt i hur folk gör, folk får köra dom med utrustning om de vill, JAG skulle never göra det men så har jag oxå vart med om hästar som fastnat över/under bommen. men det där tycker jag inte är lika korkat som att köra utan några som helst skydd, hoppas de som gör det slipper se en häst som verkligen trampat sig själv ordentligt, sparkat en medresenär illa eller vad som. känns ju fett korkat när man kan skydda mot VÄRRE saker än bara små.

Senast ändrad:

Haha, är det några slags tvångstankar...? :p Förlåt men det lät så extremt!

För övrigt skiter jag fullständigt i hur folk gör, folk får köra dom med utrustning om de vill, JAG skulle never göra det men så har jag oxå vart med om hästar som fastnat över/under bommen. men det där tycker jag inte är lika korkat som att köra utan några som helst skydd, hoppas de som gör det slipper se en häst som verkligen trampat sig själv ordentligt, sparkat en medresenär illa eller vad som. känns ju fett korkat när man kan skydda mot VÄRRE saker än bara små.

Hahaha man skulle kunna tro det. Men nej.. Han har ett sadelläge som är en riktig jävla mardröm :eek: Alla som sett han har sagt att han kan inte ha sadel.. :angel::rofl: Han är svankryggig och har haft jätteproblem med ländryggen då tidigare ägare haft för raka sadlar som legat och tryggt i länden. Därför är han superkänslig. Och pga det dålig sadelläget så är han svår att få sadeln att ligga rätt. Det märks direkt på gången och hur han jobbar om sadeln ligger liiite för långt fram eller för långt bak. Men det är inga problem att sadla om han står still. Då går det ju lika fort som för alla andra. Men tar han nåt steg åt sidan så flyttar sig sadeln och då måste jag lägga om allt. Därför försöker jag inte ens att sadla honom ute bland bilar innan en hoppträning när han är trampig och jag själv är dödsnervös och får då kort stubin :o:angel:

Nu när jag fått ordning på hoppskydden äntligen :D så börjar jag fundera på att införskaffa ett par transportskydd. Jag tycker inte att dem är dödsviktiga så jag vill inte lägga halva min lön på ett par. Så jag är ute efter ett par BILLIGA och BRA skydd. Några förslag?? Hellre lite dyrare om alla billiga är plastiga och skit. Behöver inte vara ''märke'' på dem. De ska sitta i transporten, inte på ridbanan :p:angel:

Amigos! Billiga, stadiga, lätta ta av/på, skyddar bra, kasar/glider inte och finns som bonus även i cobstorlek, dvs en extra storlek mellan ponny och full.

Kostar där jag köper normalt 545 kr, just nu på rea strax under femhundringen. Väl värda sina pengar anser jag.

Amigos är faktiskt jäkligt snygga! Dem ska jag fundera på. Och priset verkar väldigt snällt.

Har för övrigt klickat hem ett par helt nya skydd på tradera för 155 kr :angel:. De ser helt ok ut. Höga med 3 breda kardborrspännen och förstärkning ner till. Premiere tror jag de hette. Ska prova dessa, håller de sig bara på plats och inte kasar ner och är tillräckligt kraftiga så de skyddar så lär de duga de korta sträckor vi åker. För om vi åker längre så lindar jag ju alltid och har boots r.o. Duger de inte så står det mellan Mark Todd och Amigo. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 993
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 959
Utrustning Jag har fått för mig att jag behöver strykkappor till pålle. Jag har vanliga luddskydd nu som jag använder vid uteritter och ibland på...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Houdinie
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 299
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka