Trasig utrustning till foderhäst

Sv: Trasig utrustning till foderhäst

Det beror väl på hur täcket är sönder? Har du en häst som gör sönder täcken, och så, så är det ju inte fodervärdens fel. Men är det sönder på grund av typ slarv eller ngt..(svårt att tänka mig) då kan du ju kräva nytt.

jag frågade för att jag inte visste vad som gäller i sådana fall o inte fodervärden heller. Vi hyser inget agg för varandra utan samarbetar för att hitta ett nytt hem o vi har daglig kontakt. Frågan gällde inte den andra tråden utan vad som gäller trasig utrustning.

Jag/vi...har en häst på foder i vårt stall och där behöver inte täcken och dylikt lämnas åter i samma skick eftersom det är "förslitnings"-varor...

Som sagt hästar leker och täcken stryker med...så är det ju bara.
Inget man behöver fråga om.... det är ju bara att bestämma sig för okej hänt är hänt.
Den nya köparen/fodervärden får skaffa nya täcken helt enkelt...för det hade väl den gamla gjort om han skulle varit kvar?

// M

Jag tycker att du och fv ska sätta er ner och diskutera det här. Problemet med när man skriver en sån här lista är att ni har olika tankar om vad den är till för.Man måste nog verkligen definiera vad listan ska användas till...........och helt ärligt .....kan man verkligen tänka sig att efter åtta månader på sin egen häst att allt ska se ut som det gjorde när hästen åkte?För är det så så kan man ju inte låna ut grejerna..........då får man sälja en del grejer till fv eller be den titta på begmarknaden.Hoppas ni nu hittar en väg som båda anser vara bra. Lycka till!

Förstår inte vad du stör dej på o varför du svara om du nu stör dej på frågan. Jag har förklarat anledningen o jag tänker inte kräva något ville bara höra åsikter o endel skiljer sej från dina.
O täcket var nytt när han åkte o han gick väl knappast täckad på sommaren?? vilket innebär att täcket knappast ej är använt i 8 månader o jag anser att täcke ska hålla mer än så om man är rädd om sina saker. Men det är MIN åsikt.

Knapplån...

Jag tycker man kan se det så här; vi som lånar ut hästar på foder skulle kunna låta bli att lämna med någon utrustning alls. Då skulle fodervärden vara tvungen att köpa alla grejer. Då får fodervärden stå för slitaget på grejerna och visst har den grejerna kvar då men kanske ingen häst de passar till.

Jag lånade faktiskt en häst före jul som hade sönder täcket i hagen, självklart frågade jag om ägaren ville att jag skulle köpa ett nytt. Nu nöjde hon sig med att jag lagade täcket och då var vi ju båda nöjda.

Lite undrar man ju om ni som tycker att ägaren (som är snäll och skickar med grejer) också ska räkna med att lite småskador på hästen ("normalt slitage"...) är ok vid återlämnandet?

Senast ändrad:

kl
fattar fortfarande inte varför inte ts o fv gör upp det här själva istället för att skriva här på buke??:S om ni nu har så bra kontakt borde ni ju kunna göra upp i godo för det här med täcket?

Jag frågade INTE hur vi skulle göra upp för det vet jag redan men jag frågade vad som var normalt i sådana fall då jag vet att många med foderhästar samt ägare sitter o läser detta därför antog jag att någon kunde ge sina åsikter o tankar så det handlar fortfarnade INTE om hur vi löser problemet.

Jag frågade INTE hur vi skulle göra upp för det vet jag redan men jag frågade vad som var normalt i sådana fall då jag vet att många med foderhästar samt ägare sitter o läser detta därför antog jag att någon kunde ge sina åsikter o tankar så det handlar fortfarnade INTE om hur vi löser problemet.
och jag förstår inte PROBLEMET...det enda jag kan råda er om är att enas om en lösning tillsammans:) är täcket inte helt obrukligt (dvs att det går o laga) så är det kanske både lättast o billigast för båda parter:)

lägger inte mer energi på detta finns inget att diskutera jag frågade hur man brukade göra...

Jag störde mig inte på frågan. Men du fick visst taggarna utåt.

När jag hade en av mina utlånade så skickade jag inte med det jag verkligen var rädd om förutom sadeln.

Ett täcke blev stulet,det andra blev trasigt i bakdelen.Men det var sånt jag ändå hade räknat med när jag skickade med dem.De var inte nya precis.Klart att jag skulle velat ha nya men med den värdeminskningen var det inget att tala på.Så jag tog inget för det.

Bättre svar?Lycka till nu iaf.

Om det står i ert avtal att utrustningen på listan ska återlämnas i samma skick så ja, du kan du kräva ett nytt täcke av fodervärden.

Hade det varit jag hade jag inte krävt fodervärden på ett nytt täcke eftersom täcken (tyvärr) tenderar att bli förbrukningsvaror. Det är mer sannolikt att hästen busat sönder täcket än att fodervärden varit oaktsam.

Jag störde mig inte på frågan. Men du fick visst taggarna utåt.

När jag hade en av mina utlånade så skickade jag inte med det jag verkligen var rädd om förutom sadeln.

Ett täcke blev stulet,det andra blev trasigt i bakdelen.Men det var sånt jag ändå hade räknat med när jag skickade med dem.De var inte nya precis.Klart att jag skulle velat ha nya men med den värdeminskningen var det inget att tala på.Så jag tog inget för det.

Bättre svar?Lycka till nu iaf.

svaret var inte till dej men tack ändå :)

lägger inte mer energi på detta finns inget att diskutera jag frågade hur man brukade göra...

Jaaa, och de flesta har ju svarat dig. Eller blev inte svaren till belåtenhet? Jag tycker det har varit ett normalt resonemang här i tråden men då vet jag inte vad det finns i bagaget, vilket en del andra gör.

kl
fattar fortfarande inte varför inte ts o fv gör upp det här själva istället för att skriva här på buke??:S om ni nu har så bra kontakt borde ni ju kunna göra upp i godo för det här med täcket?

Om du inte läst det nu vid detta lag, efter att TS skrivit det Minst 2 gånger som jag läst det, och jag har skummat igenom tråden...

Så är TS inte intresserad av att kräva fv på täckeskostnaderna utan ställde en mer teoretisk fråga.

*kl*

Jag har inte sett någon av de som tycker att TS är ojust som ställer frågan ("för täcken är ju en förbrukningsvara") svara på den fråga som så många andra ställt...

Vad skulle FV gjort om denna inte fått med något täcke alls? Jo, köpt ett nytt täcke. Sedan finns det hästar som kan gå med täckeshästar, och så finns det hästar som Inte kan gå med täckeshästar för de äter upp, sliter sönder och leker sönder andra hästars täcken. Vilket är FV ansvar att se till att inte händer.
Om detta händer är det slarv imo och FV ska köpa nytt täcke till ägaren.

Sedan anser jag att får man låna en sak så skall man ersätta slitage, annars hade man kunnat köpa eget och använda.

Om du låna ut en 8000:- dator till en vän och denna inte är försiktig med datorn, är det ok att du får hem den nya datorn trasig efter 3 månader?
Eller ska kompisen ersätta eller laga datorn?

Och är det ngn skillnad mellan en dator och ett täcke?
Förutom att få täcken kostar 8000:-
Och är värdet på saken en aspekt? Tänk om hästägaren inte har så mkt pengar? Då är 1000:- för ett nytt täcke lika ouppnåerligt/dyrt som 8000:- för datorn.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 442
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 115
Senast: pixietail
·
Hästmänniskan Jag har haft min ponny utlånad på foder jag skickade med bla en sele till henne denna sele var inte ny och en rem hade gått lite... 2
Svar
31
· Visningar
1 852
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka