Bukefalos 28 år!

Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.
Leveransen är gratis och ingår alltså i priset för kylfrysen. Det går inte åt varken bensin eller bil för att frakta den från tomtgränsen till huset. Det är 10 meter från tomtgränsen till min yttertrapp som är 1 och ett halvt steg. Jag kan ordna med ramp för dessa steg. Sen är det två trösklar för att komma in i hallen. Från hallen till kylskåpets plats är det 11 steg. Så vad är det som tar sån tid att det kostar 1300 kronor?
Du behöver inte fundera på det. Det är vad det kostar. Antingen så köper du tjänsten för det priset, eller så låter du bli.
 
Du tänker fel. Frakten är inte inkluderad i de 1300 kronorna.
Frakten av det gamla kylskåpet är inkluderadet, samt avgiften för att lämna plus arbete för att bära in och bära ut, ställa rätt.
Alltså tro mig, det tar längre tid än 10 min, vi har installerat flera vitvaror det senaste året, vi har visserligen bara haft frakt till huset men vi är fyra som kan hjälpas åt att bära, vi har tillgång till verktyg, släpkärra och pirror och åker regelbundet till tippen. Maken har dessutom viss utbildning i el och vi har två goda vänner som är elektriker, det gör att det är ganska enkelt beslut att göra det själv.
Du har det inte lika förspänt och behöver då ta ställning till vad du klarar själv och vad du behöver ta hjälp till. Behöver du hjälp och inte har någon i närheten så behöver man betala för det.
 
Du tänker fel. Du kan få bidrag för att bo i hyresrätt medan du inte kan få ett öre för den delen av ekonomin du har problem med nu. Underhåll av din investering.
Bidrag för att bo i hyresrätt? Du måste skoja. Vad skulle det vara för bidrag?

Funkar din nuvarande pirra för detta?

Hur långt är det från dig till Återvinningscentralen? Hur lång tid tar det för dig att lasta upp den gamla kylen plus emballage, köra till Återvinningen och där lasta av kylen på platsen för gamla kylskåp, plasten i containern för plast och pappen i containern för papp?
6 km har jag till närmaste återvinningscentral.

Nej, min nuvarande pirra funkar inte för stora tunga föremål. Ångrar att jag inte köpte en med riktig lastyta.
Ingår bortforslingen också i leveranspriset? brukar inte vara så. Man brukar få betala för att den gamla tvättmaskinen ska till återvinning.
Nej, kostar 300 kronor. Det har framgått i tråden.

Jag har aldrig betalat när jag lämnat saker på återvinningen.
 
Dela upp det. Inget pris till tomtgränsen utan det ingår i baspriset. Två personer bär in kylskåpet uppför trappor och in i köket. Ca 10 minuter. Bär ut det gamla kylskåpet till lastbilen ca 5 minuter. Installera den nya, 10 minuter. Samla ihop emballage mm, 5 minuter. Kör till återvinning och häv ut det i rätt fack. Det är inte alltid man kan parkera direkt intill, säg att det tar ca 30-45 minuter, minst. Det blir minimum, 1.5 timmar(antagligen mer). Två personer som gör jobbet. 1300/2 = 650, för 1.5 timmars arbete, innan avdrag på skatt och sociala avgifter.

Firman som kör kan antagligen dra ner en del på bensin och dödtid genom att leverera flera vitvaror på samma runda. Så säg att du betalar 650 kr/per person för 1 timmes arbete. Som sagt innan skatt och sociala avgifter. Tilläggstjänsten man köper är inte särskilt lönsam till det priset.
 
Reservkylskåpet är knappt använt tidigare och bör alltså hålla i många år, men det är så förbenat litet.

Den där skulle jag inte klara mig länge med, innan jag skulle irritera mig på att det inte ryms så mycket. Samt på allt grävande som blir i små kylskåp jämfört med ett stort och luftigt där man enkelt ser vad som finns. Särskilt om man bor en bit ifrån affären och inte handlar varje dag.

Jag skulle köpt ett nytt, betalat för tjänsten och när det är klart lagt mig i hängmattan med ett glas kyld saft och glatt mig åt att jag inte behöver fixa släp och hjälp med att baxa iväg det gamla kylskåpet!
 
Det är dessutom ofta skillnad i vem som kör ut om det bara ska lämnas på gården eller om det ska bäras in. När det ska levereras till tomtgräns går det med vanliga fraktbolag som har många olika saker, ska det installeras kräver det personal som vet hur man gör och då kör man kanske bara ut en vara om man bor lite avsides.
 
Dela upp det. Inget pris till tomtgränsen utan det ingår i baspriset. Två personer bär in kylskåpet uppför trappor och in i köket. Ca 10 minuter. Bär ut det gamla kylskåpet till lastbilen ca 5 minuter. Installera den nya, 10 minuter. Samla ihop emballage mm, 5 minuter. Kör till återvinning och häv ut det i rätt fack. Det är inte alltid man kan parkera direkt intill, säg att det tar ca 30-45 minuter, minst. Det blir minimum, 1.5 timmar(antagligen mer). Två personer som gör jobbet. 1300/2 = 650, för 1.5 timmars arbete, innan avdrag på skatt och sociala avgifter.

Firman som kör kan antagligen dra ner en del på bensin och dödtid genom att leverera flera vitvaror på samma runda. Så säg att du betalar 650 kr/per person för 1 timmes arbete. Som sagt innan skatt och sociala avgifter. Tilläggstjänsten man köper är inte särskilt lönsam till det priset.
Tycker den uträkningen verkar överdriven med tidsåtgången.
 
Mitt syskon jobbar med att leverera vitvaror, alltså bära och installera, hela dagarna. De är två personer som jobbar tillsammans och det är ett slitigt jobb. Jag förstår helt varför man behöver ta en slant för det. Det är ju inte direkt så de där pengarna går rakt i fickan på de som levererar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
316
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: tanten
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 368
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp