Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kostar 1300 att få kylfrysen inburen och installerad, samt att få den gamla bortforslad.

Jag känner ekonomisk stress hela tiden. Visst, jag har ett sparkonto men det är öronmärkta pengar till mitt avlopp och de pengarna räcker inte, så jag behöver spara mer.

För övrigt är min bil på verkstan så jag måste ha pengar till det också.

Jag har för övrigt redan en pirra som duger för att ta in ved. Så en ny pirra skulle alltså bara vara för att använda vid ett tillfälle.


Jag har ont om pengar så varje extra utlägg är ett problem. Att ringa runt är också problem eftersom jag tycker det är så jobbigt.

Jag kan liksom inte rå för att allt faktiskt är svårt.

Återigen, du gör ett gigantiskt problem av något som inte är komplicerat alls.
 
Det kostar 1300 att få kylfrysen inburen och installerad, samt att få den gamla bortforslad.

Jag känner ekonomisk stress hela tiden. Visst, jag har ett sparkonto men det är öronmärkta pengar till mitt avlopp och de pengarna räcker inte, så jag behöver spara mer.

För övrigt är min bil på verkstan så jag måste ha pengar till det också.

Jag har för övrigt redan en pirra som duger för att ta in ved. Så en ny pirra skulle alltså bara vara för att använda vid ett tillfälle.


Jag har ont om pengar så varje extra utlägg är ett problem. Att ringa runt är också problem eftersom jag tycker det är så jobbigt.

Jag kan liksom inte rå för att allt faktiskt är svårt.

Men då tycker jag det hela pekar ännu mer mot att köpa tjänsten denna gång. Du behöver ingen ny pirra och bilen är på verkstad.

Ja det kostar att bo i hus. De som menar att det är billigt utgår oftast ifrån att man har kunskap, tid och energi att göra mycket själv - antingen på egen hand eller för att man har tillgång till det via sambo, familj eller grannar. Saknar man kunskap, tid eller energi själv och i sitt kontaktnät så får man betala med pengar istället - och då blir det inte billigt att bo i hus. Bor man i hyresrätt så får man ju också betala med pengar men slipper då råddandet kring saker som detta, det är fördelen med den boendeformen om ens boende ändå ska kosta. Men att bo i eget hus har också sina fördelar så gör nu inte detta till ett större problem än vad det är. Använd detta tillfälle till att öva på att lösa problemet så effektivt som möjligt, då kommer som husägare stå inför liknande dilemman många gånger till.

Gör det bara. Köp tjänsten, när detta är ur vägen kan du lägga energi på att spara mer till avloppet. Det kommer alltid att komma fler saker som kostar innan avloppet är klart, det måste du ta med i beräkningen så kommer det inte som så stor överraskning som ger vånda när det väl händer.
 
Be ditt boendestöd ringa. Jag beställde från elgiganten och fick det ända hem gratis. Dock fick man inte välja dag då utan dom körde ut det inom fem dagar när dom hade en passande rutt. Kyl/frys är inte alls tunga. Får man in det i huset så rullar man det på hjulen som brukar sitta på. Jag rullar ut min frys varje gång jag frostar av det.
 
Det kostar 1300 att få kylfrysen inburen och installerad, samt att få den gamla bortforslad.

Om alternativkostnaden är att betala 500 kr för att köpa en ny pirra - som du egentligen inte behöver- för att lösa det själv så är det "bara" 800 extra för att lösa hela problemet snabbt och smidigt så att du kan lägga din tid och energi och hjälp från boendestödet på annat. 500 kr är ju den minsta kostnaden har du själv kommit fram till, eftersom du inte kan lösa det med den pirra du har och inte hittat någon att låna.
 
Wille: även om 1000kr är mycket så tjänar du ju in på det genom att slippa köra den trasiga kylfrysen till återvinningen (=slipper den bensinkostnaden) och du slipper slita ut dig själv genom att själv behöva fixa allt.

Delsnslipperbdu behöva köpa en ny kärra för att kunna köra kylskåp med när den du har duger till sitt huvudsakliga syfte (köra ved). Och så slipper du kostnaden för att köra dit och hämta den.

Om man jämför så kanske du bara får lägga ut 500kr för att få den inburen osv om du jämför det med att behöva köpa ny vagn och bränsleförbrukning.
 
Vi betalade extra för hemkörning, bortforsling och installation av tvättmaskin. Det är så värt de extra pengarna! Det enda vi behövde göra var att öppna dörren, resten fixade installatören. Visst, det var inte kul att betala men som sagt, väl värt varenda öre.
 
Vi betalade extra för hemkörning, bortforsling och installation av tvättmaskin. Det är så värt de extra pengarna! Det enda vi behövde göra var att öppna dörren, resten fixade installatören. Visst, det var inte kul att betala men som sagt, väl värt varenda öre.

Sådana kostnader är aldrig kul... men det ingår liksom i att ha hus. Ibland är det bara att öppna plånboken och betala för den där varmvattenberedaren/frysen/snöskottningen osv.

Edit: Min lokala järnhandlare levererar och tar med den gamla apparaten gratis (inom byn då) :love:
 
Jag har ont om pengar så varje extra utlägg är ett problem. Att ringa runt är också problem eftersom jag tycker det är så jobbigt.

Jag kan liksom inte rå för att allt faktiskt är svårt.

Den bistra sanningen är väl helt enkelt att du lever över dina tillgångar? Du har egentligen inte råd att bo som du gör, eftersom det kostar rätt mycket när saker går sönder.

Jag kommer ihåg diskussionerna när du stod i begrepp att möjligen köpa hus, och dessa farhågor dök upp redan då. Att det är tungt att rådda fastighet själv, särskilt eftersom livet har en tendens att bjuda på överraskningar som sjukdom, renoveringsbehov och tappade sugar.
 
Det är ju I slutändan bara en fråga om vad du vill prioritera, tid eller pengar? Vill du prioritera tid så lägger du pengar på att köpa från butiken och betalar för hemkörning och installation. Vill du prioritera pengar så får du lägga tid på att hitta en billig pirra, jaga begagnad kyl och låna släp. Vilket känns viktigast för dig?
 
Fast installation kanske du klarar av själv? Det är ju bara att stoppa in sladden?

"Installation" av en kyl är nog det minsta problemet, men kylen måste ju också komma från tomtgräns in till köket och den gamla trasiga måste komma ut från köket och körd till Återvinningscentralen tillsammans med emballaget från den nya. Om det blir stående kvar hemma i väntan på att fixa släp, bärhjälp och ork att köra iväg det så kommer det garanterat att vara upphov till irritation att behöva gå förbi det tills att det är löst.

Så jag ser inte att det hjälper så mycket att det bara är att stoppa i sladden eftersom resten inte blir löst, även om det förstås är en dyr peng för installation jämfört med någon annan vara.
 
"Installation" av en kyl är nog det minsta problemet, men kylen måste ju också komma från tomtgräns in till köket och den gamla trasiga måste komma ut från köket och körd till Återvinningscentralen tillsammans med emballaget från den nya. Om det blir stående kvar hemma i väntan på att fixa släp, bärhjälp och ork att köra iväg det så kommer det garanterat att vara upphov till irritation att behöva gå förbi det tills att det är löst.

Så jag ser inte att det hjälper så mycket att det bara är att stoppa i sladden eftersom resten inte blir löst, även om det förstås är en dyr peng för installation jämfört med någon annan vara.
Jo, det var väl ett pris för att bära in den och ytterligare en summa att installera? Bodde jag själv skulle jag ha velat att de bar in den nya och tog med den gamla, men ta bort emballage och installera klarar de flesta själv. Absolut om de ska ha så pass mycket betalt för det.
 
Jo, det var väl ett pris för att bära in den och ytterligare en summa att installera? Bodde jag själv skulle jag ha velat att de bar in den nya och tog med den gamla, men ta bort emballage och installera klarar de flesta själv. Absolut om de ska ha så pass mycket betalt för det.

Ah ja kan man välja separat så skulle jag också välja bort själva installationen, inser att mitt svar baserades på att jag inte kunde välja bort installationen om jag ville ha inbärning och bortforsling av emballage. Men det kan säkert vara olika.
 
Ring runt och ta in pris från några olika firmor, jag skulle tro att det finns de som utan en större extra kostnad både levererar och tar den gamla med sig. 1300 kr låter väldigt dyrt tycker jag.
 
När jag behövde ny spis (BR i Stockholm) så kollade jag runt och det var bara att bita i det sura äpplet och betala för leverans, installation och bortfrakt. Fanns inte på kartan att jag skulle kunna - även med bärhjälp - få upp spisen för relativt trånga cirkeltrappor utan hiss. Vi skulle behöva vara en hel del för att släpa upp den. Jag skulle behövt hyra släpkärra och bjuda vänner och släktingar på pizza med tillbehör, så mycket billigare skulle det inte vara om man räknade ihop det! Att baxa upp och in en kyl-frys ensam känns ganska riskabelt.

Även om det svider så är det så värt det. Särskilt som det visade sig att min kontakt var av den gamla sorten och spisen med en ny. Killen som installerade bara bytte på några minuter och sedan var det bara att sätta igång den. Visst jag skulle ha kunnat göra det själv, men att köpa en ny kontakt och sedan koppla ihop den var jag inte pigg på, plus brandfara om det inte gjordes korrekt och ingen försäkring isof.

Blunda, betala, öppna ögonen, se den nya kyl-frysen installerad och klar och som sagts tidigare, det är vad man får räkna med som husägare.
 
"Installation" av en kyl är nog det minsta problemet, men kylen måste ju också komma från tomtgräns in till köket och den gamla trasiga måste komma ut från köket och körd till Återvinningscentralen tillsammans med emballaget från den nya. Om det blir stående kvar hemma i väntan på att fixa släp, bärhjälp och ork att köra iväg det så kommer det garanterat att vara upphov till irritation att behöva gå förbi det tills att det är löst.

Så jag ser inte att det hjälper så mycket att det bara är att stoppa i sladden eftersom resten inte blir löst, även om det förstås är en dyr peng för installation jämfört med någon annan vara.
Jag skulle aldrig orka frakta bort en kylfrys. Fy fan! De är ju jättestora och tunga, och får inte plats i en vanlig bil.
Köpte ny kylfrys för 2,5 år sedan och räknade helt enkelt in kostanden för leverans och bortforsling av den gamla i totalkostnaden. Sjukt värt pengarna för att slippa pajad rygg och allt elände med bortforsling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
277
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
559
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
696
Senast: tanten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 160
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp