Traumatiserad hund.

Sv: Traumatiserad hund.

KL.

Jag skall villigt erkänna att jag kan bli extremt irriterad på hundägare som bara "står längst bak i kopplet" när deras hund gör utfall mot mina - eller andras - hundar!
Om personen ifråga däremot försöker göra NÅGOT för att bryta hunden så känns det bättre för mej. Fånigt men sant!

ALLA hundägare har problem med något, så är det bara! Det enda intressanta är ju hur vi väljer att försöka lösa dessa problem! Eller hur?

Något som jag dock också kan irritera mej på är det klassiska ursäkten:
Min hund har blivit påhoppad och efter det så är den hund-ilsk/osäker/rädd vilket visar sej genom att den gör utfall!

För mej är detta i 9 fall av 10 ren bulls*hit! ;)

Alla mina hundar - utom den allra yngsta - har blivit påhoppade och bitna mer eller mindra allvarligt utan att det för den delen påverkat deras inställning till andra hundar i stort!
En av dem har har blivit biten i ögat som 9-veckors valp. En har blivit biten så hon fick sys med sammanlagt nästan 40 styg och ha dränage i veckor osv osv.
Här på forumet finns minst ett exempel på en hund som blev påhoppad och illa biten utan att det påverkade hundens inställning till andra hundar det minsta osv.
Det jag menar är att även här handlar det mer om vad vi gör när olyckan varit framme än att lyckas undvika intermezzon helt och hållet! För det är i många fall smått omöjligt om man rör sej bland många andra hundar.

/Swat

Håller med,

Min hund har med gjort utfall på andra efter att han blev attackerad och neddragen i ett dike och tuggad på av en hund på en promenad, men det var JAG som fick menen av det, vart nervös vid hundmöten helt enkelt, spände upp kopplet, började "lugna" honom osv osv, Så jag "sa" till honom i princip, ta den jävlen :cool:

Klart det är lättare då att säga att "min hund har blivit påhoppad så han fixar inte andra hundar" tog ju ansvaret fårn mig lite.

Edit; min lilla har blivit påhoppad ett antal gånger, varav en gång var det en rottis som tagit sats så han nöp henne i farten över ett dike, hon såg ut som en liten råtta i hans mun. henne har jag aldrig gjort så som stora hunden ovan och inte fasen har hon problem med hundmöten :D

Helt sant! Det finns inga ursäkter, hundar glömmer fort. Min ena blev påhoppad oprovocerat flertalet gånger som valp, hon bryr sig inte om andra hundar oavsett deras sinnesstämning.

Det är ungefär samma för mig med traktorer och hästarna. Jag gillar inte traktorer (eller jo, men jag tycker ändå de är lite obehagliga om det inte är jag som kör;)), därför gillar inte mina hästar traktorer och således kan vi få bekymmer när vi möter en traktor.

(De andra blir jag inte klok på däremot, och jag har så små problem med det att problemet nästan inte är ett problem, men hon får inte leka med små hundare eftersom hon snabbt går upp i stress och då blir lite opålitlig.)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 816
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 893
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 604
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka