Trasig kamera?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare TildaK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 752
T

TildaK

Har en Nikon D60 och en Nikon SB-600 som jag använder med en radiosändare, och det har fungerat bra tills nu då halva bilden blir svart. (Kollar man närmare så är det precis som att det inte kommer något ljus till den delen av bilden)
Detta händer inte när jag har blixten monterad på kameran eller när jag inte har någon blixt alls..
Någon som vet vad som är felet och kan hjälpa mig?
:confused:

Sv: Trasig kamera?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag gissar att detta har att göra med att du använt för kort slutartid. Jag har aldrig upplevt problemet själv, men jag har läst om det. Tror det varierar mellan olika kameror hur korta slutartider de klarar vid blixtbilder, en snabb googling gav att den på Nikon D60 är 1/200 som kortast. Sök på synktid så hittar du lite mer info!

/Erica

vad står det i manualen för radiosändaren att den har som kortaste synctid? på min canon är det iaf 1/200.

Börja med 1/250 och se om radiosynken pallar det. Testa sedan ett tredjedels steg långsammare tid tills du märker att det svarta försvinner, där har du din snabbaste synktid med just den radiosynken.

Nikons CLS klarar både 1/250 som standard och snabbare med auto FP snabbsynk. Men på D60 krävs det en commander i form av SB800, SB900 eller SU800, men vill du ha snabbare synktider har du inget annat val. Möjligt att pcket wizards klarar 1/250 och snabbare också, men jag tror att de klarar max 1/200 om jag inte minns fel.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 691
Senast: MJLee
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 833
Senast: Draumsyn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 856
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag har en typ 12årig dator, statinär Acer. Den funkar när man startar den men man får ungefär vartannan gång starta om den för att man...
Svar
9
· Visningar
1 540
Senast: Attjoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025