Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker så här. Kolla om det finns nån lokal fixarsnubbe på byn som kan hjälpa dig att lyfta in kylen för en mindre peng, samt lyfta ut den gamla till det där släpet du kunde låna gratis så att du kan köra det till återvinningen.
 
Det skulle inte räcka för mig. Jag vet ju hur rastlös jag blev i mitt förra boende där trädgården var på drygt 40 kvm. Det var skitjobbigt att inte ha större utrymme. Jag ville göra så mycket mer än jag hade utrymme för.
Men du orkar ju inte rensa ett land som var typ tio kvadratmeter utan tog hem din klass som fick göra jobbet.
 
Ja, jag tror också att du klarar det när du blir frisk. Det som jag ser som svårighet är hur du ska ro i land det tills du blir frisk. Om man inte fixar det själv så behöver man betala någon annan för att göra det. Det är samma sak med kylskåpet. Om du inte mäktar med att reda ut det själv, så måste du betala någon annan.
Som det är nu så växer trädgården igen. Jag har med boendestödet rensat några rabatter och så orkade jag själv gödselvattna några rosor här om dagen. Jag har också klippt gångar i gräset och runt rabatterna.
 
Som det är nu så växer trädgården igen. Jag har med boendestödet rensat några rabatter och så orkade jag själv gödselvattna några rosor här om dagen. Jag har också klippt gångar i gräset och runt rabatterna.
Bra jobbat! 🍀

Jag har också svårt att hinna med allt som behöver göras, så jag får träna på att stå ut med igenväxten. Det är nyttigt, tror jag, för livet gör ju som det vill: ibland har man tid och ork - och ibland inte. Då får man inombords härbärgera röran utomhus så att säga.
 
Jo, men vill och kan är två skilda ting. Klart att det ser imponerande ut med en stor och maffig trädgård men man ska orka med att sköta den också. Annars blir den, som nu, något som bara gör att du mår ännu sämre. Jag tänker inte sia om tillfrisknande, det är vårdens jobb. Och de borde nog ha behållt dig ett tag till, när du så snabbt börjar tala om snaran igen. :(

Jag tror att man ska leva i nuet, inte någon skissad framtid som spontant ska uppstå när man har gjort x/y/z saker som kanske inte ens är realistiska mål. Klart att man ska ha drömmar, men inte när de gör att man sätter massa press på sig själv hela tiden.
En annan metod är att lära sig att leva i röran utan att må dåligt av den.
Världen går faktiskt inte under av en igenvuxen trädgård.
Sängen är likadan att sova i, hängmattan lika skön och avskildheten lika stor.
 
När jag blir frisk.

Nej, de borde inte alls ha behållit mig. Jag hatade varje minut av att vara frihetsberövad. Det var ingen vård, bara förvaring.

Jag måste få ha drömmar för att orka leva. Annars är det ingen ide med något alls.
Men då så, köp dig fri från bekymmer fram till att du blir frisk.
Låna av dig själv till installationen av kylskåpet. När man är sjuk så måste man få saker att fungera här och nu.
Sedan så amorterar du till dig själv varje månad. Ta det på 20 månader. 65:- kronor i månaden klarar du lätt. Skippa glassen, kakorna och chokladen och tänk på att du slapp bära in ditt nya, fina kylskåp för pengarna.
 
Men då så, köp dig fri från bekymmer fram till att du blir frisk.
Låna av dig själv till installationen av kylskåpet. När man är sjuk så måste man få saker att fungera här och nu.
Sedan så amorterar du till dig själv varje månad. Ta det på 20 månader. 65:- kronor i månaden klarar du lätt. Skippa glassen, kakorna och chokladen och tänk på att du slapp bära in ditt nya, fina kylskåp för pengarna.
Jag behöver lägga undan mycket mer än så. Det fattas fortfarande 20000 till mitt mål, som jag räknar med att behöva.

Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen. Det är ju liksom inte en timmes jobb eller så. Det är en kännbar utgift att behöva köpa en ny kylfrys men att sen behöva krydda utlägget med 1300 känns ännu mer. Jag är lite i chock faktiskt.

Och glassen och kakorna är vad som ger mitt liv lite glädje. Jag har inget annat. Ridningen var jag ju tvungen att sluta med.
 
Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen.


Jag är lite i chock faktiskt.

Fast det är inte speciellt dyrt mtp att man får bort emballaget och den gamla trasiga skeppas iväg till återvinningen utan att man själv behöver lyfta ett finger.

Tid kostar och sammantaget så går det åt en hel del tid. Hur lång tid skulle det ta dig att baxa upp gamla kyl/frysen på ett släp och åka till återvinningen med den och emballaget, lasta av där och sen tillbaka hem?
 
Jag behöver lägga undan mycket mer än så. Det fattas fortfarande 20000 till mitt mål, som jag räknar med att behöva.

Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen. Det är ju liksom inte en timmes jobb eller så. Det är en kännbar utgift att behöva köpa en ny kylfrys men att sen behöva krydda utlägget med 1300 känns ännu mer. Jag är lite i chock faktiskt.

Och glassen och kakorna är vad som ger mitt liv lite glädje. Jag har inget annat. Ridningen var jag ju tvungen att sluta med.
Jag tror lätt det blir en timmes jobb(om inte mer), du får räkna med tiden från att personen börjar hantera din order på lagret, sen ska den nya lastas på och köras hem till dig med tillhörande arbete + ta med din gamla och göra sig av med den på ett säkert sätt. :)
 
Jag behöver lägga undan mycket mer än så. Det fattas fortfarande 20000 till mitt mål, som jag räknar med att behöva.

Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen. Det är ju liksom inte en timmes jobb eller så. Det är en kännbar utgift att behöva köpa en ny kylfrys men att sen behöva krydda utlägget med 1300 känns ännu mer. Jag är lite i chock faktiskt.

Och glassen och kakorna är vad som ger mitt liv lite glädje. Jag har inget annat. Ridningen var jag ju tvungen att sluta med.
Att det kostar så mycket handlar om utbud och efterfrågan. De allra flesta betalar hellre för att effektivt, snabbt och bekymmersfritt få allt inburet och installerat och det gamla bortforslat.
 
Jag behöver lägga undan mycket mer än så. Det fattas fortfarande 20000 till mitt mål, som jag räknar med att behöva.

Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen. Det är ju liksom inte en timmes jobb eller så. Det är en kännbar utgift att behöva köpa en ny kylfrys men att sen behöva krydda utlägget med 1300 känns ännu mer. Jag är lite i chock faktiskt.

Och glassen och kakorna är vad som ger mitt liv lite glädje. Jag har inget annat. Ridningen var jag ju tvungen att sluta med.
Jo, det är det. I tråden har förklarats hur de som planerar arbetet måste räkna för att få jobbet att gå ihop. Personerna som utför det ska ha lön, sedan är det skatt, arbetsgivaravgift och mycket annat. I taxan måste även avskrivning av utrustningen, som bil och verktyg/pirra finnas. Dessutom tillkommer administration för att lägga ordern, planera rutten osv. Allt det där måste täckas i kostnaden för jobbet, annars går ju inte företaget runt.
 
Jag tror lätt det blir en timmes jobb(om inte mer), du får räkna med tiden från att personen börjar hantera din order på lagret, sen ska den nya lastas på och köras hem till dig med tillhörande arbete + ta med din gamla och göra sig av med den på ett säkert sätt. :)
Precis, tiden är ju vad det tar totalt för dem att utföra jobbet, inte vad det tar på plats.
 
Jag behöver lägga undan mycket mer än så. Det fattas fortfarande 20000 till mitt mål, som jag räknar med att behöva.

Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen. Det är ju liksom inte en timmes jobb eller så. Det är en kännbar utgift att behöva köpa en ny kylfrys men att sen behöva krydda utlägget med 1300 känns ännu mer. Jag är lite i chock faktiskt.

Och glassen och kakorna är vad som ger mitt liv lite glädje. Jag har inget annat. Ridningen var jag ju tvungen att sluta med.

Du inser fortfarande inte att det är ett jobb som inte är gjort på en pisskvart? Och att de 1300 kr inte enbart ska täcka själva arbetstiden utan även framkörning och bortforsling? Som ett experiment kan jag tala om att om jag som egenföretagare fakturerar 1300kr inkl moms försvinner 260kr i moms. Då är det 1040kr kvar. Av dem får jag behålla ca 50%, det är vad jag lägger undan för skatt och avgifter. Då är det 520kr kvar... det är inte mycket pengar.

Det är faktiskt jäkligt provocerande att du värderar andras jobb så lågt och har en så dålig syn på dina medmänniskor. Och det är inte någon "kryddning" av priset, det är en tjänst som du kan välja att köpa till. Men eftersom du anser att det är så himla enkelt är det bara att göra det själv.
 
Jag behöver lägga undan mycket mer än så. Det fattas fortfarande 20000 till mitt mål, som jag räknar med att behöva.

Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen. Det är ju liksom inte en timmes jobb eller så. Det är en kännbar utgift att behöva köpa en ny kylfrys men att sen behöva krydda utlägget med 1300 känns ännu mer. Jag är lite i chock faktiskt.

Och glassen och kakorna är vad som ger mitt liv lite glädje. Jag har inget annat. Ridningen var jag ju tvungen att sluta med.
Mindre än en arbetstimmar med bära, installation, resa (tid och avgifter), avgift till återvinning och den tiden × 2 då det kommer vara 2 som gör jobbet.

Är det vitt så är det inte mycket i timlön.
 
Jag behöver lägga undan mycket mer än så. Det fattas fortfarande 20000 till mitt mål, som jag räknar med att behöva.

Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen. Det är ju liksom inte en timmes jobb eller så. Det är en kännbar utgift att behöva köpa en ny kylfrys men att sen behöva krydda utlägget med 1300 känns ännu mer. Jag är lite i chock faktiskt.

Och glassen och kakorna är vad som ger mitt liv lite glädje. Jag har inget annat. Ridningen var jag ju tvungen att sluta med.

Om du inte var beredd på att det kostar extra att få varan på plats och funktionsduglig så förstår jag att det känns jobbigt att totalkostnaden blir högre än vad du tänkt dig. Icke desto mindre så har du lärt dig nu vad det kostar så att du kan räkna med det i totalkostnaden nästa gång du skaköpa vitvaror, och får denna gång bara acceptera det. Chocken kan inte vara för evigt, till slut får du bryta dig loss från den.

Ett hus behöver både avlopp och kyl så du får ta av bufferten, och sedan spara ihop mer.

Ser ingen mening med att dra ett varv till varför kostnaden är rimlig utifrån tjänsten som utförs av ett företag.

Kanske är detta ett exempel på att du ibland underskattar arbetsinsatsen som krävs för att underhålla ett hus? Det är inte så bara med allt som ska göras. Att byta kyl, baxa in och installera den nya, och få iväg den gamla skulle ta en hel dags energi för mig även med bärhjälp. Kanske skulle jag inte ens orka laga mat utan fått köpa hämtat. Och inget mer gjort den dagen, listan med saker får skjutas till andra dagar.
Det är därför man ibland behöver köpa tjänster för att mäkta med.
 
Jag behöver lägga undan mycket mer än så. Det fattas fortfarande 20000 till mitt mål, som jag räknar med att behöva.

Jag kan fortfarande inte smälta att det kostar så mycket att få en kylfrys inburen och en annan utburen. Det är ju liksom inte en timmes jobb eller så. Det är en kännbar utgift att behöva köpa en ny kylfrys men att sen behöva krydda utlägget med 1300 känns ännu mer. Jag är lite i chock faktiskt.

Och glassen och kakorna är vad som ger mitt liv lite glädje. Jag har inget annat. Ridningen var jag ju tvungen att sluta med.
Utan frys - ingen glass.
Men du skulle ju låta bli glass och kakor p.g.a. vikten trodde jag.
Eller har du släppt det?

Nu när du är sjuk så kan du inte jobba på ditt sparmål. Det får du ta när du blir frisk igen.
Just nu får du nöja dig med att lösa dina problem dag för dag.
I dag så behöver du ett kylskåp.
En budgetvariant är att köpa ett litet, billigt kylskåp som du kan hantera själv.

När man är sjuk så måste man låta morgondagens problem vänta just till i morgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
256
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
554
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
680
Senast: tanten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 134
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp