Travaktig....

A

Amelia

Hur skulle ni rida för att förbättra tölten när den blir travaktig.. Alltså vad kan det vara som är fel och hur ska man åtgärda det??

Tacksam för svar :) :)
 
Var felet ligger får du lista ut själv, :angel: men så mycket kan jag säga att det fattas bakben helt enkelt.
Så krävs det mer drivning, men det kan ju också vara så att hästen inte har riktigt bra ork/muskler för ändamålet.

Träna länd samt bakben, mycket träning kommer genom bla samlad skritt på både rakt och böjt spår. Som ryttare måste du bli mer aktiv, det krävs oftast ett enormt jobb/drivning med den här typen av häst.
 
Just nu går samtliga mina 5-gångare mellan travtakt och passtakt och nånstans däremellan finns den rena tölten. Den är ack så fin men oj så svår att bibehålla ( jag rider med lite andra hjälper än de flesta, bara säte och inga tyglar). Min käre tränare påstår att passtakten kommer av att länden låser sig ( böj hästen) och att travtakten kommer när den tappar hållningen (anal magnetism).
Så har du travtakt så är det smart att förbättra samlingen, gärn ai skritt för det är lite lättare att hinna med.
Att driva är inte så himla lyckat för driver du en osamlad häst ( ber om skjutkrafft) så hamnar den ännu mer på framdelen.Fast det är en vanlig åtgärd när man rider för islandstränare har jag märkt.
 
Få hästen lösgjord i skritten. Träna den i tölten på mycket böjda spår och se till att den får med sig bakdelen så att den inte tappar den.
 
Tack så mycket för era svar :)
Det var det jag tänkte om drivning också,,, jag känner att hon bara faller fram när jag driver mer....Hon har "bäst" tölt i början, de första stegen men sen blandar hon in trav... Men alltså skritt träning för att stärka först?!
Är det någon fara att skumpa runt :o i travtölt eller ska jag hålla mig borta från det tills att hon har stärkt....Jag kom och tänka på att vi har börjat med mer galoppträning nu, den har blivit jätte rund och fin, jag tror att det var då hon blev travaktig....Kan det finnas något samband?!?!
 
Att träna en travtaktig häst gör man bäst genom att länga överlinjen på böjda spår, på så sätt kan man lura med sig bakbenet in under hästen. Härifrån skall drivningen ökas, om hästen faller ned på framdelen i samband med drivning, innebär det att ryttaren inte är tillräckligt aktiv eller att hästen inte har muskler för arbetet.

En häst som faller in i travtakt, får en kollapsad överlinje och bogen pressas mot marken. Ryggen sänks och bakbenen hamnar överallt men inte under hästen, ryttaren kommer att sitta direkt på hästens rygg/skelett.

Självklart skall du inte rida runt på det sättet, träna hästens överlinje genom att länga den. Arbeta mycket med skritten i volter, och öka även på drivningen här. På raka spår kan man låta hästen komma fram i trav utan krav på form, men nedtagningen skall ske genom yttertygeln och inner får inte röras alls. Då kommer hästen upp med ryggen ett litet kort ögonblick, och kan även bibehålla den genom nedtagningen i yttertygel. Viktigt är att man känner att hästen verklligen skjuter på när traven används, fördel är också om ryttaren lättar lite på sätet (utan att falla fram) så att hästen får lättare för att ta upp sin rygg.

Korta sträckor i stöten så att den aktivtet man söker bibehålls, blir sträckan för lång hänfaller hästen sig till sitt gamla beteende och så får man börja från början igen.

OBS att detta inte är en övning från en islandshästinstruktör, :devil: märkligt var bara att en islandshästinstruktör faktiskt lärde ut samma sak. Må hända vi har gått hos samma instruktör, islänningen och jag. :angel:
 
Tack för svaret :) Jätte bra tips, ska pröva mig fram lite och se vad som passar damen ;)

Jag uttryckte mig nog fel, jag menade om jag kan använda mig av tölten ibland eller om jag ska lägga det HELT åt sidan till hon har stärkts sig?? Stärks tölten genom att jag fortsätter att tölta den biten hon har ren tölt??

Hon har också väldigt svårt att böja sig korrekt på volt,, har ni några tips?? Kan ju också påpeka att hon bara varit i Sverige i ett halvår så hon är inte skolad ALLS.. Höger eller vänster skänkel för sig betyder fortfarande framåt :smirk:
Jag vet att jag egentligen ska ta hjälp av instruktör men pga vissa problem så går inte det just nu, så jag hoppas på god hjälp härifrån :)
 
Att hon inte kan böja sig i volter, är inte konstigt på en häst med inslag av travtakt. Även en sådan häst blir styv i sidorna, fast på ett lite annat sätt än tex en passtaktig häst.

En häst med passtakt styvar ofta länden, medan din pålla med travtakt styvar av hela sidan. Lösgörande övningar samt övningar som länger överlinjen, när hästen länger överlinjen genom övningar på böjda spår arbetar den mycket med sina diagonaler. Därför skall man jobba mycket i bägge varven, så att hästen mjuknar åt bägge håll samt arbetar med bägge diagonalerna pararellt.

Stärkande övningar är när ryttaren ökar på kravet/drivningen så att skritten kan samlas lite till, resultat en liten eftergift. I takt med att hästen orkar och får muskler för sitt jobb, kommer eftergiften att bli längre och längre.
 
Jag har haft en travtaktig häst och tränade mycket så som Boj beskriver, med syftet att samla in bakdelen så att det är den som bär. Jag höll på mycket med öppna och sluta vlket fungerade mycket bra, efter ett par års målmedveten träning töltade hon helt rent i skaplig samling, och klunde t o m bli lite passaktig i igångsättningarna från sluta. :o.
När man kör finlir är det absolut bäst att bara träna tölt kortkorta sträckor, alltså övergångar mellan skritt och tölt och gärna ur öppna, men ute måste man ju få springa lite ibland, annars blir det för trist. ;) Då kan man ta hjälp av farten, gärna en kompis också, och rida på lite friskt i måttlig samling, i allfall min höst töltade rätt rent om hon fick springa på. MEn inte FÖR fort, jag lärde mig hitta en optimal fart och hålla den, samt att hålla igång bakdelen, annars föll hon isär och började rolla. :o Och inte för långa sträckor, det är bara att inse att den här sortens hästar klarar inga kilometerar i tölt utan mer träning. :crazy:
Galopp tror jag inte är fel heller, helst i uppförsbacke och ,många fattningar eftersom det både sätter fart på bakbenen och gör hästen glad och pigg! :D
 
Re:Djurjouren

Snälla Djurjouren vad i hela fridens namn är anal magnetism???Kan du utveckla detta närmare tro?
Det är häpnadsväckande vad du kan vinkla till det i dina svar!!
I ett inlägg säger du att "i själva verket är jag riktigt dålig på att rida" i ett annat att "jag rider enbart med sätet o inga tyglar" (det vill mycket till att kunna RIDA då).
Hittade ett gammalt inlägg där du varit på VM i Herning o påstår att 50% av hästarna var halta samt att du kan urskilja hälta ner till 0,5 gr utan böjprov!!!
Kan du trolla också?
Du påstod också i samma tråd att Brúni var som Titanic när hon skulle vända honom på banan och att han var helt låst i länden!Det är rent skitsnack!
Snälla Djurjouren vakna och var lite ödmjuk istället och
försök att hålla en lite lägre profil.
Ps Har pratat med travfolk och veterinär och de säger att det är högst osannolikt att du kan se en hälta så som du beskriver utan böjprov!Ds
:devil:
 
menar du sätesridning med "Anal magnetism"? Och ett visst mått av drivning behöver man ju för att samla hästen, eller :confused:

/Malin
 
Re:Djurjouren

Magnetismuttrycket myntades i den här tråden av Carmenzita om jag inte missminner mig. Riktigt bra och beskrivande uttryck faktiskt, när man vet vad det rör sig om :D :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
563
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 914
Senast: hundtant
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp