Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.
Leveransen är gratis och ingår alltså i priset för kylfrysen. Det går inte åt varken bensin eller bil för att frakta den från tomtgränsen till huset. Det är 10 meter från tomtgränsen till min yttertrapp som är 1 och ett halvt steg. Jag kan ordna med ramp för dessa steg. Sen är det två trösklar för att komma in i hallen. Från hallen till kylskåpets plats är det 11 steg. Så vad är det som tar sån tid att det kostar 1300 kronor?

När jag jobbade i byggvaruhus fanns två tjänster, hemleverans och hemleverans/installation/bortforsling. Det var två helt olika tjänster med olika bilar och olika personal. Det är sannolikt inte så att samma bil och gubbe som ändå skulle åka ”gratis” till din tomtgräns tar 1300:- extra för att få skåpet på plats och ta bort det gamla.
 
Det är ungefär vad det kostade mig när en kranbil med stor container kom och hämtade skrot förra sommaren, med lastning som tog betydligt längre tid än tänkt och transport 5 mil till Stena-metallåtervinning.

Det är klart är man gjord av pengar kan man betala 1300 kr för att rulla in ett kylskåp och ta med sig det gamla tillbaka men jag tycker det är dyrt och hade inte gjort det om jag inte var absolut tvungen.
 
Det är ungefär vad det kostade mig när en kranbil med stor container kom och hämtade skrot förra sommaren, med lastning som tog betydligt längre tid än tänkt och transport 5 mil till Stena-metallåtervinning.

Det är klart är man gjord av pengar kan man betala 1300 kr för att rulla in ett kylskåp och ta med sig det gamla tillbaka men jag tycker det är dyrt och hade inte gjort det om jag inte var absolut tvungen.
Förlåt men betalade du för att bli av med metallskrot? 😳 Du måste ha blivit uppkörd, man får bra betalt för metallskrot!
 
Det är ungefär vad det kostade mig när en kranbil med stor container kom och hämtade skrot förra sommaren, med lastning som tog betydligt längre tid än tänkt och transport 5 mil till Stena-metallåtervinning.

Det är klart är man gjord av pengar kan man betala 1300 kr för att rulla in ett kylskåp och ta med sig det gamla tillbaka men jag tycker det är dyrt och hade inte gjort det om jag inte var absolut tvungen.
Klarar man att göra det på egen hand, då är det inga problem. Men om man inte har en fungerande pirra, bär- och flytthjälp, pengar till tippen, bensin osv, så är man hänvisad till att köpa den servicen. Hur dyrt man än tycker att det är.
 
Har läst flera trådar av dig, där du uppenbarligen inte klarar av ditt vardagliga liv. Alla råd du får är det något fel på, inget är rätt tyvärr.. Inte ens att köpa en kyl/frys kan gå någorlunda smärtfritt. Har du kollat upp särskilt boende? Kanske kan vara något, är en inte berättigad finns hemtjänst.
 
Det är ungefär vad det kostade mig när en kranbil med stor container kom och hämtade skrot förra sommaren, med lastning som tog betydligt längre tid än tänkt och transport 5 mil till Stena-metallåtervinning.

Det är klart är man gjord av pengar kan man betala 1300 kr för att rulla in ett kylskåp och ta med sig det gamla tillbaka men jag tycker det är dyrt och hade inte gjort det om jag inte var absolut tvungen.
Tänk om folk kunde förstå att service kostar pengar. Att tjänster kostar pengar. Folk verkar vilja ha allt gratis idag.
 
Det är ungefär vad det kostade mig när en kranbil med stor container kom och hämtade skrot förra sommaren, med lastning som tog betydligt längre tid än tänkt och transport 5 mil till Stena-metallåtervinning.

Det är klart är man gjord av pengar kan man betala 1300 kr för att rulla in ett kylskåp och ta med sig det gamla tillbaka men jag tycker det är dyrt och hade inte gjort det om jag inte var absolut tvungen.
Kruxet är ju att @Wille tycker det är för besvärligt att köpa en pirra och göra det själv. Har man tid, styrka och energi finns det ju inget som hindrar att man själv fixar det.
 
Har läst flera trådar av dig, där du uppenbarligen inte klarar av ditt vardagliga liv. Alla råd du får är det något fel på, inget är rätt tyvärr.. Inte ens att köpa en kyl/frys kan gå någorlunda smärtfritt. Har du kollat upp särskilt boende? Kanske kan vara något, är en inte berättigad finns hemtjänst.
Var ju samma visa med en tvättmaskin tydligen.
 
Har läst flera trådar av dig, där du uppenbarligen inte klarar av ditt vardagliga liv. Alla råd du får är det något fel på, inget är rätt tyvärr.. Inte ens att köpa en kyl/frys kan gå någorlunda smärtfritt. Har du kollat upp särskilt boende? Kanske kan vara något, är en inte berättigad finns hemtjänst.
Nej, man behöver ha mycket, mycket större problem för att ha rätt till särskilt boende. Det finns helt enkelt inte på kartan att det skulle vara aktuellt i det här läget.

Hyresrätt är däremot inte alls dumt, dels så är det smidigt eftersom man inte behöver göra annat än att göra en felanmälan för att få saker fixade och dels för att förutsägbar kostnad varje månad.

Att äga sitt boende kan visserligen vara lönsammare i längden, men det kräver att man räknar in kostnader för underhåll och renovering och inte bara tittar på amortering och ränta som utgifter.
 
@Wille e ar du åkt iväg med ett kylskåp till tippen själv någon gång?

Vi bytte kylskåp förra året. Jag är rätt så stark och lever med en urstark karl. Jag slet som fasen för att få på kylskåpet på släpet med hans hjälp.

Har du ingen hjälp får du vackert betala för att åka och kasta kylakåpet.

Har du inte råd med det så får du leva med ditt Barbiekylskåp. Det är ditt eget val och ditt liv.

Ingen av oss kommer att lösa detta problem åt dig.

Ditt liv är ditt eget ansvar.
 
Man betalar för tjänsten eller gör det själv, du kan tyvärr inte räkna med att någon annan ska fixa allt åt dig, gratis.
Jag hade mer än gärna betalat 1300kr för jobbet så jag hade sluppit! 🙂

Jag har läst flera trådar av dig det senaste och alla bra råd du fått har du slagit ifrån dig. Det finns inga mirakel för allt, man måste jobba själv.
 
Ö
Har läst flera trådar av dig, där du uppenbarligen inte klarar av ditt vardagliga liv. Alla råd du får är det något fel på, inget är rätt tyvärr.. Inte ens att köpa en kyl/frys kan gå någorlunda smärtfritt. Har du kollat upp särskilt boende? Kanske kan vara något, är en inte berättigad finns hemtjänst.
Menade aťt är en berättigad till nu
Nej, man behöver ha mycket, mycket större problem för att ha rätt till särskilt boende. Det finns helt enkelt inte på kartan att det skulle vara aktuellt i det här läget.

Hyresrätt är däremot inte alls dumt, dels så är det smidigt eftersom man inte behöver göra annat än att göra en felanmälan för att få saker fixade och dels för att förutsägbar kostnad varje månad.

Att äga sitt boende kan visserligen vara lönsammare i längden, men det kräver att man räknar in kostnader för underhåll och renovering och inte bara tittar på amortering och ränta som utgifter.
Okej. Vilka större större större problem behöver en ha?
Ge gärna länkar/bekräftande Har själv en person i min närhet
Nej, man behöver ha mycket, mycket större problem för att ha rätt till särskilt boende. Det finns helt enkelt inte på kartan att det skulle vara aktuellt i det här läget.

Hyresrätt är däremot inte alls dumt, dels så är det smidigt eftersom man inte behöver göra annat än att göra en felanmälan för att få saker fixade och dels för att förutsägbar kostnad varje månad.

Att äga sitt boende kan visserligen vara lönsammare i längden, men det kräver att man räknar in kostnader för underhåll och renovering och inte bara tittar på amortering och ränta som utgifter.
Så, vilka absolut större, större, större problem behöver en ha? Ge gärna lagförslag, referat till beslut om vad som krävs. Menade enbart att personen kan ha hjälp av samhället i just detta tillfälle.
 
Jag tycker att tonen har blivit lite väl hård och slirat iväg de senaste sidorna, men jag känner samtidigt själv att jag måste säga något. I egenskap av person med liknande svårigheter, om inget annat.

Att köpa hus är att köpa på sig ett evighetsprojekt, alltid är det något som behöver fixas och när det är klart ploppar det alltid upp något annat. Eftersom du verkar ha det väldigt besvärligt med just den biten så känner jag mig tvungen att hålla med förslagen om hyresrätt. Nej, det är inte billigt, men frågan är om det inte är bättre i längden ändå än det här huset där det bara verkar uppstå mer och mer fel som du inte reder ut själv. I hyresrätt slipper du den biten, du kan se det som att just det att hyresvärden löser eventuella problem är bland det du betalar för där.

Jag ser en röd tråd i dina trådar och det är att snålheten verkligen bedrar visheten. Tråkigt att du inte själv verkar inse det utan bestämmer i förväg att det inte kommer gå fast lösningarna finns där, för att allt kostar för mycket och minsann inte kan vara så krävande att göra. Det är självklart att folk ska ha betalt för att baxa in vitvaror. Det är både tungt och bängligt och inget man enkelt fixar ensam om man inte är typ Stålmannen. Samma gäller för massa annat, vore det så simpelt så skulle det knappast finnas en marknad för att andra gör jobbet.

Kort sagt, 1300 för den tjänsten tycker inte jag (som fö tjänar under 8000/mån så jag är verkligen ingen krösus) är något att tjafsa om även om den "bara" tar 10 minuter, det tycker jag det gott är värt för att slippa slita själv. Sen är ju allt klappat och klart och det är bara att lassa in maten och återgå till normal tillvaro. Samma med den där diskmaskinen som bara står, se till att få den fixad i samma veva om möjligt så har du bums några färre stressmoment.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
277
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
559
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
696
Senast: tanten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 160
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp