Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera har redan sagt det men ett fast pris beräknas ju enligt någon slags medel, vissa jobb kommer vara lättare och vissa mer komplicerade.

Själv fick jag en ny tvättmaskin installerad i veckan. När de ringer för att boka en tid säger de att de hört att mitt trapphus är lite krångligt så de behöver vara två. Trapphuset var nog den enkla biten..

Först av allt råkar de komma när det är städdag och parkeringsförbud i området så de får dra tvättmaskinen en bra bit. Så upp för 3 trappor.

Där börjar det roliga för dels är mitt badrum byggt som ett U men tvättmaskinen längst in i hörnet, dels är det ungefär en meter brett. För att ta sig in behöver de skruva av dörren.

Ovanpå tvättmaskinen står sedan torktumlaren. Alla sladdar går bara att nå genom att klättra över torktumlare/tvättmaskin. Det hela tog över en timme och då var det bara tiden de var hos mig... Jag var inte avundsjuk.
 
Jag tycker att tonen har blivit lite väl hård och slirat iväg de senaste sidorna, men jag känner samtidigt själv att jag måste säga något. I egenskap av person med liknande svårigheter, om inget annat.

Att köpa hus är att köpa på sig ett evighetsprojekt, alltid är det något som behöver fixas och när det är klart ploppar det alltid upp något annat. Eftersom du verkar ha det väldigt besvärligt med just den biten så känner jag mig tvungen att hålla med förslagen om hyresrätt. Nej, det är inte billigt, men frågan är om det inte är bättre i längden ändå än det här huset där det bara verkar uppstå mer och mer fel som du inte reder ut själv. I hyresrätt slipper du den biten, du kan se det som att just det att hyresvärden löser eventuella problem är bland det du betalar för där.

Jag ser en röd tråd i dina trådar och det är att snålheten verkligen bedrar visheten. Tråkigt att du inte själv verkar inse det utan bestämmer i förväg att det inte kommer gå fast lösningarna finns där, för att allt kostar för mycket och minsann inte kan vara så krävande att göra. Det är självklart att folk ska ha betalt för att baxa in vitvaror. Det är både tungt och bängligt och inget man enkelt fixar ensam om man inte är typ Stålmannen. Samma gäller för massa annat, vore det så simpelt så skulle det knappast finnas en marknad för att andra gör jobbet.

Kort sagt, 1300 för den tjänsten tycker inte jag (som fö tjänar under 8000/mån så jag är verkligen ingen krösus) är något att tjafsa om även om den "bara" tar 10 minuter, det tycker jag det gott är värt för att slippa slita själv. Sen är ju allt klappat och klart och det är bara att lassa in maten och återgå till normal tillvaro. Samma med den där diskmaskinen som bara står, se till att få den fixad i samma veva om möjligt så har du bums några färre stressmoment.
Problemet med lägenhetsboende är att jag vantrivs något så fruktansvärt i ett sådant boende. Vete fan om jag skulle finna det värt att leva då. Man förvaras ju bara i ett sådant boende och jag skulle klättra på väggarna. Det är nästan som ett fängelse.
Minns när jag köpte tvättmaskin. Det var så värt att betala extra att få den hemkörd, installerad men framförallt att den icke-fungerande maskinen blev bortforslad!
Har också köpt tvättmaskin. Det var inga problem att installera och köra bort den gamla själv.
 
Hm, ja, annars har man snart ett helt förråd/garage/uthus fullt av gamla icke-fungerande vitvaror..... :angel:
Garage o förråd?? Förstår inte alls.
20210612_221406.jpg
 
Jag tycker också tonen i tråden är onödigt hård och inget kul så jag lämnar den åt sitt öde utan min vidare medverkan.
 
Problemet med lägenhetsboende är att jag vantrivs något så fruktansvärt i ett sådant boende. Vete fan om jag skulle finna det värt att leva då. Man förvaras ju bara i ett sådant boende och jag skulle klättra på väggarna. Det är nästan som ett fängelse.

Har också köpt tvättmaskin. Det var inga problem att installera och köra bort den gamla själv.

Det behöver det inte vara. Allt beror ju på läge osv.
Jag bor på bottenvåning, har 2 pallkragar där jag kan odla lite, plus lite träd i närheten där jag kan mysa i min hängmatta :)
 
Problemet med lägenhetsboende är att jag vantrivs något så fruktansvärt i ett sådant boende. Vete fan om jag skulle finna det värt att leva då. Man förvaras ju bara i ett sådant boende och jag skulle klättra på väggarna. Det är nästan som ett fängelse.

Har också köpt tvättmaskin. Det var inga problem att installera och köra bort den gamla själv.

Om man ska bo i hus måste man nog antingen ha en hyfsad förmåga att sköta det, eller ha råd och vilja betala för att andra ska sköta viktiga saker. Alternativet att andra ska komma och sköta det utan att få betalt, finns liksom inte. Nånstans får man bestämma hur man vill ha det; och acceptera konsekvenserna.

Jag vet att det finns väldigt många som trivs utmärkt i lägenhetsboende och inte alls känner sig ett dugg "förvarade" eller i fängelse utan istället exakt den frihet från kyl/frys-problem, taklagande, gräsklippande, trädgårdsskötsel, avloppsfinansiering och fasadmålande som de vill ha. Men vi har alla olika önskemål och preferenser.
 
Problemet med lägenhetsboende är att jag vantrivs något så fruktansvärt i ett sådant boende. Vete fan om jag skulle finna det värt att leva då. Man förvaras ju bara i ett sådant boende och jag skulle klättra på väggarna. Det är nästan som ett fängelse.

Men du, det finns grader i helvetet. Bo i ett större flerfamiljshus skulle jag inte heller klara (been there, done that), men hyra ett torp, eller en lägenhet i ett hus, av den typ som brukar vara byggd för bara några få hushåll? Inte lika hemskt. Det finns massa ställen där man kan odla i pallkrage eller kruka, eller skaffa en kolonilott, så du behöver inte lägga ner trädgårdsintresset heller, men det kanske skulle kunna bli en mer hanterbar nivå för dig. Bo i hyresrätt är inte automatiskt = betongdjungel och packas in som sillar med grannarna.

Ärligt talat, du verkar mest förvaras ändå så som du har det nu, där du ser måstena hopas och mår dåligt över det så att du stänger ner helt. Du har inget att förlora på att pröva något annat, utom möjligtvis din stolthet. Den verkar mest sätta krokben för dig ändå.
 
Det behöver det inte vara. Allt beror ju på läge osv.
Jag bor på bottenvåning, har 2 pallkragar där jag kan odla lite, plus lite träd i närheten där jag kan mysa i min hängmatta :)
Det skulle inte räcka för mig. Jag vet ju hur rastlös jag blev i mitt förra boende där trädgården var på drygt 40 kvm. Det var skitjobbigt att inte ha större utrymme. Jag ville göra så mycket mer än jag hade utrymme för.
 
Men du, det finns grader i helvetet. Bo i ett större flerfamiljshus skulle jag inte heller klara (been there, done that), men hyra ett torp, eller en lägenhet i ett hus, av den typ som brukar vara byggd för bara några få hushåll? Inte lika hemskt. Det finns massa ställen där man kan odla i pallkrage eller kruka, eller skaffa en kolonilott, så du behöver inte lägga ner trädgårdsintresset heller, men det kanske skulle kunna bli en mer hanterbar nivå för dig. Bo i hyresrätt är inte automatiskt = betongdjungel och packas in som sillar med grannarna.

Ärligt talat, du verkar mest förvaras ändå så som du har det nu, där du ser måstena hopas och mår dåligt över det så att du stänger ner helt. Du har inget att förlora på att pröva något annat, utom möjligtvis din stolthet. Den verkar mest sätta krokben för dig ändå.
Jag vill inte odla bara i pallkrage eller kruka. Jag vill ha träd. Jag vill ha buskar. Jag vill ha en skogsträdgård. Och jag vill äga det jag skapar. Jag har fått lämna så många trädgårdar att jag inte vill vara med om den sorgen en gång till.

Fast som det är nu orkar du väl inte ta hand om trädgården och dina odlingar?
Jag hoppas ju på att bli frisk. Eller jag kanske ska ge upp det hoppet? Då är det ju lika bra att gå och hänga sig direkt.
 
Jag vill inte odla bara i pallkrage eller kruka. Jag vill ha träd. Jag vill ha buskar. Jag vill ha en skogsträdgård. Och jag vill äga det jag skapar. Jag har fått lämna så många trädgårdar att jag inte vill vara med om den sorgen en gång till.


Jag hoppas ju på att bli frisk. Eller jag kanske ska ge upp det hoppet? Då är det ju lika bra att gå och hänga sig direkt.
Men du, det handlar faktiskt bara om ett kylskåp.
Lös problemet och gå vidare.
 
Det skulle inte räcka för mig. Jag vet ju hur rastlös jag blev i mitt förra boende där trädgården var på drygt 40 kvm. Det var skitjobbigt att inte ha större utrymme. Jag ville göra så mycket mer än jag hade utrymme för.

Jo, men vill och kan är två skilda ting. Klart att det ser imponerande ut med en stor och maffig trädgård men man ska orka med att sköta den också. Annars blir den, som nu, något som bara gör att du mår ännu sämre. Jag tänker inte sia om tillfrisknande, det är vårdens jobb. Och de borde nog ha behållt dig ett tag till, när du så snabbt börjar tala om snaran igen. :(

Jag tror att man ska leva i nuet, inte någon skissad framtid som spontant ska uppstå när man har gjort x/y/z saker som kanske inte ens är realistiska mål. Klart att man ska ha drömmar, men inte när de gör att man sätter massa press på sig själv hela tiden.
 
Ö

Menade aťt är en berättigad till nu

Okej. Vilka större större större problem behöver en ha?
Ge gärna länkar/bekräftande Har själv en person i min närhet

Så, vilka absolut större, större, större problem behöver en ha? Ge gärna lagförslag, referat till beslut om vad som krävs. Menade enbart att personen kan ha hjälp av samhället i just detta tillfälle.
Det ska vara så stora problem att de inte kan tillgodoses med hjälp i hemmet, som bostöd eller hemtjänst. Att ha svårt att städa eller tycka det är besvärligt att beställa vitvaror är inte i närheten av så stora problem
 
Jag vill inte odla bara i pallkrage eller kruka. Jag vill ha träd. Jag vill ha buskar. Jag vill ha en skogsträdgård. Och jag vill äga det jag skapar. Jag har fått lämna så många trädgårdar att jag inte vill vara med om den sorgen en gång till.


Jag hoppas ju på att bli frisk. Eller jag kanske ska ge upp det hoppet? Då är det ju lika bra att gå och hänga sig direkt.
Jag skulle vilja anlägga en matskog med massa med olika nötter och körsbär framförallt men även paritet med bärbuskar och lite blommande buskar som rosor och syren plus ridstigar där i.

Marken har jag men kommer det hända att det blir av, nja lika troligt som om jag vinner miljoner på triss. Livet går vidare med mindre och mer hanterbara projekt och drömma som funkar med att vara på jobbet 40h i veckan.
 
Ö

Menade aťt är en berättigad till nu

Okej. Vilka större större större problem behöver en ha?
Ge gärna länkar/bekräftande Har själv en person i min närhet

Så, vilka absolut större, större, större problem behöver en ha? Ge gärna lagförslag, referat till beslut om vad som krävs. Menade enbart att personen kan ha hjälp av samhället i just detta tillfälle.
Läs på om lss och sol och boende om du inte tror mig.
 
Klarar du att göra det du vill med den trädgård du har nu? Jag förstår att du VILL men mäktar du med det?
När jag blir frisk.
Jo, men vill och kan är två skilda ting. Klart att det ser imponerande ut med en stor och maffig trädgård men man ska orka med att sköta den också. Annars blir den, som nu, något som bara gör att du mår ännu sämre. Jag tänker inte sia om tillfrisknande, det är vårdens jobb. Och de borde nog ha behållt dig ett tag till, när du så snabbt börjar tala om snaran igen. :(

Jag tror att man ska leva i nuet, inte någon skissad framtid som spontant ska uppstå när man har gjort x/y/z saker som kanske inte ens är realistiska mål. Klart att man ska ha drömmar, men inte när de gör att man sätter massa press på sig själv hela tiden.
Nej, de borde inte alls ha behållit mig. Jag hatade varje minut av att vara frihetsberövad. Det var ingen vård, bara förvaring.

Jag måste få ha drömmar för att orka leva. Annars är det ingen ide med något alls.
 
Jag vill inte odla bara i pallkrage eller kruka. Jag vill ha träd. Jag vill ha buskar. Jag vill ha en skogsträdgård. Och jag vill äga det jag skapar. Jag har fått lämna så många trädgårdar att jag inte vill vara med om den sorgen en gång till.


Jag hoppas ju på att bli frisk. Eller jag kanske ska ge upp det hoppet? Då är det ju lika bra att gå och hänga sig direkt.
Okey. Trädgården är viktig för dig.
Kommer du orka njuta av Trädgården om du stressar för att köpa pirra och flytta in kylskåpet?
Är svaret ja så är det jättebra;)
Är svaret nej då Se de där 1300kr som priset du får betala för att kunna ha din trädgård!
Kylskåpet är ju en investering i att ha rimliga utgifter för mat, så det blir billigare än det lilla Kylskåpet i längden.
 
När jag blir frisk.
Ja, jag tror också att du klarar det när du blir frisk. Det som jag ser som svårighet är hur du ska ro i land det tills du blir frisk. Om man inte fixar det själv så behöver man betala någon annan för att göra det. Det är samma sak med kylskåpet. Om du inte mäktar med att reda ut det själv, så måste du betala någon annan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
256
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
554
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
680
Senast: tanten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 134
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp