trasiga täcken!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare aurian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 695
A

aurian

Börjar bli smått desperat, min häst har haft sönder två regntäcken i hagen nu på lika många veckor. Det ena var ett höökstäcke Thermo Master och det andra ett Event. Bägge två var så gott som nya använda några gånger. Thermo Mastertäcket gick totalsönder. Hela ena sidan rispades upp så att magremmen lossnade mm. Det andra täcket har en fyrkantig reva på ca 2*2 dm i yttertyget oc hen ca 1 cm lång reva i innertyget. Blir helt fnoskig har inte råd att köpa nya täcken hela tiden och nu har jag inget regntäcke eftersom båda är sönder.

Vad ska man ha för täcken som håller lite bättre iaf? Några tips. Kan tyvärr inte köpa alltför dyra saker eftersom jag är student utan jobb för tillfället.

snälla många tips!!!

Sv: trasiga täcken!!!

Hej om jag var du skulle jag kolla på beganade täcken av bra kvalite..

eller så skulle jag avvakta och se vad horseweare amerigo täckerna e för kvalite! de är billiga och är som sakt från horseweare,,,

oj Amigo täckerna menar jag!!! råkade blanda ihop amerigo sadlarna och Amigo täckerna :o

Har hört en del goda omdömen om B*rjes täcken...de är kanske idé att titta på...kostar ju inte så mkt... eller som sagt begagnatmarknaden.

pimy skrev:
Har hört en del goda omdömen om B*rjes täcken...de är kanske idé att titta på...kostar ju inte så mkt... eller som sagt begagnatmarknaden.

Ja, B*rjes Himalaya :) Det har jag och jag tycker det fungerar jättebra!! Har ju dock inte haft det så jättelänge, men jag har också hört en massa bra om dom täckena. Dom finns i två modeller:
* Regn 379 kr
* Vinter ca 535 kr (?)

Har du hästen ensam i hagen?

Jag hade nämligen en pålle som alltid fick sina täcken förstörda av kompisarna. Och det gick inte att göra något åt. Oavsett kvalitét på täckerna så gick de sönder samma dag eller dagen efter, så efter en massa tusenlappar "bortslängda" så fick han gå ensam. Efter ett tag provade vi att ställa honom tillsammans med en jättesnäll pålle, och numer har jag inga trasiga täcken..

sorry, det är det enda rådet. Har han sönder dem själv vet jag inte annat än att prova att smeta något på täcket som inte smakar gott.

Hade två i princip helt nya täcken, Ena ett mc pro täcke och det andra ett shires två tecken på mindre än en vecka.
Hästen som bet sönder alla täcken har nu fått byta hage :bow:

Har fått tre täcken sönderslitna av de andra hästarna i hagen. Två regntäcken från b****s, ett billigare och ett dyrare. Men mitt gamla, välanvända (6 år) Bucas vintertäcke har de bara lyckats dra sönder fodret bak, inte ytter tyget.

Jag tycker du skall åka till en skomakare och laga täckena.
Mitt sto revsönder hela sidan ca 1m . Remmarna låssade mm. Han sydde ihop det mycket bra.
Hon har detta täcket på nu. Fungerar perfekt.
Kostade 200 - att laga. man kan inte köpa nytt hela tiden. Det blir för dyrt.

En kompis lämnade in sitt vintertäcke till skomakaren i december -03 å fick tillbaka det i mars i år!
Jag lagar och lappar själv, det blir billigast! Sen har jag börjat kleta in täcket med no bite och det hjälper faktiskt ganska bra!!

Använd Bucas :banana: De funkar jätte bra på våra hästar... ialla fall på valakarna som klättrar och går å drar varanadra i täckena :bump:

Laga med silvertejp tills du hittat ett nytt täcke!
Rengör först och tejpa sedan annars lossar tejpen fort.

Satsa på Börjes Himalaya, de är billiga och ändå hållbara, då gör det ingen om man får köpa nytt relativt ofta. Min valack har haft sitt regntäcke varje dag i ca en månad, inte en reva trots att han fastnat i ett par grenar och en krok i stallet. Dessutom verkar det tåla hur mkt regn som helst.

Jag köper inte dyra täcket eftersom jag vet att förr eller senare går de sönder i varje fall, huvudsaken är att täcket sitter bra och inte släpper igenom vatten enligt mig sen kvittar det vad det är för märke!

hej, hade en terrorist som åt täcken för ett par år sedan, till honom hittade jag ett täcke som hette BadBoy, kommer tyvärr inte ihåg vilket märke. Det var iaf speciellt utformat för tuffa tag och i extra hållbart material. Man trädde det som en tröja över huvudet, alltså inga bogspännen eller lösa ändar att dra i och hela täcket var slätt och blankt för att man inte skulle få grepp m tänderna. Det fungerade och höll längre än vad jag behöll hästen. Kanske nåt att leta upp ?

Kolla även hästens favorit rullningsställen så att det inte ligger flintastenar eller andra vassa stenar där som kan fördärna teckena.

Jag har investerat i exklusivs täcken, en ena häst med en annan tycker det är ett av det roligaste som finns att se hur fort man jan slita sönder den andres täcke, och det går väldigt fort kan jag lova.

Exklusivs täcken är lite dyrare än hööks men de har mycket bra passform, regntäta, andas och inte minst håller, nu har de haft dessa täcken ca 1 år och det är inte en minsta reva i dem så det väl investerade pengar.

buccas tycker jag är tåliga :)
min pålle stod med en jättegangster förut som bet och hade sig...
tog av täcket en dag såg ett stort fult bitmärke i hästen:crazy: men inte ett märke i täcket :D

Tack för alla svar! Köpte ett bucas regntäcke och det är det enda som hållt faktiskt. Idag hade hon sönder sitt fina vintertäcke som var minst lika dyrt som bucas (köpt i england) och det är det femte tcäket som hon har haft sönder. Bucastäcket finns det dock inte en enda repa i! Och detta trots att det är det tunnaste tcäket jag köpt. Bucas sommarregntäcke så det har inget foder alls. Kan tyvärr inte ha det nu i kylan. Ska börja köpa bra dyrare täcken istället det verkar ju vara det enda som fungerar. Inge roligt att köpa ett nytt täcke som gör sönder dagen efter.

aurian skrev:
Börjar bli smått desperat, min häst har haft sönder två regntäcken i hagen nu på lika många veckor. Det ena var ett höökstäcke Thermo Master och det andra ett Event. Bägge två var så gott som nya använda några gånger. Thermo Mastertäcket gick totalsönder. Hela ena sidan rispades upp så att magremmen lossnade mm. Det andra täcket har en fyrkantig reva på ca 2*2 dm i yttertyget oc hen ca 1 cm lång reva i innertyget. Blir helt fnoskig har inte råd att köpa nya täcken hela tiden och nu har jag inget regntäcke eftersom båda är sönder.

Vad ska man ha för täcken som håller lite bättre iaf? Några tips. Kan tyvärr inte köpa alltför dyra saker eftersom jag är student utan jobb för tillfället.

snälla många tips!!!

KÖP ALDRIG TÄCKEN FRÅN HÖÖKS.
Det är BARA slöseri med pengar, Jättedålig kvalitet.
Köp t.ex ett shires eller ett rambo horsewear.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 401
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har fått en reva på innetyget i mitt Rambo täcke. Hur syr jag ihop det bäst? Det är ca 2-3 dm lång reva. Ge mig era bästa tips😁
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Elektron
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 041
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 195
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma